#Оставка: Видео в TikTok е новият начин да напуснеш работа
Имейлът в корпоративен стил е един от официално приетите начини за това работникът да уведоми компанията си, че напуска.
През последните месеци обаче, по-младите служители предпочитат коренно различен подход: напускане на живо, пише по темата BBC.
През юли 2021 г. видео британски работници от McDonald's, които напускат по време на смяна, стана вайръл в мрежата, а сега TikTok е залят от кадри на потребители, които споделят в реално време момента, когато казват на шефовете си "Напускам".
Понякога напрегнати, по-често забавни и почти винаги любопитни, тези кратки видеа достигат хиляди, а понякога и милиони гледания в платформата на социалната медия.
Клиповете #quittok имат различни варианти – напускане по време на разговор в Zoom на живо или точно документиране на секундата, в която се изпраща уведомителния мейл. Общото е едно - видеото улавя в реално време момента на напускане.
Поколението Z не напуска работа Млада служителка разбива на пух и прах твърдения на работодателите
През септември 2022 г. 31-годишната Кристина Зумбо, вече бивш австралийски държавен служител, споделя момента, в който натиска бутона "Изпрати" на електронното си писмо за подаване на оставка и чака с нетърпение видеоповикване от шефа си.
Зумбо, която вече е споделяла със своите 140 000 последователи в TikTok моменти с трудностите от работата й в областта на психичното здраве, споделя, че е предполагала как много други потребители на платформата ще видят прилика със себе си в нейния пост.
"Наистина се борех с решението да напусна, чувствах се сякаш съм подвела екипа и мениджъра си, а мисълта, че ще остана без работа, без да имам нещо набелязано, беше много трудна предвид бурния пазар на труда по това време. Реших да споделя това онлайн, защото по този въпрос просто не се говори достатъчно."
Но дори и тя е изненадана от огромната реакция - 53 000 харесвания и близо 3000 коментара на краткия клип.
"Нямах представа, че толкова много хора ще видят, ще се свържат и ще споделят собствените си истории - страха си да напуснат сегашното си работно място, или силното си желание да предприемат това, което направих аз", казва Зумбо.
"Винаги е изненадващо чувството за общност, което усещаш, ако имаш смелостта да покажеш истинската си уязвимост онлайн.", допълва Кристина.
Мариса Джо Мейс също е използвала TikTok като "забавен, творчески отдушник" и е споделяла съдържание, за да "се бори с депресията на работното място", когато решава да напусне работата си в компания за медицински изделия.
"Получавах хубава заплата, пътувах и работех с някои от най-големите имена в бранша, но бях абсолютно нещастна", казва 29-годишната служителка от Аризона, САЩ. "Бях в най-тежкия си бърнаут, не можех да мисля за нищо друго освен за работа и се борех със здравословни проблеми, предизвикани от стреса."
30-секундният клип на Мейс я показва в напрегнатите моменти, предшестващи разговора с шефа ѝ - и след това незабавно настъпилото облекчение. Сякаш някакъв огромен товар падна от раменете ми, споделя Мариса.
Две години по-късно видеото все още е един от най-гледаните #quittok моменти с над 200 000 реакции на потребители.
Споделянето в платформата е било естествено, казва Мейс. "Всъщност не беше умишлено да направя видеоклип. Стори ми се естествено, тъй като беше голямо житейско събитие за мен, а преди това споделях много други важни моменти в профила си.", обяснява тя.
Тихото напускане - естественият отговор на токсичната работна средаПонятието “тихо напускане” насочва вниманието към работниците, но в действителност проблемът не е в тях, а в мениджмънта и приоритетите на организацията
Реакциите под видеото обаче са разнопосочни: "От Боже, поздравления, ти изживяваш моята мечта" до "Ти си просто един милениал, който заслужава да бъде безработен", разказва Мариса.
Въпреки че е шокирана от реакциите, които предизвиква публикацията ѝ, повечето отзиви са преобладаващо положителни и това я подтиква да продължи да споделя пътя си към самоусъвършенстване.
"Негативните коментари не ме спряха да продължа да публикувам истории за опита си след корпоративния живот - защото ако един човек не е съгласен с това, вероятно има 10 други, които са вдъхновени.", смята австралийката.
По-голямата част от младите потребители на TikTok са израснали със свои дигитални аватари, които споделят всякакъв тип важни събития онлайн. Според лайф коуч и терапевт Тес Бригам от Калифорния, напълно естествено е да споделят и лични разговори с работодатели за решението си да напуснат работа.
"Това е начинът, по който младото поколение изразява емоциите от своите важни преживявания, това е начинът, по който те са се научили да отразяват присъствието си в света", казва тя. "Ако израснеш, свикнал да записваш и споделяш неща, защо да не споделяш тези по-големи, по-значими моменти във времето?"
Милениалите и поколението Z са наблюдавали как родителите им се борят с корпоративните предизвикателства и огромната вълна от уволмения по време на икономическия срив през 2008 г., а някои от тези млади хора сами са затънали в студентски дългове и имат нископлатени позиции.
Освен това ранният им професионален опит е оформен от пандемията от Covid-19, като най-младите работници дори не са стъпвали в офис, защото работят дистанционно.
Според Бригам съчетанието на тези стресови фактори е довело до това, че младите служители, особено поколението Z, поставят на първо място психичното здраве, щастието и положителната работна атмосфера. В резултат, възприемат съдържанието, което показва хора, които напускат "токсични работни места" и се противопоставят на несправедливи шефове, като силно мотивиращо.
Това е вярно и за Кристина Зумбо, която открива промяна в баланса между професионалния и личния живот и приоритетите след пандемията от Covid-19.
"Смятам, че е важно да вървим активно по пътя, който искаме, вместо по този, който не ни харесва или ни е напълно непознат. Споделянето на момента, в който напуснах работа и публичните размисли върху вземането на големи кариерни решения са важни, за да покажем, че държим собствения си живот под наш контрол и че работата понякога е просто работа, а не целия ни свят.", убедена е Зумбо.
Дългосрочните последици от напускането на работа в реално време и публикуването на видеоклипове #quittok все още не могат да бъдат предвидени. Няма как да знаем дали и по какъв начин тези публикации ще повлияят на бъдещите възможности за кариера.
Докато това се установява, тенденцията #quittok със сигурност има потенциал да хвърли светлина върху прозрачността на процесите между мениджъри и работници в корпоративния свят, казва в допълнение специалистът по лайф коуч.