Първите водородни автомобили BMW iX5 вече се движат по пътищата, като в рамките на тази година пилотният парк ще бъде използван в цял свят от различни целеви групи за тестови и демонстрационни цели, става ясно от публикация в блога на водещия германски производител.

Очаква се това да даде на развойния екип ценни практически познания за автомобила и ежедневната употреба на иновативната технология с водородни горивни клетки.

„Системата, разработена и произведена от BMW, е още едно доказателство за водещия експертен опит на BMW Group в областта на технологиите за електрическо задвижване. BMW Group систематично напредва в развитието на технологията с водородни горивни клетки като бъдеща възможност за локална индивидуална мобилност без вредни емисии“, обясняват от компанията.

Оливер Ципс, председател на Управителния съвет на BMW AG, също подчертава изключителното значение на иновативната задвижваща система: "Водородът е универсален енергиен източник, който има ключова роля в процеса на енергиен преход и следователно в опазването на климата. В края на краищата той е един от най-ефективните начини за съхранение и транспортиране на възобновяеми енергии. Трябва да използваме този потенциал, за да ускорим и трансформацията на сектора на мобилността."

Rolls-Royce се фокусира върху водорода. Китай същоПекин строи 400 км водороден тръбопровод – първия трансрегионален в страната


За да разгърне този потенциал на водорода по най-добрия възможен начин, BMW Group произвежда високоефективни системи за горивни клетки в собствения си център за върхови постижения в областта на водорода, разположен в Мюнхен. Тази технология е един от най-важните компоненти в BMW iX5 Hydrogen и се очаква да окаже устойчиво влияние върху трансформацията на целия сектор на мобилността.

"Водородът е липсващото парче в пъзела, когато става въпрос за мобилност без емисии. Една технология сама по себе си няма да е достатъчна, за да се осигури неутрална по отношение на климата мобилност в световен мащаб", коментира още Оливер Ципс.

Системи с горивни клетки – високоефективна алтернатива

BMW Group е един от пионерите в областта на водородните горивни клетки. При този процес в горивната клетка се извършва химическа реакция между газообразния водород от резервоарите и кислорода от околния въздух. Равномерното подаване на тези две среди към мембраната в горивната клетка е от решаващо значение за високата ефективност на задвижването.

BMW Group подсигурява този процес, създавайки специални водородни компоненти за новата система с горивни клетки, които допълват технологичните аналогии на двигателя с вътрешно горене, като например междинния охладител, въздушния филтър, блоковете за управление и сензорната технология. Те включват високооборотен компресор с турбина или високоволтова помпа за охлаждаща течност.

BMW залага на ефективен дизайн и рециклиране за електрическия си преход Намаляването на разходите за батерии, които в по-голямата си част идват от суровините, е ключово предизвикателство за производителите на автомобили


Производството на горивни клетки се състои от два етапа: първо, отделните горивни клетки се натрупват, за да се създаде стек. След това се монтират всички останали компоненти, за да се изгради цялостна система от горивни клетки. BMW Group получава отделните горивни клетки от Toyota Motor Corporation, като двете компании си сътрудничат успешно от много години и работят заедно по този тип задвижвания още от 2013 г.

Бързо зареждане и голям пробег

В комбинация с интегриран задвижващ агрегат от пето поколение на технологията BMW eDrive на задната ос и разработената специално за BMW iX5 Hydrogen високоефективна литиево-йонна батерия, водородната горивна система на BMW дава еквивалент на 401 к.с

Газообразният водород, необходим за захранване на горивната клетка, се съхранява в два резервоара с вместимост 700 бара, изработени от подсилена с въглеродни влакна пластмаса. Общо те побират шест килограма водород, което осигурява на BMW iX5 Hydrogen пробег от 504 км. Презареждането на резервоарите отнема само три до четири минути.

BMW iX5 Hydrogen се произвежда в пилотния завод в Центъра за научни изследвания и иновации в Мюнхен, или накратко FIZ. Там работят около 900 служители в областта на производството на каросерии, сглобяването, проектирането на модели, конструирането на концептуални автомобили и адитивното производство, което гарантира, че както продуктът, така и производственият процес са готови за серийно производство.