Само няколко месеца след като е нает от Disney Animation Studios с временен осемседмичен договор, Джаред Буш предлага филм директно на човека, когото някои наричат Кралят на Холивуд: Боб Айгър.

„Бях изнервен от факта, че ръководителят на цялата компания дойде да чуе предложението ми“, спомня си Буш за срещата с главния изпълнителен директор на Disney през 2012 г. и допълва: „Той е най-големият фен на анимацията в света.“

На срещата Буш предлага идеята за Zootopia - филм, който след излизането си през 2016 г. печели над 1 млрд. долара в световен мащаб, разказва историята Financial Times.

„Още от самото начало разбрах, че Айгър е човек, който разбира колко е важно да се оставят разказвачите на истории да се развихрят“, спомня си той.

Буш, който е съсценарист и сърежисьор на Zootopia, продължава успехите си със сценарии за други два хита - Moana и наградения с „Оскар“ Encanto, който също режисира.

Новият му филм сега е продължение - Moana 2, което той подготвя не само като сценарист, но и като главен творчески директор на Disney Animation - роля, която пое през септември.

Позицията поставя Буш в творческото сърце на най-голямата медийна компания в света, като контролира студиото, основано от Уолт и Рой Дисни през 1923 г.

Целта, казва Буш, е да се създават произведения, които „ще останат завинаги“.

„Анимацията на Disney е място, където целта не е да се направи добър или страхотен филм“, казва той. „Целта е да се направи вечен филм - това е летвата ни.“

Той поема тази роля след период на творческо търсене в Disney относно качеството на филмите. След някои разочарования като Elemental на Pixar и The Marvels, миналата година Айгър заяви, че качеството „не отговаря на стандарта, който сме си поставили“ и допълни, че филмовите студия ще „правят по-малко и ще се фокусират повече върху качеството“.

Тази година беше много по-добра в боксофиса, с рекордни постижения на Inside Out 2, Deadpool & Wolverine, а сега и Moana 2 който за пет дни събра 386 млн. долара в световния боксофис, което е най-големият дебют за анимационен филм в историята.

Следва дългоочакваната предистория Mufasa: The Lion King на 20 декември. „Чувстваме се много добре за края на годината“, заяви Алън Бергман, съпредседател на Disney Entertainment, пред Financial Times.

Подобно на колегите си в другите студия и телевизионни мрежи на Disney, Буш ще трябва да се ориентира в сеизмичните промени в медийния пейзаж - от дебата за използването на изкуствен интелект в киното до предизвикателството да се достигне до аудитория, която е атомизирана от социалните медии и стрийминга.

И още - бушуващите културни войни, в които „будният Disney“ остава мишена почти три години след като спорът „Не казвай гей“ във Флорида влезе в международните заглавия. Консервативни активисти и политици многократно са вземали на прицел участието на расово различни или ЛГБТ+ герои.

Без да засяга пряко конкретните противоречия, Буш казва: „Подходът, който има най-голям смисъл, е да помним, че хората гледат нашите филми, за да се забавляват“. Допълва, че темите в анимационните филми на Disney „буквално трябва да резонират с целия свят“.

Първоначално Moana 2 е замислен като сериал за Disney+, но на Бергман и други ръководители става ясно, че трябва да бъде филм. Ентусиазмът на публиката към първата част остава висок дори 7 години след премиерата: той е най-стриймваното заглавие за 2023 г. в САЩ, като достига 1 млрд. часа гледане.

Когато екипът на Буш показа грубите варианти на предложената поредица за стрийминг Moana, „категоричната бележка, която получихме, беше: „Обичаме тази история. Защо тя не се появи на най-големия екран, който можете да си представите?“, спомня си Буш.

През януари тази година Бергман информира екипа, че трябва бързо да премине от създаването на петсерийна стрийминг поредица към втори пълнометражен филм за Моана.

„Мисля, че към продълженията е лесно човек да бъде циничен“, казва Буш. „Но мога да ви кажа, че когато се работи по филми като Moana 2 или Frozen II, това са истории, в които разказвачите и артистите са развълнувани да се върнат в тези светове.“

В новата роля му предстои задълбочен анализ дали продълженията са оправдани, включително дали ще има интересни нови герои и обстановка, които ще намерят отклик сред публиката. „Това е наистина трудно да се разбере. Отново се опитваме да разкажем истории, които са изключителни завинаги.“

Някои от колегите на Буш още от петгодишни знаят, че искат да работят за Disney Animation. Но това не е валидно в неговия случай. Като дете на 80-те той се вдъхновява от Стивън Спилбърг, неговата продуцентска компания Amblin Entertainment и класики като „Челюсти“, „Е.Т.“ и „Завръщане в бъдещето“.

„Това са истории, които се харесват на всички по света от всички възрасти. В тях има приключения и невероятни герои. Така израснах, разбирайки какво е разказването на истории“.

В края на 90-те Буш се премества в Лос Анджелис, за да стане сценарист. Обича комедията, но не се свързва с „хленченето“ от ерата на Зайнфелд, което завладява бизнеса. Той иска да пише истории, които предизвикват по-широк интерес у публиката, подобно на филмите на Спилбърг, и смята, че има само две места, които предлагат такъв вид работа: Pixar и Disney Animation.

След много упорито настояване, най-накрая получава среща в Disney с Байрън Хауърд, аниматор, който е започнал да скицира история, наречена Zootopia. Заедно доразработват идеята, която Буш ще представи на Айгър.

13 години по-късно човекът, който оглавява най-известното анимационно студио в света, признава, че няма способности да рисува сладникави герои. Всъщност казва, че е „най-лошият художник на планетата“.

„Децата ми се подиграват, защото не мога да рисувам“, казва Буш. „За щастие съм заобиколен от невероятни художници. Не е задължително да си страхотен във всичко“.