Следващият етап в развитието на легендарния F-16 Fighting Falcon може да бъде превръщането му в дрон - ход, който би отбелязал и следващата значителна стъпка в развитието на мрежата от безпилотни въздухоплавателни апарати на ВВС на САЩ, съобщава Interesting Ingeneеring.

Това би могло на първо време да доведе до създаването на малка тестова флотилия от самоуправляващи се изтребители F-16, посочват още от специализираното издание и добавят:

“При успех идеята е тези безпилотни самолети да действат като роботизирани помощници, като може би два от тях ще бъдат разпределени към един F-35. Те биха могли да изпълняват ролята на охранителни кучета и да служат като мултипликатор на сила за пилотираните от хора самолети. Официалното наименование на този тип безпилотни самолети е Collaborative Combat Aircraft и ВВС на САЩ може да закупят много от тях. Примерно - 1000”.

Името на този проект, VENOM (или Viper Experimentation and Next-Generation Operations Model), идва от общото прозвище, което пилотите са дали на F-16. За да се гарантира функционалността на модела, американските военните трябва да разполагат с автономен софтуер, който да контролира бойния дрон по-добре от човек.

Изкуственият интелект вече пилотира и самолети Lockheed Martin и DARPA превръщат технологията във верен помощник на американските военни
В този ред на мисли, първата крачка по проекта VENOM ще бъде трансформирането на шест F-16 в автономни дронове, като в кабината ще има човек, който да изпълнява ролята на супервайзор. За финансовата 2024 г. за проекта са заделени 50 млн. долара.

В интервю за специализираното военно списание Airman главният учен на ВВС на САЩ Виктория Коулман описва VENOM като "мост между напълно автономен набор от възможности и напълно пилотиран набор от възможности, където се намираме днес".

По думите ѝ проектът предвижда хора да изстрелват самолетите, след което да предават управлението изцяло на софтуера, за да стане ясно дали той функционира по предназначение и дали предлага очакваните ползи.

Коулман също така заявява, че чрез използването на тази стратегия ВВС на САЩ могат да добавят нов софтуер и да ускорят експериментите отвъд това, което обикновено се изисква за одобряване на програми за автономен полет.

Изтребителите от шесто поколение и надпреварата за въздушно господствоВъпреки че едва три държави имат бойни самолети от пето поколение, тези от следващото ниво вече са обект на сериозна конкуренция между различни региони
"Самоуправляващите се автомобили не преминаха от напълно ръчно управление към напълно автоматизирано", обяснява Коулман. "Автомобилите на Tesla, например, са изминали милиони и дори милиарди километри, в които са се научили и са разбрали как да взаимодействат с човешки оператор безопасно и сигурно. Ние не можем да пропуснем тази част, когато става дума за ВВС", добавя тя.

По-голямата част от поисканите от ВВС почти 50 млн. долара за проекта VENOM ще отидат за научноизследователска и развойна дейност. От ВВС на САЩ казват пред Defense News, че не са взети окончателни решения относно организацията, в рамките на която ще се провежда проектът, но в бюджета е поискано осигуряването на 118 работни места във военновъздушната база “Еглин” във Флорида.

Очакваните разходи по проекта VENOM през следващите пет години се очаква да възлязат на около 120 млн. долара.