Всеки ден хиляди камиони пътуват празни по магистралите и пътищата по света. Разстоянията, които те изминават с нулев товар на борда, достигат милиарди километри всяка година, пише CNBC.

След като един камион достави товара си, той може да няма стоки за връщане и трябва да се върне празен.

„Не мисля, че това е широко известно. Има всякакви бариери, които пречат за решаването му. Ако беше лесно, щеше да е направено преди много години“, коментира ветеранът от транспортната индустрия Мартин Уилмор.

Проблемът с празните камиони се влошава значително в Европа, като делът на пробега, изминат от превозни средства без товар, нараства постоянно.

В Европейският съюз камионите са изминали така наречения "празен пробег" от около 34 милиарда километра през 2021 г., по данни на Европейската комисия. Това се равнява на повече от една пета (21.2%) от общото разстояние, изминато от автомобилния товарен превоз в Общността през миналата година, като делът на изминатите "празни" километри нараства спрямо отчетените 20% през 2020 г.

Автомобилните товарни превози са сложна индустрия - производителите или търговците на дребно, които трябва да транспортират стоки, са навсякъде и доставят различни количества товари до много дестинации, като понякога разчитат на множество превозвачи за това.

Транспортните компании в идеалния случай се нуждаят от един клиент (или клиенти) за отиване и друг за връщане. Ако нямат двама клиенти, превозните средства се движат празни. Но освен че се нуждаят от пратка за обратното пътуване, те се нуждаят и от камион, който отговаря на специфичния товар, например хладилна система или превозно средство с прикачен повдигач.

Възможно ли е в бъдеще товарите да се пренасят с космически ракети?В Съединените щати има няколко корпорации, които работят съвместно с военните в проучване на начини за осъществяване на тази идея


Завимостта от много аналогови процеси също може да бъде проблем, обяснява Мартин Уилмор, който е съосновател и главен изпълнителен директор на базираната в Обединеното кралство DigiHaul - платформа, която свързва пратки с превозвачи и има за цел да се справи с проблема с празните камиони.

Според Уилмор, веригата на доставки е една от последните индустрии, които започват да се дигитализират. Той казва, че някои превозвачи все още резервират доставки по телефона или по имейла. Това означава, че информацията за товарите, които се изпращат, не винаги се съхранява централно, което прави по-трудно намирането на пратки за пълнене на камиони за обратните маршрути.

Един от търговците на дребно в Обединеното кралство, с когото работи DigiHaul, е изчислил, че камионите са изминали празни около 650 000 км за период от шест седмици през ноември и декември 2021 г., а това струва скъпо.

„Цените на горивата скачат и всичко оказва влияние върху разходите за обслужване на нашите клиенти. Същността на нашия бизнес е премахването на "отпадъците" от веригата за доставки“, казва Уилмор.

Цената на изпращането на стоки чрез шосеен товарен транспорт в Европа достигна рекордни стойности според индекса, публикуван от Международния съюз за автомобилен транспорт. Цените за европейския договорен товарен превоз се повишиха с 6.1 пункта през второто тримесечие на годината в сравнение с първото тримесечие, като ставките бележат ръст от 13.1 пункта на годишна база.

Освен спестяването на пари, спедиторите искат да намалят и въздействието си върху околната среда. Един от начините за постигането на тази цел е да бъдат по-гъвкави по отношение на времето за събиране и товарене на пратките, което увеличава шанса да бъдат "сдвоени" с връщащ се камион след неговия първоначален курс, смята Уилмор.

Междувременно в САЩ разстоянията, изминати от празни камиони, са намалели от 20.6% през 2020 г. на 14.8% през 2021 г., според Американския институт за изследване на транспорта.

Може ли петролната индустрия да се превърне в двигател на декарбонизацията?Петролните компании имат стимул да направят бизнеса си по-зелен


„Под натиска на растящите цени на горивата, превозвачите постигнаха едни от най-ниските стойности на "мъртвия пробег" за последните години“, се посочва в доклада на организацията.

Но движението на камиони без товари все още е проблем, особено след като разходите се покачват. Тарифите за вътрешни товари в САЩ се увеличават с 28% на годишна база през юли във всички видове транспорт, включително шосеен и въздушен.

„Празните мили означават по-малко приходи за превозвачите. Това означава повишени разходи, защото дори и празен, камионът на пътя все пак консумира гориво, нуждае се от шофьор и изисква редовна поддръжка“, казва изпълнителният директор на компанията за товарни технологии Loadsmart Роб Портър.

Това е проблем, който Loadsmartсе опитва да реши. Преди година компанията стартира платформа, наречена Flatbed Messenger, за да свърже празни камиони с изпращачи, които трябва да транспортират стоки, в партньорство с веригата Home Depot. Чрез нея търговците могат да споделят резервния капацитет в своите камиони с други фирми.

За 12-те месеца до август платформата е намалила празния пробег на камионите в САЩ с около 3 милиона километра.