Мениджърите на средно ниво преживяват ужасни години.

Да бъдеш посредник между висшето ръководство и служителите на първа линия е неприятно, но през 2020 г. тази роля достигна критична точка. Те преведоха персонала на компаниите през пандемията, преминаха през Голямото напускане и след това приложиха политиките за връщане в офиса под бурното неодобрение на работниците.

Не е изненадващо, че сега повечето са в бърнаут. И едновременно с това, са мишени за съкращение – 30% от съкратените работници са мениджъри на средно ниво, пише Fast Company.

Едва ли има по-добър пример от „Годината на ефективността“ на Meta, която според изпълнителния директор Марк Зъкърбърг ще включва премахване на няколко нива на управление (само досега гигантът вече е съкратил над 20 000 места).

Подбор

Тъй като компаниите се стремят да станат по-ефективни, те преценяват дали техните мениджъри добавят стойност, обяснява Брайън Хенкок, партньор в McKinsey & Co. и автор на книгата „Сила на средно ниво: Защо мениджърите държат ключовете за бъдещето на работата“.

Това излага мениджърите на средно ниво на най-голям риск да загубят работата си. И в този процес съотношението между мениджъри и изпълнители се променя, казва Нолан Чърч, главен изпълнителен директор на FairComp, който има над десетгодишен опит в набирането на персонал за компании като Google и DoorDash.

„Когато парите се движеха свободно в тази система, никой не обръщаше внимание“, казва той за съотношението и добавя, че сега компаниите са подложени на инвеститорски натиск да намалят разходите, тъй като пазарът се коригира от висотата на Голямото напускане. Той посочва, че някои работни места също се прехвърлят към изкуствен интелект или офшорни работници. Всичко това е знак, че компаниите „искат повече изпълнители и по-малко мениджъри“.

„Не е необходим мениджър за трима души, а повече хора, които вършат реална работа“, казва той и обяснява, че обхватът на контрола се променя, като мениджърите наблюдават по-големи екипи - особено когато поемат работата на съкратените си колеги. „Ще има очакване, че не можеш просто да управляваш“, казва той. „Трябва да бъдеш треньор на играчите.“

Бърнаут епидемия

Все повече мениджъри на средно ниво са подложени на изключителен натиск да поемат повече отговорности и да работят по-добре, добавя Чърч.

Хенкок казва, че вместо просто да премахнат един слой, организациите трябва да преосмислят какво трябва да правят мениджърите и кой трябва да заема тези роли.

Това е така, защото много мениджъри на средно ниво - някои от които са повишени от ролята на индивидуални сътрудници, но нямат лидерски умения, не са подготвени за успех. Проучванията на McKinsey показват, че те прекарват половината от времето в работа с индивидуални сътрудници, вместо да управляват.

„Когато административната тежест е голяма, когато имат собствена индивидуална работа, когато трябва да бъдат на срещи, а в края на деня имат и хора, които имат собствени нужди – тогава те прегарят, защото има толкова много задачи на бюрото им“, казва Хенкок.

Мениджърите на средно ниво съобщават за най-високи нива на тревожност и най-лош баланс между работата и личния живот в проучването на Fortum Future 2022.

Проучване на софтуерната компания Capterra установи, че три четвърти от мениджърите на средно ниво се чувстват претоварени, стресирани и прегорели.

Но компаниите не се интересуват от това в момента, казва Чърч. „Единственото, което ги интересува, са резултатите и представянето. Ако хората са прегорели, компаниите ще ги уволнят и бързо ще намерят заместници.“

Силата на AI

Ето защо преосмислянето на ролята на мениджъра на средно ниво е толкова важно. Но компаниите също така трябва да опростят и рационализират административните задачи.

Генеративният изкуственият интелект може да помогне за това, освобождавайки на мениджърите повече време за коучинг и усвояване на ръководни умения.

„Мениджърите ще ръководят екипи, които ще бъдат комбинация от човешка дейност и такава, допълнена или автоматизирана от технологиите.“, обясняват експертите.

Това означава, че ще трябва да разбират ограниченията на технологиите и как да ги използват заедно с човешките елементи на екипа, докато обучават следващото поколение лидери.

Например, сътрудник по право от средно ниво, който обикновено управлява правните документи на младшите адвокати. Генеративният изкуствен интелект може да е в състояние да изготви първия проект на тези документи, казва Хенкок, което позволява на сътрудника да обучава младшия адвокат на умения за критично мислене, вместо да изготвя проекти. Това и оставя време да се занимават с повече дела.

Хенкок вярва, че технологиите ще помогнат на средните мениджъри да се превърнат в това, което трябва да бъдат – вдъхновяващи лидери. „Мениджърът на бъдещето ще бъде човешки лидер, а не администратор“, допълва експертът.