Европейският съюз (ЕС), дом на автомобилни гиганти като Volkswagen и Stellantis, се опитва все по-настойчиво да привлече възможно най-много производители на батерии за електрически превозни средства, които да изградят заводи в региона, в стремеж да намали зависимостта си от Азия и да спечели надпреварата при зелените субсидии със САЩ.

Блокът, пише Reuters, също така се стреми да привлече доставчици на компоненти за производството на електрически превозни средства и захранване за тях.

Информационната агенция прави списък на някои от най-големите инвестиции, направени в Европа.

Германия

На 13 май шведската компания Northvolt обяви, че ще инвестира 3-5 млрд. евро в завод за батерии за електромобили в град Хайде в северната провинция Шлезвиг-Холщайн, стига да ѝ бъдат отпуснати субсидии. Един от източниците, близък до темата, оценява, че те трябва да възлязат на повече от 600 млн. евро.

Volkswagen пък планира да изгради шест завода за батерии в Европа с общ капацитет от 240 гигавата (GWh) до 2030 г. Производството в първия от тях - SalzGiga, разположен в Залцгитер, Долна Саксония, трябва да започне през 2025 г.

Паркингът е електроцентрала и електроцентралата е паркинг Производството на зелена енергия е бъдещето и затова не е учудващо, че все повече страни търсят начини да го улеснят или наложат
Китайската компания CATL, която се разраства бързо извън Китай, увеличава производството в завода си близо до Ерфурт в централната провинция Тюрингия, а германската компания BASF изгражда завод за производство на материали за батерии в източния град Шварцхайде в Бранденбург.

Американската Microvast също изгражда фабрика в Лудвигсфелде, южно от Берлин.

Освен това Automotive Cells Company - съвместно предприятие на Stellantis, Mercedes Benz и TotalEnergies, планира да похарчи над 7 млрд. евро за три гигафабрики в Европа с капацитет от 40 GWh до 2030 г., като едната от тях ще бъде разположен в Кайзерслаутерн в западната провинция Рейнланд-Пфалц.

Франция

Съвместното предприятие ACC построи гигафабрика в Били-Беркло-Дуврин, Франция, като част от плана си за общо три гигафабрики в Европа. Тя беше открита на 30 май, като дейността ѝ се очаква да започне през втората половина на годината.

На 13 май тайванската компания ProLogium обяви плановете си за завод за 5,2 млрд. евро в Дюнкерк, което е и първата ѝ подобна инвестиция в чужбина. За да се случи тя, Франция е предложила да осигури конкурентни цени на електроенергията и други стимули, става ясно от коментар на компанията пред информационната агенция.

В същото време Envision ще инвестира до 2 млрд. евро в своя гигазавод AESC в Дуай в близост до центъра за електрически автомобили, известен като Renault ElectriCity. Заводът ще има капацитет от 9 GWh през 2024 г., като целта е до 2030 г. те да достигнат до 24 GWh. Renault ElectriCity обединява три от заводите на групата в Северна Франция - Дуай, Руиц и Мобеж.

Електромобилите продължават да печелят дял на всички водещи пазариПродажбите на електромобили са надхвърлили 10 милиона през миналата година, което е с 55% повече спрямо 2021 г.
Френският стартъп Verkor, от своя страна, планира да изгради гигазавод в Дюнкерк, за целеви капацитет от 12 GWh, достатъчен за захранване на повече от 100 000 електромобила. Най-големият клиент на Verkor ще бъде Renault.

От 2013 г. гигафабриката на Blue Solutions функционира в Ерже-Габерик, близо до Квимпер. Според нейния изпълнителен директор Жан-Люк Монфор, през 2021 г. двете линии в Квимпер и една в Монреал са имали годишен капацитет от 1,5 GWh.

Испания

Испания, най-големият производител на автомобили в Европа след Германия, подписа през юли 2022 г. сделка с китайската Envision за изграждане на завод за батерии за електромобили на стойност 2,5 млрд. евро в Навалморал де ла Мата в регион Естремадура с планиран годишен капацитет от 30 GWh.

Миналата година Volkswagen и партньорите му заявиха, че ще инвестират 10 млрд. евро в изграждането на завод за батерии с капацитет 40 GWh в Сагунто (близо до Валенсия), чието производство ще стартира до 2026 г., и ще започнат да произвеждат електромобили в двата си автомобилни завода в страната.

BASQUEVOLT планира да инвестира повече от 700 млн. евро за изграждане на завод в Страната на баските, а словашкият производител на батерии InoBat заяви през октомври миналата година, че е подписал декларация за намерения с испанското правителство за създаване на завод за батерии за електромобили в централния испански град Валядолид, който се очаква да струва 3 млрд. евро.

Може ли България да привлече следващо ниво инвеститори?От предприемаческата организация BESCO предлагат промени в Закона за насърчаване на инвестициите
Китайският BYD Co, най-големият продавач на електрически превозни средства и хибриди в света, също се кани да стъпи в страната. През април испанският вестник Expansion съобщава, че компанията може да поиска средства от обновената правителствена схема, наречена PERTE, насочена към насърчаване на производството на електрически превозни средства. Volkswagen и Renault също планират да поискат средства по нея, както и Stellantis и новият играч на този терен AEHRA.

През февруари индийската Tata Group пък обяви, че разглежда Испания и Великобритания като възможни локации за изграждане на завод за батерии.

Италия

ACC планира да похарчи над 2 млрд. евро за изграждането на гигафабрика за 40 GWh в южния град Термоли, като инвестицията е в размер на 2 млрд. евро. Очаква се експлоатацията да започне през 2026 г.

Полша

Производството на батерии за електрически превозни средства на LG Chem във Вроцлав започна през втората половина на 2017 г., като капацитетът му е 100 000 батерии годишно. През март 2022 г. Европейската комисия одобри мерките на Полша в размер на 95 млн. евро в подкрепа на разширяването на завода, който има за цел да достигне капацитет от 115 GWh през 2025 г.

ЕС планира изграждането на мрежа от зарядни станции за електромобили Целта е да бъде осигурен по-голям капацитет за зареждане на превозни средства с алтернативни горива по улиците в градските райони
Унгария

Фабриката на Samsung в Гоед на стойност 1,2 милиарда евро с годишен капацитет от 30 GWh работи от 2018 г.

Швеция

Фабриката Skelleftea на Northvolt работи от 2021 г. Тя има за цел да достигне годишен капацитет от 40 GWh до 2025 г.