Как една българска IT компания постига успехи на глобалния пазар?
Bulpros е българска компания, която предлага иновативни решения в сферата на облачните услуги, услугите за поддръжка, индустриална дигитализация, киберсигурност, дигитално работно място, технологични услуги и продажби.
Основателят на успешния бизнес Ивайло Славов беше гост на първото издание на конференцията, посветена на новите технологии Digital Trends, организирана от Profit.bg.
Как се пробива на глобалния пазар? Какви ще са тенденциите на бъдещето? Вижте какво сподели родният специалист от сцената на Digital Trends 2019.
Г-н Славов, Bulpros попада в топ 1000 на най-бързоразвиващите се компании в Европа. Как се постига това? С много работа?
Ти го каза – с много работа. Реално погледнато, шансовете да се достигне до там, където ние сме достигнали, са валидни за всеки.
Това, което направихме, е, че избрахме един бизнес модел, който проработи и който в началото беше по-скоро свързан с предоставяне на знания и умения, като днес вече е свързан с предоставяне на решения и продукти. Тоест девет години еволюирахме, през които дигиталната революция набра скорост.
Докато в началото помагахме на хората да се ориентират какво става в тази дигитална революция, какво ги очаква по отношение на дигитализиране на процесите и помагахме на големи международни компании, които са водещи в това отношение, например Microsoft и Cisco, то с времето започнахме да създаваме нещо, което е репитъбъл (повтаряемо), започнахме да взимаме парчета от това, което правим - неща, които могат да се предложат на повече клиенти.
Това обоснова развитието и растежа ни. Другото важно нещо е, че реално погледнато сме в глобален пазар, което означава, че ако измислиш нещо хубаво и умно, можеш да го продадеш навсякъде.
Пътувате доста. Какви са технологичните тенденции днес, най-малкото в Европа?
Едно от нещата, което вече е сигурно, е това, което беше представено преди малко от e-commerce сферата в рамките на вашата конференция.
Това е, че все повече от нещата стават as a service. Тоест все повече хората ще потребяват информационни технологии и решения, отколкото преди, когато всеки си е правил сървъра, писал си е програмите и сам си ги е инсталирал.
Това потребление на информационни технологии създава условия за съвсем друг тип конкуренция, съвсем друг тип потребление на IT.
Имам предвид, че ако преди знанията в нашата индустрия са били свързани с това да познаваш съответното съоръжение, дали ще е сървър или нещо друго, машина, инфраструктура, то вече в новото време знанията са свързани главно с това да имаш нещо, което да предложиш на бизнеса, чрез което да бъде по-бърз, по-ефективен, по-оперативен.
Тези тенденции се свързват и с развитието на аутсорсинга. Навремето аутсорсингът беше да потребявам някъде по-евтина работна ръка, която да ми помогне да си свърша работата. С времето това се трансформира.
Темата с евтиния труд престана да е интересна, а все повече ситуацията се изменяше към това да има хора с умения, защото се оказа, че няма достатъчно хора, които да могат да се справят с предизвикателствата.
Така цената престана да бъде фактор, а знанието и уменията на хората. В днешно време всичко се трансформира в посока какво връщаме обратно в предприятието си, като знания и т.н., чрез предлагането на тези сървиз решения и какво даваме за тази помощ.
Това са новите тенденции при разработването. Това са тенденции, където ние всъщност съпортваме хората, за да могат да оперират тези сървиз решения.
Използвам възможността да ви поканя на следващото издание на Digital Trends, което ще се проведе през октомври следващата година. Интересно ми е какво мислите – за какво ще си говорим догодина? Изкуствен интелект, автоматизация или нещо друго?
Темата е интересна, но честно казано, не мисля, че темите, за които говорим в момента, няма да са актуални след една година.
Мисля, че се намираме, в САЩ малко по-напред, в Европа малко по-назад, но се намираме в средата на така наречената дигитализация на процесите, където хората лека-полека вече осъзнават какво им трябва.
Бих казал, че след една година ще има много повече потребление на тези as a service решения. Не мисля, че автономните автомобили ще са дотам готови, но може би след две-три години, когато се срещнем на такова събитие, ще можем да си говорим за тях.
Говорейки за изкуствен интелект и машинно обучение, бих казал, че случващото се в момента - нещо, за което ще е много по-лесно да се говори след една година, е свързано с това как точно тези теории за изкуствен интелект се прилагат на практика, като вече има достатъчно добри примери във всяка една индустрия.
Ще говорим за това как можеш да използваш изкуствен интелект в съответната дейност, в която се подвизаваш. Ние в момента правим софтуер и системи за анализ на данните, използвайки изкуствен интелект и всъщност неговото практическо прилагане ще бъде една от темите след 12 месеца със сигурност.
Какво следва за Bulpros оттук насетне? След попадането в такава класация очакванията се повишават. Как ще ги оправдаете, за да продължи този растеж?
Мисля, че ние се занимаваме с верните теми, което ми харесва много. Тоест в момента развиваме все повече вертикални решения, а там има толкова мегдан за действие, че според мен Bulpros има доста добра перспектива за бъдещето.
Виждам колко голям е интересът на компаниите да се иновират и дигитализират. Освен това ние имаме други теми, които са не по-малко важни, като cyber security и други, които всъщност допълват това, с което се занимаваме.
Така че говорим по-скоро за глобални пазари. Америка беше пазар, на който искахме да стъпим. Вече сме стъпили там и сега гледаме как да го развиваме. Нови дестинации - в общи линии, искаме оттук да правим нещо, което да можем да предлагаме навсякъде.
Digital Trends 2019 се осъществява с подкрепата на: EMAG, Нетера, UniCredit Bulbank, Opel, Адмирал Маркетс, Резиденшъл Парк Лозен, SentecaCommerce, Digital Dentistry Ivadent и с медийната подкрепа на Sportal Media Group и Kaldata.com.