През 1994 г. един от водещите лидери в медийната и развлекателната индустрия вижда в Дана Уолдън нещо, което го кара да смята, че тя е способна на по-голяма роля.

30 години по-късно историята се повтаря отново.

В първия случай, става въпрос за Питър Чернин, тогава президент на 20th Century Fox Filmed Entertainment, а по-късно президент и главен оперативен директор на News Corp. на Рупърт Мърдок. Той наема Уолдън да работи в телевизията, след като я забелязва като служител в отдела за комуникации и реклама на Fox.

През 2024 г. говорим за Боб Айгър, главен изпълнителен директор на Disney, който обмисля възможността да посочи Дана Уолдън за наследник на поста, твърдят запознати източници. Това би я направило първата жена изпълнителен директор в 100-годишната история на Walt Disney Co., пише CNBC.

Как започва всичко

Само година след началото на кариерата си в 20th Century Fox през 1994 г., тя изнася презентация на заседание на компанията в Санта Барбара, Калифорния.

Решена е да остави трайно впечатление у Чернин, председател и главен изпълнителен директор на The Chernin Group, след няколко неуспешни срещи, при които той така и не я запомня.

За да привлече вниманието, тя решава да действа смело. Казва на ръководителите на Fox, включително Чернин, че не са достатъчно агресивни, за да осигурят най-добрите таланти в компанията и ги убеждава ги, че трябва да се предприемат по-сериозни стъпки.

След презентацията, Чернин се обажда на Питър Рот, тогавашен президент на 20th Century Fox Television, който по-късно оглавява телевизионния отдел на Warner Bros.

"На следващия ден тя беше в кабинета ми и ние ѝ дадохме работа в програмирането", спомня си Рот. Така започва кариерният телевизионен път на Улдън, който днес я отвежда до прага на управлението на Disney.

Към момента тя е съпредседател на Disney Entertainment, а за поста главен изпълнителен директор ще се конкурира с председателя на Disney Experiences Джош Д'Амаро, председателя на ESPN Джими Питаро и Алън Бергман, неин съпредседател в Entertainment, според запознати източници на CNBC от компанията.

Боб Айгър планира да посочи свой наследник и след това да го обучи за известен период от време преди да се оттегли в края на 2026 г. Той преминава през сложен период като изпълнителен директор, тъй като се бори да запази контрола върху бъдещето на Disney срещу заплахата от страна на Нелсън Пелц от Trian Partners.

Пелц твърди, че той трябва да има думата за определянето на наследник, като се има предвид, че Айгър пет пъти е отлагал пенсионирането си и се е връщал на поста. Пелц твърди, че не може да се има доверие на борда на Disney относно приемствеността. Акционерите на Disney предстои да гласуват кандидатурата на Пелц за член на борда на годишното събрание в сряда.

Висши мениджъри в компанията смятат, че 59-годишната Уолдън е фаворит за управленската длъжност, въпреки че не са запознати с процеса. Близките ѝ отношения с Айгър, успехите ѝ като телевизионен мениджър, доверието на членовете на борда на директорите на Disney, както и символиката, която би означавала жена на ръководна позиция, работят в нейна полза.

Дана Уолдън отказва коментар. Съюзниците ѝ твърдят, че тя дори не иска да обсъжда ситуацията, като предпочита да се съсредоточи върху управлението на Disney Entertainment.

Последните 30 години на Уолдън са съсредоточени върху продуцирането на телевизионни хитове. Тя няма опит в управлението на паркове и курорти, което Айгър и бордът може да решат, че е по-важно за бъдещето на Disney, отколкото телевизионният бизнес с неясни финансови перспективи в ерата на стрийминга.

"Има хора на творчески позиции, които се издигат до управленско ниво, които разбират какво е баланс, какво е тримесечна печалба. Дана не се занимава с нищо от това", коментира един от източниците. Според друг, профилът на Уолдън просто не отговаря на изискванията за главен изпълнителен директор на Disney – длъжност, която включва тясно взаимодействие с инвеститорите, геополитически сделки за паркове и курорти, и стратегическо мислене за придобивания и инвестиции. Поддръжниците на Уолдън отхвърлят тези опасения като неверни или като пример за устойчиви стереотипи срещу жените ръководители.

