Стартъпът за електрически превозни средства Rivian представи два нови SUV автомобила, които компанията се надява да бъдат трамплин за нейните продажби.

Първият модел, средно голям SUV, наречен R2, ще има начална цена от около $45 000 и ще бъде пуснат в продажба през първата половина на 2026 г., заявиха от компанията. Новият модел прилича на по-малка версия на SUV R1S, който струва $75 000. С обявяването на R2 автомобилният производител цели да разшири привлекателността си, като добави по-достъпен електромобил в гамата си.

Някои от отличителните характеристики включват задно стъкло, което се отваря като тези на JEEP, и предни и задни седалки, които се сгъват, за да позволят къмпингуване в автомобила. В отговор на оплакванията на някои клиенти, че в по-старите модели на Rivian няма жабка, R2 разполага с две такива. Освен това той може да измине повече от 300 мили с едно зареждане, съобщава The Wall Street Journal.

Rivian изненада аудиторията и с разкриването на R3 - още по-малък и евтин SUV, както и на спортен вариант на модела, наречен R3X. Главният изпълнителен директор на компанията Робърт Скариндж не каза кога R3 ще бъде пуснат за продажба.

Двата модела са залог за бъдещ ръст на стартъпа, който идва на фона на по-широкото забавяне на продажбите на електромобили.

Стартъпи като Rivian изразходват паричните си резерви, тъй като продължават да губят пари от всеки продаден брой. Компанията отчете нетна загуба от 5,4 млрд. долара за миналата година и заяви миналия месец, че ще съкрати 10% от наемния си персонал в отговор на "трудните макроикономически условия".

Производителят също така заяви, че спира строителството на завод в щата Джорджия на стойност 5 млрд. долара, за да намали разходите, тъй като големи суми ще са необходими за пускането на новите автомобили на пазара.

Вместо това R2 ще бъде произвеждан в съществуващия завод на Rivian в Илинойс, за да може компанията да започне да го продава по-бързо, заяви Скариндж в четвъртък.

Производителите предупреждават за намаляването на търсенето на електрически автомобили и пикапи в САЩ, което миналата година доведе до натрупване на непродадени превозни средства по дилърските паркинги.

Традиционни автомобилни компании като Ford, General Motors и други забавиха инвестициите си или намалиха производството на електромобили - съкращение, което стартиращите компании не могат да си позволят.

Установените производители могат също така да разчитат на печелившите си бензинови двигатели, за да компенсират по-слабото търсене на автомобили и камиони, задвижвани с батерии.

Стартъпи като Rivian трябва да увеличат продажбите си, тъй като загубите им отчасти се дължат на факта, че заводите им не работят с пълен капацитет, отбелязва WSJ. Ежедневните разходи за заплащане на работниците в завода и за експлоатация на оборудването не варират в зависимост от това колко автомобила се произвеждат за един ден.

В резултат на това печалбите зависят от това дали те могат да компенсират тези разходи със силно производство.

Според компанията за автомобилни анализи J.D. Power електрическите превозни средства на цени между 40 000 и 60 000 долара представляват повече от една трета от продажбите в индустрията през тази година. Електрическите модели на цени между 70 000 и 90 000 долара, които обхващат повечето модели на Rivian, съставляват около 10% от продажбите.

Миналия месец Скариндж заяви, че компанията е изправена пред омекотяване на търсенето на настоящата си гама. Той добави, че натрупаните поръчки за автомобилите са "чувствително намалели". В отговор на това Rivian понижи началната цена на своите модели с 3100 долара на всички модели.

Rivian не е единствената автомобилна компания, която планира да пусне по-достъпни електрически автомобили през следващите години. Главният изпълнителен директор на Tesla Илон Мъск заяви, че компанията разработва нов, евтин електромобил, чието производство се очаква да започне през следващата година. По-късно тази година General Motors ще продава Chevrolet Equinox EV, чиято начална цена ще бъде малко под $35 000.

Rivian се стреми да увеличи производството и продажбите, тъй като паричните й средства намаляха от 11,5 млрд. долара в началото на 2023 г. до 7,9 млрд. долара в края на декември.

Компанията заяви, че цели да отчете първата си брутна печалба до края на 2024 г.

Анализаторите обаче твърдят, че това може да се окаже трудно, и се питат дали целите ѝ са реалистични, като се има предвид, че тя предвижда производството да остане без промяна през тази година.

В крайна сметка R2 е необходима стъпка, ако Rivian иска да се превърне от нишова компания в производител на автомобили с по-голям обем, пише WSJ.

“Групата от потенциални клиенти, които могат да закупят сегашните автомобили на Rivian, е сравнително малка”, казва Бен Кало, анализатор в Baird. "Вероятно той е четири пъти по-голям при R2".