AI помага на винопроизводители да се харесат на по-млади ценители
Новите технологии участват както в отглеждането на грозде, така и в създаването на нови купажи, които биха се харесали на определен или по-широк кръг от хора
Като директор по лозарството в американската винарна Foley Family Farms, Кара Мараден отговаря за повече от 20 000 декара лозя, простиращи се на 1600 километра в Калифорния и Орегон.
Тя очевидно не може да бъде едновременно навсякъде, но благодарение на AI технологиите проверява от разстояние нуждите от вода на отделните лозя от своя лаптоп. „Мога да вляза в интернет и да видя какво напояване е необходимо в Санта Барбара, на 300 мили оттук", казва Мараден, която живее в Напа, северозападно от Сан Франциско.
По-рано необходимостта от напояване на лозята се преценява от хора и техните изчисления. Сега Foley Family Farms използва сензори, произведени от калифоринийската компания Tule Technologies.
Сензорите, които приличат на миниатюрни метеорологични станции, са разположени из лозята. Те измерват нивата на влажност, температурите, скоростта на вятъра и други променливи на околната среда. Всички тези данни се подават към софтуерната система на Tule, която е обучена да изчислява колко влага ще се изпари от почвата и лозята при различните метеорологични условия. Изкуственият интелект определя колко напояване е необходимо на лозята и кога, и информира управителите на лозята чрез известие в приложението.
„Ние винаги сме на терен, но данните ни помагат да взимаме информирани решения, основани на науката, а не само на усещания. Чувствата не са лоши, но ние обичаме да използваме данни“, обяснява Мараден пред BBC.
Foley Family Farms и дъщерната компания Foley Family Wines произвеждат американски вина под 23 различни търговски марки. По думите на Мараден AI сензорите за напояване „са подобрили качеството и консистенцията на гроздето“.
Според Том Шапланд – главен изпълнителен директор на Tule, друго предимство на сензорите е, че помагат за преодоляване недостига на работна ръка. „AI осигурява наблюдение на лозето 24 часа в денонощието, 7 дни в седмицата“, казва той.
От Tule са разработили и AI приложение, наречено Tule Vision, което определя жаждата на лозята въз основа на няколкоминутно видео, записано от човек. Приложението е обучено със стотици изображения на лозя с различна степен на необходимост от напояване.
Сред другите доставчици на AI оборудване за лозарството са американският технологичен гигант Cisco и по-малките фирми Ceres Imaging и Bloomfield AI, пише BBC.
След като бъде събрано, гроздето отива във винарната за ферментация – процес, в който изкуственият интелект също участва.
Базираната в Калифорния технологична компания Tastry е създала AI приложение, което помага на винопроизводителите да правят вино, което ще се хареса на голям брой потребители. Софтуерът анализира химичния състав на виното и бързо го сравнява с база данни с вкусовите предпочитания на 248 милиона ценители на пенливата напитка в САЩ.
Tastry проверява всичко – от нивата на захар до киселинността и танините, и спомага за по-доброто купажиране на базови вина, като променя процентното съдържание на всяко от тях до постигане на популярен вкусов профил.
Александър Реми – управляващ партньор и винопроизводител в Atlas Wine Company в Калифорния, описва Tastry като своята „GPS система“.
„Ако искам да създам червен купаж, избирам от 10 различни лозя. Тук изкуственият интелект наистина блести. Той ми помага да определя целта си – дали искам да се харесам на по-млада публика, или може би на публика, която предпочита вино на конкурент“, казва Реми. „Мога да въведа параметрите в системата и тя ще генерира предложения за купажи въз основа на тях“, обяснява той.
Моника Кристман е професор по енология - науката за винопроизводството, в университета Hochschule Geisenheim в Германия. Според нея изкуственият интелект е особено полезен за винарните с големи обеми, които се нуждаят от постоянство година след година. Въпреки това тя предупреждава, че взаимодействието между различните компоненти на виното са трудно предвидими и все още не съвсем разбираеми за AI.
За традиционалистите в сферата използването на изкуствен интелект – било то на лозето или в избата, е кощунство. Те твърдят, че тази практика унищожава майсторството, което прави виното толкова специално.
„Никой алгоритъм не може да разбере сложното взаимодействие между климата, почвата и сортовете грозде, което придава на виното финес и характер“, казва Джонатан Клеман – главен сомелиер в британската ресторантьорска компания Tom Sellers Story Group.
„AI не може да оцени и естетиката на баланса, структурата и аромата, които отличават една изключителна реколта. Минералността, киселинността или плодовостта на виното са непонятни за една машина. Истинските винари се доверяват на небцето си, а не на компютърните процесори“, добавя той.
Том Ашуърт, главен изпълнителен директор на Yapp Brothers – компания за търговия на дребно с вино, казва, че ако той произвеждаше пенливата напитка, не би използвал изкуствен интелект.
„До каква степен винопроизводителят позволява на AI да поеме вземането на решения – заменяйки стотици години опит, предполагам, че зависи от склонността на компанията към риск и от точността на самия AI. Понастоящем не бих поверил на AI решенията за ключови процеси във винопроизводството, както не бих го оставил да управлява обслужването на клиенти без надзор“, казва Ашуърт.
Кара Мараден контрира, че изкуственият интелект помага на винарите, а не ги замества. „Ние сме винаги на лозето, с ботуши в почвата. Това, за което AI наистина е предназначен, е вземането на по-информирани решения въз основа на науката“, казва тя.