Друг аргумент е, че критиките са остатък от неприязън към служителите на Fox, които се присъединиха след придобиването на ентъртеймънт активите на Fox от Disney за 71 млрд. долара през 2019 г.

Холивудски връзки

Чернин и Уолдън стартират кариерата си в сферата на връзките с обществеността, което ги прави двама представители на малък клуб телевизионни ръководители, започнали по този начин – бившият ръководител на HBO Ричард Плеплър е другото изключение.

"Тя знае, че няма нищо по-важно за едно студио от отношенията с талантите", казва Крейг Хънегс, който работи в тясно сътрудничество с Уолдън, когато е президент на телевизионното студио Disney от 2019 до 2021 г.

Целият живот ѝ е свързан с Холивуд. Тя израства в квартал на Лос Анджелис, а родителите ѝ са с връзки в шоубинеса от времето, когато живеят в Лас Вегас. Уолдън прекарва детството си със знаменитости като семейни приятели, посещавайки вечери и празници в домовете им.

След като завършва Университета на Южна Калифорния, тя започва работа в PR компанията Bender, Goldman & Helper, където е рецепционист и асистент. В рамките на четири години става вицепрезидент.

В Bender представлява "Шоуто на Арсенио Хол" от името на своя клиент Paramount. По-малко от година по-късно Луси Сулхани, президент на Paramount Domestic Television, става високопоставен ръководител във Fox. Моли Уолдън да дойде с нея и да работи в рекламата, а тя приема с идеята да реализира и телевизионни предавания.

Окупиране на телевизионния бизнес

Във Fox Уолдън и Гари Нюман от телевизионния отдел започват да управляват съвместно студийния бизнес – двигател на компанията, който създава както вътрешни сериали, така и продукции за други мрежи. На тази позиция остават цели 15 години, докато през 2014 г. са повишени в ръководители на цялата Fox Broadcasting.

В този период Уолдън си изгражда репутация на печеливш творчески талант и има безупречен вкус както за драми, така и за комедии.

Студиото на Fox започва да произвежда хитове, сред които "24", "Как се запознах с майка ви", "Двама мъже и половина", "Модерно семейство", "Това сме ние" и т.н. Уолдън установява трайни отношения с мастити продуценти от шоубизнеса и печели отлична репутация с творческите си бележки по сценариите.

Disney и голямото разочарование

Придобиването на Fox от Disney ситуира Уолдън в нова компания с различна култура.

Според запознати, Боб Айгър се обажда в деня на обявяването на сделката, за да ѝ съобщи, че я иска в Disney.

Тя се надява, че тя ще ръководи тв звеното, но в крайна сметка, не получава поста и обмисля да се оттегли както от Disney, така и от студиото, което е изградила с години наред. Въпреки разочарованието, я убеждават да остане в компанията.

Анти-Чапек

Последният път, когато Боб Айгър избира наследник, не преминава добре. През 2023 г. отношенията с Боб Чапек, който е изпълнителен председател до края на 2021 г., стигат до точка на замръзване и крайна сметка бордът на директорите уволнява Чапек, връщайки Айгър на поста.

Според запознати, той е приел това, отчасти, за да поправи грешката, която смята, че е допуснал, избирайки Чапек за свой наследник. Ако сега търси подходящ опонент като кандидат, то Уолдън отговаря на описанието, допълват вътрешните източници.

Чапек се изкачва по корпоративната стълбица в Disney за също 30 години, като демонстрира бизнес и финансови умения. Придобива опит в най-малките детайли на парковете и курортите на компанията, като например как конкретни хотелски отстъпки могат да повлияят на посещаемостта на парка и ценовата еластичност на сезонните корекции в цените на билетите.

Има един основен минус – през годините му липсват връзки с Холивуд. Без основа за доверие, меката на киното, се обръща срещу него. Агенти, продуценти и водещи на предавания го обвиняват за силния публичен упрек към звездата от А-листата Скарлет Йохансон в спора за договор, свързан с пандемията и за това, че е объркал реакцията на компанията в скандала, известен като "Не казвай гей" през 2023 г.

