Дългогодишният подход на британското кралско семейство към обществеността може да се обобщи в една фраза: "Никога не се оплаквай, никога не обяснявай".

В продължение на векове тази стратегия им служи добре, поддържайки подобаващ вид на кралските особи и общото благоразположение на поданиците към тях.

Но след като в последните седмици въпросите и конспиративните теории за Кейт Мидълтън продължават да се трупат, стратегията на мълчанието вече започва да дава обратен ефект и наблюдатели от цял свят създават свои собствени версии за здравето и местонахождението на принцесата на Уелс, пише Fortune.

След като съпругата на престолонаследника принц Уилям остана извън светлините на прожекторите, а дворецът Кенсингтън отказва да коментира автентичността или актуалността на снимките ѝ, които се появиха в пресата, недоверието в кралското семейство нараства главоломно.

Липсата на официална информация подхранва теориите за това какво се случва зад затворените врати - в разрез със златните правила на PR и комуникационната стратегия, смятат експерти.

"Девизът на кралското семейство е единственото нещо, което работи срещу него в момента", коментира пред Fortune Бет Букър, основател и публицист в Gracie PR.

"Никога не се оплаквай и никога не обяснявай – това работи само, когато аудиторията ви се доверява.

В момента доверието е почти нулево. Без доверие в самата институция, в членовете на кралското семейство и в кралската фамилия като цяло, този подход ще продължи да се обръща срещу тях."

Хроника на събитията: В средата на януари дворецът Кенсингтън публикува изявление, че принцесата на Уелс ще отсъства от кралските си задължения до Великден (последния уикенд на март) заради "планирана коремна операция".

Но през следващите седмици заваляха конспиративни теории, тъй като онлайн наблюдателите започнаха да поставят под въпрос легитимността на отпуската на Кейт.

След това таблоидите и други медии публикуваха снимка, на която тя е в колата с майка си Карол Мидълтън, за да изглежда, че е в добро здраве. Но онлайн последователите бързо посочиха несъответствията и заявиха, че снимката всъщност не е на Кейт.

Събитието, което тотално взриви привържениците на #Кейтгейт, беше, когато дворецът Кенсингтън публикува снимка с трите ѝ деца (принц Джордж, 10 г.; принцеса Шарлот, 8 г.; и принц Луи, 5 г.) за Деня на майката.

Големите медии и агенции препечатаха снимката, включително Associated Press, която след това бързо я свали, тъй като е била променена. На следващия ден дворецът Кенсингтън публикува в X, че Кейт е обработила снимката с Photoshop, но много онлайн наблюдатели не повярваха.

След това се появиха още снимки и видеоклипове.

Daily Mail публикува снимка на Кейт и Уилям в кола, но тя беше силно размазана и показваше само тила на Кейт, което накара хората да се усъмнят, че и тя също е била манипулирана.

The Sun публикува видеоклип от началото на седмицата, на който Кейт и Уилям излизат от пазар със заглавие, в което се посочва, че принцесата изглежда "спокойна и щастлива по време на пазаруване с предания си съпруг Уилям".

За пореден път онлайн наблюдатели поставиха под въпрос това видео, твърдейки, че жената не е Кейт. Други издания съобщиха, че дворецът Кенсингтън няма да потвърди легитимността на видеото, което подхрани спекулациите всъщност се случва с принцесата.

Дворецът не е "предоставил на обществеността достатъчно доказателства, за да им се довери, което води до конспиративни теории и спекулации", коментира Бет Букър. "Те оставят кризата, която сами създадоха, да се разраства в мълчание, което е най-лошото нещо, което могат да направят".

Да се избягва позиция по спорове и обвинения е в разрез със стандартите за кризисен PR и комуникации, коментира пред Fortune Катя Върбанова, главен изпълнителен директор на базираната в Лондон компания за маркетинг Viral Marketing Stars. Въпреки че публичните коментари са в разрез с принципа "никога не се оплаквай, никога не обяснявай", "от всички правила има изключения", смята тя.

"Когато има слухове, които са неоснователни и безпочвени, има смисъл да се мълчи и "никога да не се обяснява". Но когато има грешки директно от кралското семейство, като подправени снимки, става въпрос за доверие и надеждност, а не за оплакване или обяснение на слухове. Какво крият те?", допълва експертът.

Други PR специалисти обаче виждат смисъл в девиза на кралското семейство.

Саманта Джейкъбсън, основател и главен изпълнителен директор на TenXPR е съгласна с тяхната позиция и смята, че дворецът се справя правилно със ситуацията.

"Не е необходимо винаги да обяснявате всичко на медиите. Някои неща "трябва да са забранени и да имат граници за всеки, който е в полезрението на обществеността. Когато започнеш да обясняваш, това води до други въпроси и ти си се отворил за публичен контрол и навлизане в личния живот".

Според нея, тяхната стратегия продължава да засилва интереса, а "в крайна сметка кралското семейство е марка и трябва да поддържа интереса към всяка своя стъпка."

Въпреки всичко, все още не е късно да се излезе от неудобната ситуация, обяснява Катя Върбанова.

"Когато Кейт Мидълтън се върне, те биха могли да възстановят доверието с подходящо публично изявление, което поема отговорност и има разумно обяснение. Но ако изобщо не вземат отношение, може се стигне до трайно увреждане на репутацията и недоверие", допълва тя.