Google продължава да печели от съдържание, разпространяващо дезинформация за изменението на климата, твърди нов доклад, цитиран от Euronews.

YouTube, платформата за споделяне на видеоклипове на технологичния гигант, информира в своята политика, че рекламите не са разрешени за видеоклипове, "които противоречат на авторитетния научен консенсус относно съществуването и причините за изменението на климата".

Въпреки това новото проучване идентифицира 200 видеоклипа с дезинформация за климата, в които има реклами - включително 100 със съдържание, отричащо климатичните промени.

До момента клиповете са събрали близо 74 милиона гледания. В тях са включени реклами на марки, сред които Tommy Hilfiger, Nike и Hyundai.

В проучването на Climate Action Against Disinformation (CAAD) и Center for Countering Digital Hate (CCDH) се твърди, че тясното определение на YouTube за дезинформация за климата може да позволи още повече зловредно съдържание да се промъкне през мрежата.

Twitter забранява рекламите, отричащи климатичните промениСоциалната мрежа Twitter обяви, че ще забрани рекламите, които отричат научния консенсус по въпросите за изменението на климата

За да изготвят доклада, изследователите са сканирали YouTube за термини като "климатична измама". Те сравняват резултатите с определенията за дезинформация за климата на Google и CAAD. Съдържанието варира от отричане на науката за климата до други форми на дезинформация.

В друг видеоклип се твърди, че "В обобщение, няма връзка между CO2 и температурата". Учените са доказали ясна връзка между въглеродния диоксид (CO2) и глобалното затопляне, допълват от Euronews.

Средната температура на планетата се е повишила с 1,1 С от прединдустриалните нива. Концентрацията на CO2 в атмосферата се е покачила с 48% в периода 1750-2020 г. Подобно на стъклото в парник, CO2, метанът, азотният оксид и други газове задържат слънчевата топлина, което води до връщане на по-малко топлина в космоса.

В друг видеоклип се казва, че "климатичната истерия е просто поредното пребоядисване, троянски кон за антизападна комунистическа тирания". Неотдавнашен доклад на Института за стратегически диалог показа, че подобни формулировки се използват, за да се забави и замъгли съществена политика за действия по отношение на изменението на климата, без да се разглеждат научните данни, които стоят зад нея.

Как инвестициите на технологичните компании вредят на околната среда?Въпреки че технологичните компании предприемат стъпки за намаляване на собствения си въглероден отпечатък, финансовите институции, с които оперират, все още насочват печалбите им в силно замърсяващи индустрии,

През октомври 2021 г. Google въведе глобална политика за забрана за дезинформация за климата във всички монетизирани продукти. Технологичният гигант заяви, че ще забрани "рекламите и монетизирането на съдържание, което противоречи на утвърдения научен консенсус относно съществуването и причините за изменението на климата". Както показват проучваниятa, прилагането на тази забрана не винаги е ефективно.

Изследователите твърдят, че Google многократно нарушава обещанието си да не печели от реклами на съдържание, отричащо климатичните изменения. Те установяват, че 63% от популярните статии по темата все още съдържат реклами на Google. Установено е също така, че Google позволява на американския консервативен новинарски уебсайт Daily Wire да пуска реклами при търсене по ключови думи като "изменението на климата е измама".

В същото време, видеоклиповете в YouTube, насърчаващи отричането на климатичните изменения, които имат милиони гледания, все още имат реклами.

Euronews Green потърси Google за коментар на проучването, но към момента на публикуването те не отговарят.

Само една четвърт от свързаните с климата загуби в ЕС са били застрахованиТова създава рискове за икономиката и финансовата стабилност от домакинства и предприятия, които нямат подобни застраховки

Какво се счита за дезинформация за климата?

Обикновено климатичната дезинформация се отнасят до измамно или подвеждащо съдържание, което подкопава съществуването и въздействието на промените на климата, в съответствие с научния консенсус на IPCC. Тя може да се отнася и до отричането на човешкото влияние върху глобалното затопляне и необходимостта от спешни действия във връзка с изменението на климата.

Заблуждаващото съдържание често изопачава научните данни, включително чрез пропускане или подбор на информация, с цел да подкопае доверието в науката за климата и решенията.

"Нуждаем се от по-стабилни, координирани и проактивни стратегии, за да се справим с мащаба на заплахата за платформите", заявяват от CAAD. Те призовават както правителствата, така и технологичните платформи да създадат законодателство и политики за признаване и предотвратяване на климатичната дезинформация.