През септември Apple обяви, че всички нейни следващи модели смарт часовници ще имат опция за "въглеродно неутрален" модел на същата цена като обикновените, започваща от 249 долара.

За Apple превръщането на даден продукт във "въглеродно неутрален" означава промяна на операциите - включително производството, опаковането и доставката, за да се намалят емисиите на парникови газове, свързани с изработването и продажбата на часовниците. По този начин компанията успява да намали емисиите, свързани с един часовник, от 36,7 кг на 8,1 кг, пише CNBC.

За да нарече часовниците си "въглеродно неутрални", без да може да елиминира всички емисии, свързани с производството на часовниците, Apple закупува въглеродни кредити, за да компенсира останалите 8,1 кг емисии, или около 22% от общия отпечатък от производството на един часовник.

Въглеродните кредити са сертификати, които физически лица, предприятия и корпорации могат да закупят и които представляват определено количество намалени, избегнати или отстранени от атмосферата парникови газове. Според описанието на ООН те са начин потребителите да компенсират своите емисии на парникови газове, като същевременно осигуряват финансов механизъм за подкрепа на проекти за устойчиво развитие.

Нови правила за мобилните приложения в Китай, нови проблеми за Apple Новите изисквания разширяват надзора на Пекин върху разпространението на мобилни приложения


В зависимост от това с кого говорите обаче, да наречете даден продукт "въглеродно неутрален", когато отчитането изисква закупуване на въглеродни кредити, може да означава или че Apple действа отговорно и прави най-доброто, което може, за да допринесе за стратегиите за смекчаване на последиците от изменението на климата, или че безотговорно изопачава това, което трябва да означава "въглеродно неутрален".

Разстоянието между тези два начина за анализ е значително и практически непреодолимо. То е и пример за дистанцията между амбициите за смекчаване на последиците от изменението на климата и реалностите в тази област в момента, посочва още CNBC.

Като цяло ефективност на природните въглеродни кредити е спорна, тъй като е доказано, че някои горски въглеродни кредити се обезсилват, когато например горите, свързани с тях, изгорят в сезона на горските пожари. Но Apple и други участници в дебата твърдят, че не всички въглеродни кредити се създават, наблюдават и управляват с еднакво старание. Технологичният гигант твърди, че качеството на въглеродните кредити, в които инвестира, е добро и че купуването на въглеродни кредити за емисии, които не може да намали, е по-добро от това да не прави нищо.

"Ако сте амбициозни, да вземете тези 22% и да купите висококачествени въглеродни кредити с висока степен на интегритет е най-добрият начин", казва Елизабет Стъркън, управляващ директор на нестопанската организация за защита на климата Environmental Defense Fund (EDF).

Барбара Хая, директор на Berkeley Carbon Trading Project към Goldman School of Public Policy, University of California at Berkeley, заявява, че Apple заслужава да бъде похвалена за значителното намаляване на емисиите, което е постигнала при промяната на дейността си, но добавя, че би желала компанията да избягва термина "въглеродно неутрален" при популяризиране на работата си

Водещи европейски държави разследват iPhone 12 заради радиация Това се случва, след като Франция спря продажбите му


Тя твърди, че за потребителите би било по-добре Apple да се похвали публично със своите 78% намаление на емисиите, вместо да се опитва да внуши, че нейният продукт е "въглеродно неутрален". Дори ако въглеродните кредити, които Apple купува, да са с най-високо качество, смята тя, това по своята същност е счетоводна стратегия.

"Ако си купите Apple Watch, вашите емисии не са нулеви", казва Хая пред CNBC - факт, който Apple признава. Начинът да нямаш никакво въздействие върху околната среда е да не генерираш тези емисии.

Най-важната задача: Намаляване на емисиите

Най-важната работа, която Apple извършва при пускането на своя "въглеродно неутрален" часовник, е да намали емисиите, които са свързани с производството му, пише още CNBC и дава някои конкретни примери за това как компанията е работила за намаляване на действителните си емисии, свързани с производството му:

  • 30% от материалите, използвани за изработката на "въглеродно неутралния" часовник, са рециклирани или възобновяеми (без да се включват опаковките и аксесоарите в кутията)
  • 100% от доставчиците, от които технологичният гигант купува части и компоненти за "въглеродно неутралния" часовник, са се съгласили с Програмата за чиста енергия на доставчиците на Apple, което означава, че те трябва да захранват производството на частите с възобновяема енергия и да инвестират в нови проекти за добива на такава в районите, в които работят. За да бъдат част от програмата, квалифицираните доставчици нямат право да ползват кредити за възобновяемата енергия, която вече съществува в електрическата мрежа, в която работят, а вместо това трябва да закупуват нова възобновяема енергия - изискване, наречено "допълняемост". Apple е прозрачна и конкретна по отношение на източниците на чиста електроенергия, които използват нейните доставчици, в своя доклад за напредъка в областта на околната среда: През 2022 г. 2% от доставчиците са използвали възобновяема електроенергия, произведена на място, 24% са купували сертификати за възобновяема енергия, 66% са купували възобновяема енергия, а 9% са правили преки инвестиции в проекти за възобновяема енергия.
  • 100% от електроенергията, използвана при производството на часовника, е чиста, което означава, че Apple и нейните производители са инвестирали в достатъчно възобновяема енергия, за да покрият електроенергийния отпечатък на производството на "въглеродно неутралния" часовник. В някои случаи, ако производителят все още не е достигнал 100% възобновяема енергия, Apple запълва празнината чрез достатъчно инвестиции в проекти за възобновяема енергия. Този вид корпоративна математика за закупуване на чиста електроенергия е със собствена сложна счетоводна рамка, но е нещо стандартно, което значително подобрява темпото на навлизане на възобновяемата енергия в мрежата.
  • Планира се повече от половината от превоза на продукти от гледна точка на теглото да се извършва с методи, различни от самолетите. Понастоящем пътуването със самолет е един от най-въглеродно интензивните методи на транспорт.
  • Опаковката на часовника е изработена от 100% рециклирани или "отговорно добити" дървесни влакна.
  • Apple също така съчетава очакваното електричество, което потребителите ще използват за зареждане на своите въглеродно неутрални часовници, с инвестиции в проекти за чиста енергия. Компанията дава информация на потребителите кога енергията в мрежата, която използват, е най-чиста, така че те могат да изберат да зареждат устройството си, когато тя се зарежда в най-голяма степен с възобновяема енергия.