Китайски технологични гиганти режат разходите си
Китайските технологични гиганти Alibaba и Tencent често говорят за своите иновации и нови продукти по време на срещи с инвеститори. Второто тримесечие обаче е различно.
Главните изпълнителни директори на двете най-големи технологични компании на Китай са се фокусирали върху нещо далеч по-малко лъскаво - намаляване на разходите.
Промяната идва, след като Alibaba и Tencent публикуваха резултати за второто тримесечие, които потвърдиха, че приходите им вече не растат.
Alibaba и Tencent почувстваха ефекта от икономическото забавяне на страната, вследствие на COVID-19. То засяга всеки - от покупките на потребителя до бюджетите за реклама.
Затягането на технологичните регулации в страната в сфери от антитръстовите правила до компютърните игри през последната година и половина също оказва влияние върху резултатите, пише CNBC.
Тъй като приходите са под натиск, и двата технологични гиганта търсят рационални начини за харчене.
През второто тримесечие ние активно напуснахме неосновни бизнеси, затегнахме маркетинговите си разходи и намалихме оперативните разходи, каза изпълнителният директор на Tencent Ма Хуатенг пред анализатори.
„Това ни позволи последователно да увеличим печалбите си въпреки трудните условия за приходи”, допълни той.
Като се изключат някои непарични артикули и влиянието на трансакциите за сливане и придобиване, виждаме, че печалбата на Tencent, се е повишила с 10% спрямо предходното тримесечие.
Президентът на Tencent Мартин Лау каза, че компанията е напуснала неосновни бизнеси, сред които са онлайн образование, електронна търговия и стрийминг на игри.
Компанията също така е затегнала маркетинговите разходи и е намалила инвестициите за привличане на потребители. Разходите за продажба и маркетинг на Tencent паднаха с 21% на годишна база през второто тримесечие. Броят на служителите на компанията със седалище в Шъджън също е намалял с 5 000 спрямо първото тримесечие.
С тези корекции, казва Джеймс Мичъл, главен стратег на Tencent, компанията ще се върне към годишния си растеж, независимо дали макросредата остане като сега и дори растежът на приходи да остане непроменен.
Alibaba на свой ред даде знак, че орязва разходите по-рано тази година, и продължава да го прави.
През следващите тримесечия и остатъка на фискалната година ще продължим да преследваме стратегията си за оптимизиране на разходите, казва Тоби Сю, главен финансов директор на Alibaba.
Откъде идва растежът?
Alibaba и Tencent положиха доста усилия, за да убедят инвеститорите, че докато орязват разходите, продължават да инвестират в бъдещето.
Според Уинстън Ма, асистент професор по право в Нюйоркския университет, за да се върнат към пътя на растеж на печалбите, само оптимизирането на разходите не е достатъчно. Те трябва да намерят нови двигатели на растежа.
Alibaba се фокусира върху стимулирането на бизнеса си с облачни изчисления, област, която ръководителите и инвеститорите смятат, че е ключова за по-добра рентабилност на компанията в бъдеще. Cloud беше най-бързо развиващата се област на Alibaba по приходи през второто тримесечие.
Междувременно Tencent говори за потенциала на рекламите в WeChat да се превърнат в „съществен“ източник на приходи в бъдеще. Компанията управлява WeChat, най-голямото приложение за съобщения в Китай с над един милиард потребители.
Alibaba ще продължи да се фокусира върху сфери с “дългосрочен потенциал”, например, облачни изчисления и електронна търговия в чужбина, каза Челси Там, старши капиталов анализатор в Morningstar, пред CNBC.
„За нерентабилните бизнеси ще се гледат разходите и ползите”, допълва експертът.