Има три типа лоши шефове и Закърбърг пасва на три от тях
Най-добрите шефове днес може да преместват планини, благодарение на своята автентичност и характер. Най-лошите, на свой ред, са мотивирани от нуждата да подхранват своето его.
В книгата си “True North: Leading Authentically in Today’s Workplace, Emerging Leader Edition”, Бил Джордж от Harvard Business School разкрива кои са петте архетипа лоши работодатели.
По думите му, ключът към създаването на процъфтяващ бизнес, в който работят мотивирани и продуктивни хора, е да се избягва насърчаването на измамници, рационализатори, търсачи на слава, самотници или падащи звезди.
Оказва се, че главният изпълнителен директор на Meta Марк Закърбърг повече от една от тези черти. Неговото лидерство съчетава елементи от не по-малко от три от тях, пише Fortune.
Закърбърг е начело на компанията в бурен период, в който има спад на приходите от реклама, преход към метавселена, пълна със смешни селфита, и напуска ветеранът в компанията Шерил Сандбърг.
Вероятно той е една от причините, поради които толкова много хора да си тръгват от компанията. Той наистина се е изгубил, казва Джордж пред CNBC.
Рационализация на грешките
Бил Джордж, бивш изпълнителен директор на Honeywell, критикува бордовете, които акцентират върху харизмата, вместо върху характера. Те наемат ръководители, които насърчават стила пред съдържанието.
Той смята, че Закърбърг рационализира грешките, вместо да поема отговорност и да се учи от тях.
Не приема съвети
Главният изпълнителен директор на Meta е “самотник”, казва Джордж. По думите му, той отказва съвети, градивна критика и обратна връзка от своите доверени подчинени.
Съоснователят на Elevation Partners Роджър Макнами, един от ранните инвеститори във Facebook, се опитал да убеди Зукърбърг в необходимостта от борба със събирането на данни и целенасоченото използване на популярната платформа.
Думите му не били чути. Това доведе впоследствие до изслушвания в Конгреса относно ролята на Cambridge Analytica както в референдума за Брекзит през 2016 г., така и в президентските избори в САЩ.
Търсач на слава
Третата негативна черта на Марк е, че е търсач на слава. Той приоритизира растежа и печалбите за сметка на своите клиенти.
Джордж напомня реакцията на Facebook, когато компанията бе обвинена, че поставя в риск здравето на тийнейджърите, стремейки се към максимално ангажиране на потребителите.
Добрата новина, четейки книгата на Бил Джордж, е, че Марк Закърбърг не е измамник. Той не е лишен от самосъзнание като Адам Нойман от WeWork и не е падаща звезда, която ще се разбие и изгори като Травис Каланик от Uber.