Кметът на италианския град Комо обмисля такса за краткосрочните посетители на едноименното езеро
Тълпите се увеличават, откакто знаменитости – сред които Джордж Клуни, закупиха имоти за няколко милиона евро по бреговата линия, а езерото стана снимачна площадка на филми като „Казино Роял“ и „Домът на Gucci“
Езерото Комо – третото по големина в Италия, е красиво, бляскаво и – с около 1,4 млн. посетители годишно, погълнато от туризма.
Броят на гостите се оказва непосилен за курортната точка в Северна Италия и Алесандро Рапинезе – кмет на едноименния крайезерен град, вече обмисля въвеждането на туристическа такса по примера на Венеция, пише Euronews.
Езерото Комо ще въведе такса за еднодневни пътувания
Рапинезе порицава наплива на посетители към езерото Комо, като заявява, че е „трудно да бъдеш кмет, когато се бориш с туризма“. „Вече обсъждаме идеята за туристическа такса. Революциите започват с конкретни мерки и ние сме готови за това дълго пътуване“, добавя той пред британския вестник Times.
Таксата ще важи за краткосрочните посетители на град Комо. Кметът не споделя повече подробности – например какъв ще е размерът ѝ, кой ще трябва да я плаща и кога ще влезе в сила.
Ако Рапинезе заимства модела на Венеция, таксата ще се прилага за еднодневните туристи (а не за тези, които са резервирали нощувка в града) и може да се събира само в натоварени дни като уикендите и официалните празници.
Еднодневните посетители на езерото Комо предизвикват безредици
Подобно на Венеция, хората, които посещават забележителности на принципа „удряй и бягай“, станаха обект на кампании.
„Не знам какво се е случило след COVID, но вече не разполагаме с достатъчно квадратни метри за всички туристи, които пристигат в неделя“, казва пред местната преса Северино Бери, председател на асоциацията на хотелиерите в крайезерния град Леко.
Преди дни властите събщиха за опашки за фериботите, които прекосяват езерото, и за хора, избутани на железопътните релси на гарата в Комо заради тълпите.
„Екскурзиантите носят малко приходи. Всъщност носят единствено планини от боклуци и безредици“, добавя Бери, който се опасява от отлив на посетители, които харчат значително повече, за да отседнат в хотели, и по този начин осигуряват работни места и доходи за местните жители.
Езерото Комо се бори със свръхтуризма
От няколко години шикозното езеро се бори с нарастващия брой туристи.
Тълпите се увеличават, откакто знаменитости – включително Джордж Клуни, закупиха имоти за няколко милиона евро по бреговата линия, а езерото стана снимачна площадка на филми като „Казино Роял“ и „Домът на Gucci“.
„Посетих езерото Комо миналата година и си казах, че никога няма да се върна. Стандартите бяха паднали. Ресторантите бяха разочароващи като качество и цена. Прекалено много хора, за да се насладим на каквото и да било в курорта“, пише един от посетителите в социалната мрежа X.
Миналото лято ръководството на Villa del Balbianello – където са снимани филми от поредиците за Джеймс Бонд и „Междузвездни войни“, бе принудена да ограничи броя на посетителите от 2000 на максимум 1200 души дневно, за да защити историческата сграда.
Италианският фонд за околна среда (FAI), който управлява имота, казва, че решението е „радикално“, но от съществено значение за противодействие на ефекта от „прекомерния туризъм, който оказва все по-голямо въздействие върху езерото Комо“.
Съществува и потенциал за борба за имотите за жителите. От 2016 г. насам броят на ваканционните жилища и къщите под наем е скочил с 673%.