Търговските обекти, които се готвят за подновяване на работата след разхлабването на карантината, търсят технологични решения, с които да гарантират, че няма да се стигне до нова вълна на епидемията от COVID-19.

В много държави по света компаниите възнамеряват да използват "умни" камери, които да следят за спазването на противоепидемичните мерки, включително спазването на дистанция и носенето на предпазни маски, пише Ройтерс.

По този начин те ще могат да докажат на клиентите, на здравните власти и на застрахователните компании, че полагат достатъчно усилия за ограничаване на възможностите за заразяване.

В някои сектори на икономиката подобни нововъведения вече са тествани и са дали добър резултат. В строителството, например, през последните години се използват "умни" устройства, които засичат работници без каски и други задължителни предпазни средства.

В големите американски магазини пък се използват видеосистеми, които събират и анализират данни за посетителите и техните навици на пазаруване.

В същото време обаче новите технологии са и обект на критика. От една страна някои експерти са на мнение, че те ще нарушават неприкосновеността на личните данни. А от друга, самите търговци се опасяват, че инвестицията в подобна инфраструктура може да се окаже неоправдана в дългосрочен план и да се наложи използването ѝ само за няколко месеца.

Вече има десетки стартъп компании, които работят в областта на видеонаблюдението и обработката данните от него. В момента много от тях добавят към своите предложение редица функционалности, свързани с ограничаването на пандемията от COVID-19, припомня агенцията.

Като цяло този тип технологии са свързани с алгоритми, които разпознават определени изображения с точност от над 80%.

Германия: Състезанието кой ще отвори туризма си пръв е опасноЕвропа трябва да постигне консенсус и да договори общ механизъм за

Според производителите има решения, които струват около 1000 долара на година - много по-евтино от наемането на служители, които да следят за спазването на мерките и ограниченията.

Освен това е и по-безопасно, тъй като елиминира нуждата от контакти между самите контрольори и посетителите в обектите.

Освен това "умните" камери могат да помагат и на самите потребители. С помощта на мобилно приложение, например, те могат да се ориентират в кои обекти от даден мол или друг търговски център има повече навалица и опашки.

Някои от разработчиците на изкуствения интелект в областта на видеонаблюдението отиват още по-далеч, като твърдят, че в близко бъдеще камерите ще имат възможността да засичат кога някой киха или кашля.

Повечето от тези функции обаче никога не са изпробвани в реални условия и най-вероятно в началото ще са съпътствани от доста "бъгове" и проблеми. Но ако заплахата от коронавируса се запази за по-дълъг период от време, е много вероятно те постепенно да се превърнат в част от ежедневието, смятат експертите.