Германската футболна федерация и Adidas спряха продажбата на футболни фланелки на Германия с номер 44 заради приликата с логото на прословутите военни части SS на нацистката партия. Schutzstaffel, организацията на Третия райх на Адолф Хитлер, е била натоварена със задачата да извършва индустриален геноцид на евреите в цяла Европа.

Притесненията относно екипите първоначално бяха изразени от историка Михаел Кьониг, който заяви, че дизайнът на комплекта е "много проблематичен".

В понеделник компанията обяви спирането на персонализираните екипи с имена и цифри, докато федерацията прекрати разпространението на фланелките с номер 44 от своя онлайн магазин и активно търси алтернативен дизайн за числото 4. Решението беше взето, след като потребителите на социалните медии посочиха приликата със забранения вече символ в Германия, пише Euronews.

"Нито една от участващите страни не е видяла близост с нацистката символика в процеса на разработване на дизайна на фланелката", заяви федерацията Х.

Кой е отговорен за дизайна на екипа?

Говорителят на Adidas Оливер Брюген казва пред информационна агенция DPA, че федерацията и 11teamsports са били отговорни за дизайна на имената и номерата на фланелките.

"В Adidas работят хора от около 100 държави. Нашата компания се застъпва за насърчаването на многообразието и приобщаването и като предприятие водим активна кампания срещу ксенофобията, антисемитизма, насилието и омразата във всички форми."

Той добавя: "Всякакви опити за насърчаване на разединяващи или изключващи възгледи не са част от нашите ценности като марка. Adidas категорично отхвърля всякакви предположения, че това е било умишлено".

Германската комплект за гостуване също предизвика полемика заради розовия си цвят. Привържениците казват, че той отразява разнообразието на Германия, докато критиците твърдят, че е нетрадиционен и е средство за събиране на пари, организирано от Германския футболен съюз (DFB).

Новият футболен екип на Англия също наскоро предизвика полемика заради решението на Nike да промени традиционния червено-бял кръст на Свети Георги, като добави лилави, червени и сини хоризонтални ивици.

Промяната, въведена преди Европейското първенство на УЕФА в Германия, предизвика сериозен отпор. Критиците твърдят, че тя подкопава националните традиции, и обвиняват Nike, че участва в "woke" заговор, за да сигнализира за добродетели и да популяризира прогресивни каузи чрез дизайна.

Въпреки обяснението на Nike, че става дума за "закачлива актуализация", вдъхновена от тренировъчния екип на Англия за Световното първенство през 1966 г., спорът доведе до петиции и двустранни критики от политици като консервативния премиер Риши Сунак и лидера на лейбъристите Киър Стармър.