Само за шест години софтуерната компания Personio се превърна в един от най-скъпите европейски стартъпи с пазарна оценка от 6.3 млрд. долара.

Главният изпълнителен директор Хано Ренер обаче си спомня времената, в които компанията не е разполагала с много пари.

В интервю за CNBC Ренер казва, че компанията е имала едва 200 евро във фирмената си сметка преди да получи първото си реално финансиране.

Ренер съосновава Personio в Мюнхен през 2015 г. заедно с Роман Шумахер, Арсений Вершинин и Игназ Форстмайер. Четиримата се запознават, докато учат в Центъра по дигитални технологии и управление, който е общ за двете основни висши учебни заведения в Мюнхен.

Идеята за Personio, която се фокусира върху обслужването на малки и средни компании, се ражда от техен приятел, който се оплаква как не може да ръководи HR процесите в компанията, в която работи заради липсата на необходимия софтуер.

Така четиримата се заемат да намерят решение. Като студенти те не разполагали с офис, затова работели, където могат да намерят място в университета, за да създадат първия софтуерен продукт на Personio. Четиримата обединили спестяванията си, за да покрият разходите.

След като клиенти започнали да плащат, за да използват този софтуер, те използвали приходите, за да си купят първите лицензи за софтуер, да намерят офис и да наемат малък брой служители.

След това, през юли 2016 г., Personio набира 2.1 млн. евро финансиране, като сред инвеститорите е и Global Founders Capital, която е инвестирала в компании, като LinkedIn и Facebook, която наскоро смени името си на Meta.

Ренер казва, че преди Personio да набере това първо свое финансиране, основателите е трябвало да платят всички фактури, което той обяснява, че е стандартно условие при набирането на средства.

“Все още пазя скрийншот от онази банкова сметка. Имахме около 200 евро в банката преди да получим първото си финансиране, което беше на стойност 2 млн. евро.”

От шкипер на яхта до основател на компания за 500 млн. долараХано Ренер e на 25 години, когато основава Personio - софтуерен стартъп, който се опитва да извади множеството административни задачи и купчините хартия от отделите по човешки ресурси

Финансовото положение на Personio се променя драстично от тогава. При последния си кръг за набиране на средства компанията набра 270 млн. долара и получи пазарна оценка от 6.3 млрд. долара. Това е доста повече, в сравнение с януари, която беше оценявана на 1.7 млрд. долара.

До момента Personio е набрала общо над 500 млн. долара от инвеститори.

За разлика от времето, когато е прохождащ стартъп през 2016 г., от Personio казват, че миналия месец все още са разполагали със “значителни резерви” от набраните през януари средства.

Най-новото финансиране ще се използва за развитието на най-новата категория софтуер на компанията, която носи името People Workflow Automation. Софтуерът има за цел да премахва бариерите между отдел Човешки ресурси и други отдели на компанията, например ако има необходимост да се вършат различни задачи при наемането на служители.

Сред конкурентите на Personio са стартъп компании, като Hibob, както и по-големи играчи на пазара, като SAP и Salesforce.

За Ренер да ръководи оценявана на милиарди долари софтуерна компания изглежда много далече от лятната работа като шкипер на яхта, докато бил студент.

Той казва, че винаги е изпитвал страст към плаването. Като студент той не можел да си позволи да го практикува като хоби със собствени пари и затова решил да изкара лиценз по ветроходство. Това му позволило да стане шкипер и да получава заплащане по време на ваканциите, за да управлява лодки по цял свят, което му помагало да финансира и обучението си.

Не всичко обаче е толкова лъскаво, колкото звучи. Да ръководиш лодка може да бъде “напрегнато и доста по-тежка работа, отколкото повечето хора си мислят,” казва Ренер, предвид факта, че той отговарял за екипажа и гостите.

Това ниво на отговорност обаче го подготвя за ролята на главен изпълнителен директор.

За Ренер обаче при изграждането на компания най-важното “не е да си шеф или шеф на някого”. Той иска да окуражи служителите на компания да се сдобият със собственост в Personio.

Той казва, че искал да направи така, че служителите да “са овластени да вземат правилните решения и да действат като предприемачи.”

Очевидно нещата се получават, тъй като Personio в момента има над 1 000 служители, в сравнение с 350 през 2020 г.