Disney обмисля структура с двама главни директори. Историята показва, че може да е лоша идея
Претендентите за наследник на Боб Айгър са двама и ако бордът избере единия пред другия, рискува да загуби висш мениджър, който може да опита амбициите си като главен изпълнителен директор другаде. Но ако властта бъде поделена, има още по-големи рискове
&format=webp)
С последните месеци на 2025 г. Disney все повече се приближава към обявяването на новината, която цялата развлекателна индустрия очаква – кой ще поеме поста на Боб Айгър като следващ главен изпълнителен директор.
Компанията публично заяви, че ще вземе решението си за това в началото на 2026 г.
Двама вътрешни кандидати засега се открояват като най-вероятни претенденти: съпредседателят на Disney Entertainment Дейна Уолдън и председателят на Disney Experiences Джош Д'Амаро.
Уолдън има десетилетия опит в Холивуд; Д'Амаро е работил в областта на потребителските продукти, преди да бъде повишен в отдела за тематични паркове, където стига до ръководител през 2020 г., отбелязва CNBC.
Предвид допълващите им се умения– и предвид импулса зад назначаването на съизпълнителни директори – бордът може да избере и двамата да заменят Боб Айгър.
Това е стратегия, която конкурентът Netflix използва по подобен и ефективен начин от 2020 г., когато Рийд Хейстингс назначи Тед Сарандос за съизпълнителен директор. Три години по-късно той се отказа от този пост и премина на позицията на изпълнителен председател на компанията, като издигна Грег Питърс на мястото си като съизпълнителен директор.
Успехът на Netflix допринесе за вълна от назначения на съизпълнителни директори.
Миналия месец Spotify назначи Алекс Норстром и Густав Содерстром, които да заменят основателя Даниел Ек; Oracle назначи Клей Магуирк и Майк Сицилия; а Comcast избра президента Майк Кавана да се присъедини към дългогодишния изпълнителен директор Брайън Робъртс в ролята на шеф.
Но докато структурата с двама главни изпълнителни директори може да изглежда логична за Disney, вътрешни лица от компанията и експерти по корпоративно управление предупреждават, че има специфични за Mouse House съображения, които правят динамиката неразумна, допълва CNBC.
Стратегията на Netflix
Миналата година Боб Айгър е провел телефонен разговор със Сарандос за модела на Netflix с двама съизпълнителни директори. Това за първи път съобщи Wall Street Journal през ноември, а CNBC потвърди чрез свои запознати източници.
Сарандос и съизпълнителният директор Питърс имат различни области на интереси, според запознати с лидерските стилове в Netflix, пожелали анонимност.
Това позволява на двамата лидери да вземат решения, без да си пречат. Ако Сарандос и Питърс не са съгласни по даден въпрос, те го решават, като се съобразяват с лидера, който е по-вещ по темата. Това обикновено означава, че Сарандос печели, ако става дума за решение, свързано с съдържание или творчество, а Питърс триумфира, ако е свързано с продукти или технологии.
Представител на Netflix отказа да коментира.
Ако има сива зона, съизпълнителните директори винаги могат да се обърнат към Хастингс, съосновател на компанията и изпълнителен директор от 25 години.
Питърс и Сарандос са работили заедно под ръководството му в продължение на много години. Това ниво на комфорт – и известната нейерархична корпоративна култура на Netflix – са помогнали за поддържането на структура с двама изпълнителни директори без борби за власт и в услуга на акционерите. Точно това е обяснил и Сарандос на Айгър, според запознати с въпроса.
Откакто Питърс поема поста на съизпълнителен директор през януари 2023 г., акциите на Netflix са се повишили с около 275%.
Изборът на Disney
На пръв поглед Уолдън и Д'Амаро представят динамика, подобна на тази на Сарандос и Питърс.
Първият е експерт в Холивуд, а вторият – в парковете и потребителските продукти. Теоретично Айгър би могъл да напредне до ролята на изпълнителен председател подобно на Хастингс.
