Новите технологии предоставиха на хората достъп до повече информация и нови инструменти за управление на парите им.

Роботизираните консултанти могат да създават и ребалансират портфейли въз основа на предпочитанията на клиентите.

Автоматизацията обаче не отчита емоционалните нужди на хората.

Експерти обясняват, че добавянето на поведенчески науки към знанията за инвестициите може да помогне на финансовите консултанти да постигнат по-добри резултати за своите клиенти, пише CNBC.

Консултантите използват все повече инструменти с изкуствен интелект за по-продължителни задачи, като например проучване, планиране и дори избор на акции.

Тази промяна е един от факторите, които карат все повече инвестиционни консултанти да се фокусират върху поведенческата икономика, която съчетава икономиката и психологията, за да разбере как хората вземат финансови решения.

„Твърде дълго ни учеха, че трябва да пренебрегваме емоциите“, казва Тим Мауер, главен консултант в SignatureFD. „По-добре да сме по-проницателни ученици на поведението и емоциите на нашите клиенти, за да можем да разберем как да насочим емоциите в правилната посока.“

Вместо количествен подход към управлението на микс от акции, облигации и други активи, Мауер предлага качествен, който разкрива целта на човека зад портфейла.

„Фокусираме планирането върху действителните човешки потребности, които клиентите имат, а не върху инструменти и техники, които бихме могли да използваме, за да им помогнем да постигнат целите си“, обяснява още експертът.

„Най-добрата инвестиция не е непременно тази, която показва най-висока възвръщаемост в дългосрочен план, а инвестицията, с която клиентите могат да се свържат“, допълва той.

Поддържането на емоциите под контрол може да помогне на хората да преминат през нестабилни финансови пазари или както Уорън Бъфет казва: „Да се страхуват, когато другите са алчни и да са алчни само, когато другите се страхуват.“

Въпреки че изкуственият интелект може да помогне за намирането на различни обяснения на финансовите стратегии, той не може да се свърже с хората.

„Можете да дадете страхотен съвет и да не го приемат. Така че креативното решаване на проблеми идва от това да бъдеш уязвим и да можеш да предадеш това по начин, който ще им говори", казва Сам Г. Хющо, CFP и основател на SGH Wealth Management. „Няма изкуствен интелект, който да прави това вместо вас.“

Финансовите консултанти могат да използват поведенческата наука, за да разберат емоциите на хората и да им помогнат да ги насочат към вземането на по-добри решения, но това не е терапия.

„Финансовата терапия разглежда ситуация, която е неразрешима, когато някой не може да преодолее определено финансово поведение“, казва Маурер.

„И тогава те работят с терапевт, който има специфична финансова насоченост, за да се върне назад във времето и да определи какво е в миналото може да е породило това конкретно поведение.“

Финансовата терапия задълбочава проблемите, които може да попречи за постигнането на финансови цели.

„Финансовият терапевт може да отлепи пластовете, така че хората да се чувстват по-комфортно в отношенията си с парите и да разберат защо вземат решенията, свързани с парите, и така да работят за постигането на целите си“, казва Ашли Агню, президент на Асоциацията за финансова терапия. Тя е работила с клиент, искал да продаде семеен бизнес, за да финансира пенсионирането си, но постоянно провалял сделките за продажбата.

За да разберат защо, по време на терапевтичните сесии се задълбочили в чувствата му относно продажбата. Той разкрил, че бизнесът е единственото нещо, в което баща му е успял и така разгърнали чувствата му, за да може да продължи напред.

Финансовите терапевти често насочват клиентите си към лицензирани консултанти по психично здраве, ако проблемите им отиват твърде далеч отвъд финансите.