Биографията на Дана Уолдън я представя като обратната страна на Чапек: аутсайдер на Disney, чиито холивудски връзки са сред най-добрите в индустрията.

През последните месеци от мандата на Чапек като главен изпълнителен директор, ръководителят на комуникациите на Disney Кристина Шаке започва да му организира срещи с влиятелни холивудски играчи – в дома на самата Уолдън.

Потенциалното предаване на властта от Айгър на Уолдън би изглеждало много по-различно от прехода му с Чапек, прогнозира заместник-председателят на United Talent Agency Джей Сурес, близък приятел на Уолдън. Според него, по онова време, Чапек е виждал в Айгър заплаха за властта си, докато Уолдън ще остане близо него възможно най-дълго.

"Когато Боб Чапек получи работата, той нямаше търпение Боб Айгър да си тръгне. Ако Дана получи тази работа, тя ще се ужаси от деня, в който той си тръгне, защото цени уменията и лидерството, които той притежава."

Битка със стереотипите за жените

Ако Уолдън получи поста главен изпълнителен директор, тя ще бъде първата жена начело на Disney.

Според запознати с характера ѝ, тя възприема имиджа си по начин, за който мъжете ръководители не би трябвало да се притесняват. Наясно е, че външният ѝ вид може да бъде оценяван толкова лесно, колкото и бизнес резултатите.

Уолдън и нейният екип имат репутацията на хора, които изпращат подаръци за рождения ден на холивудските звезди и шампанско при премиерата на техните филми и предавания. Поддръжниците им смятат това за изграждане на отношения. Критиците казват, че действията ѝ понякога граничат с корпоративна щедрост.

Самата Уолдън се шегува, че е "отгледана от вълци" във Fox и че е трябвало съзнателно да се адаптира към по-приглушената култура на Disney.

Не е лесно и да премине границата между стереотипа и успешния ръководител. От 20 души, интервюирани от CNBC, почти всички я наричат "директна" и "взискателна". Нейните поддръжници отбелязват, че всеки успешен мениджър е взискателен и твърдят, че прямотата ѝ е основната сила, отличаваща я от други телевизионни ръководители.

Окончателният избор

Въпреки че бордът на Disney ще има последната дума за следващия главен изпълнителен директор, Айгър вероятно ще бъде истинският фактор за вземане на решения, като се има предвид историята му в компанията, статутът сред членовете на борда и познанията му за тази работа.

"Важността по процеса на приемственост не може да се омаловажи и докато бордът оценява висококвалифициран списък от вътрешни и външни кандидати, оставам силно фокусиран върху успешния преход", казва Айгър през 2023 г., когато подновява договора си като изпълнителен директор до края на 2026 г.

Дори ако той е съгласен с някои от критиците на Уолдън дали нейните силни страни ще паснат конкретно на висшата работа в Disney, възможно е споменът му за собствения му опит, когато е избран за изпълнителен директор през 2005 г., да повлияе на решението му.

Изборът на наследник от Айгър и борда на директорите зависи от посоката, в която те си представят Disney.

Ако парковете са най-важната част от бъдещето на компанията, тогава Д'Амаро може да бъде изборът. Питаро изглежда логичен, ако ESPN и предстоящата ѝ дигитална трансформация се разглеждат като съществена част от бъдещето на Disney, за разлика от нейното минало. Дана Уолдън има реален шанс, ако творческият вкус и взаимоотношенията надделяват.

Но да се гледа така на Disney, би било твърде просто. Магията на компанията е как всички нейни звена си взаимодействат, а не как се набляга на едно за сметка на останалите.

"Някой ще трябва да си представи как изглежда медийната компания на бъдещето. Боб Айгър преминава през това в момента. Той активно прекарва всеки ден в обмисляне. А най-важната част от тази компания са нейните постоянни взаимоотношения с клиентите", допълва в заключение Питър Чернин.