Изборът на Уолдън и Д'Амаро като наследници на Айгър може да позволи на Disney да задържи и двамата лидери. Ако бордът избере единия пред другия, Disney рискува да загуби висш мениджър, който може да реши да опита амбициите си като главен изпълнителен директор другаде.
Това се случи през 2020 г., когато шефът на стрийминг отдела Кевин Майер напусна компанията, за да стане главен изпълнителен директор на TikTok, припомня CNBC.
Но споразумението за съвместно управление на Disney е свързано с редица други рискове, които не съществуват в други компании.
Първо, ако Айгър остане в борда, някои служители – и външни партньори може да продължат да го възприемат като главен изпълнителен директор. Това може да подкопае структурата на разделение на властта между двама главни изпълнителни директори.
Докато Хастингс насочва вниманието си към хобита като каране на ски след като се отказва от ролята си на главен изпълнителен директор, Айгър има репутация на човек, който иска да остане начело на Disney. Той пет пъти отлага пенсионирането си, за да остане начело и се завърна през 2022 г., недоволен от управлението на собствения си избраник Чапек.
Второ, дори по време на неговия мандат, Айгър не се отказа напълно от оперативните си отговорности, като ръководеше „творческите усилия“ повече от година.
Това доведе до неприятна ситуация на разделение на властта. Дори и Уолдън и Д'Амаро да имат различни силни страни в своите области, изборът на модел с двама главни изпълнителни директори след преживяния период на неясни линии на контрол може да се окаже провал в извличането на поуки от допуснатите грешки за Disney.
Трето, Уолдън и Д'Амаро не са работили заедно толкова дълго, колкото Питърс и Сарандос. Уолдън е работила в съпредседателска схема с Гари Нюман във Fox много години, управлявайки Fox TV, което доказва, че е способна да успее в такава схема, но не е ясно дали е готова да се върне отново към нея.
Четвърто, корпоративната култура на Disney е известна с политическия си характер. Компанията е преминала през няколко мъчителни процеса на наследяване с Боб Айгър и бившия главен изпълнителен директор Майкъл Айзнър.
Докато Netflix е до голяма степен незасегната от сливания и придобивания, Disney е смесица от много придобивания и подразделения през годините, включително ABC, ESPN, Fox, Pixar, Marvel и Lucasfilm. Това е събрало служители от много култури, вместо да създаде единна корпоративна нагласа от самото си основаване.
„Това няма да проработи за Disney“, коментира пред CNBC високопоставен медиен мениджър, допълвайки:
„Ще има много интриги. Винаги е било така.“
Представител на Disney отказа да коментира.
За и против корпоративните традиции
В допълнение към всичко това, традиционните експерти по корпоративно управление широко отхвърлят структура с двама изпълнителни директори като неоптимална.
Около 1,2% от компаниите в индекса Russell 3000 са използвали такава структура в последните години, съобщи The Wall Street Journal миналия месец, позовавайки се на данни от Equilar.
„Когато създадете два източника на власт в една компания, това никога не е добре“, заяви Чарлз Елсън, основател и директор на Weinberg Center for Corporate Governance в Университета на Делауеър, допълвайки:
„Двама отговорни означава, че никой не е отговорен.“
Все пак има смекчаващи фактори, които могат да направят споразумението по-приемливо, казва Елсън. Наличието на Хастингс като изпълнителен председател вероятно е важно за Netflix, защото може да действа като решаващ фактор в споразумението за съвместно управление.
По същия начин, структура с двама главни изпълнителни директори може да функционира, ако е ясно, че е създадена с цел дългосрочно планиране на приемственост.
Изборът на само един главен изпълнителен директор може да е рисковано решение за Disney, но е по-добре от нестабилност, казва Елсън, като допълва:
„Неизбежно единият главен изпълнителен директор доминира, а другият си отива. Такава е човешката природа.“