Претоварени сме с информация. Лесният достъп до технологии – от музика и игри до социални медии, генерира постоянна разсеяност и невъзможност за концентрация.

"Цената на това да живеем в свят с толкова много изобилие от всички, цената на прогреса, е, че трябва да се научим как да се справяме с цялата тази информация", казва пред CNBC Нир Еял, експерт по поведенчески дизайн и автор на бестселъра "Неразбираем: Как да контролираме вниманието си и да изберем живота си."

И допълва: "Умението на този век е да управлявате вниманието си. Няма значение, че разполагате с цялата информация на света на върха на пръстите си... ако не можете да се съсредоточите върху нея достатъчно дълго, за да я превърнете в познание и мъдрост, тогава тя може да отиде на боклука."

В свят, в който технологиите се развиват със скоростни темпове, Еял препоръчва своите 4 принципа за пълно фокусиране на вниманието.

Овладейте вътрешните импулси

Когато хората се чувстват отегчени, влизат в Instagram. Когато са несигурни, проверяват в Google.

Действието на разсейване често е предшествано от чувство на дискомфорт или "вътрешен спусък", казва Еял.

За да останете фокусирани, първо идентифицирайте чувството, което предшества разсейването и създайте план за действие за следващия път, когато то се появи.

Хората са склонни да обвиняват устройствата си, че ги разсейват, но проучванията показват, че те проверяват телефоните си заради "пинг, джинг или звън" само в 10% от времето, казва Еял.

През останалите 90% от времето ги проверяват поради вътрешно усещане - или за да избегнат дискомфорт.

В крайна сметка устройствата са инструменти, които не се отличават с морални качества. Те не са нито добри, нито лоши, но могат да се използват по продуктивен или контрапродуктивен начин.

Затова е важно да се научим как да използваме силата на технологиите, за да ни служат, вместо да ги обвиняваме, че ни разсейват.

Отделете време за задачите

Изключително важно е да отделяте време за изпълнение на задачите.

"Ако нямате време за упражнения, време за семейството си, време за приятелите си, време за целенасочена работа, тя няма да бъде свършена", казва Еял.

"Вярвах в мита за списъка със задачи", но това е "едно от най-лошите неща, които можете да направите за личната си продуктивност", смята експертът.

Макар че тези списъци дават възможност да разсеете мислите си и да запишете целите си на хартия, те не създават ограничението, необходимо за продължителна продуктивност и съсредоточаване.

Този метод на планиране е "вреден", казва Еял, защото без умишлено определяне на времето за изпълнение на задачата, тя може да се окаже по-дълга от очакваното - или по-лошо, да постави хората пред неуспех.

Вместо това използвайте "календар с времеви рамки". Това е техника, при която вместо да работите по дадена задача, докато не бъде завършена, определяте фиксирано време за конкретна задача, според Spica International, компания за софтуерни решения за управление на работната сила.

Например, един календар с времеви интервал може да изглежда по следния начин:

7-9 ч. - закуска и подготовка за деня

9-10 ч. - целенасочено работно време

10-12 ч. - отговори на имейли, изпълнение на задачи

12 -13 ч. - обяд

13-15 ч. - работни срещи

15-17 следобед - време за съсредоточена работа

17-18 ч. - отговори на имейли и планиране на утрешния ден

18-19 ч. - упражнения

19-21 ч. - вечеря и време за семейството

При календара "целта не е да се завърши нещо, а да се работи по дадена задача, без да се отвлича вниманието", допълва експертът.

Това не само помага да се предотврати отлагането, но и може да предотврати бърнаут, като създаде специално време за други дейности. То може да помогне на хората да отдадат приоритет на взаимоотношенията си, да поддържат здравето си и да водят по-балансиран живот.

"Хакнете" устройствата си

Въпреки че хората са станали много зависими от устройствата, "да си зависим не е същото като да си пристрастен", пише Еял в книгата си.

Експертът предлага да "хакнем" нашите устройства, което е много бързо и лесно да се направи.

Това означава изчистване на приложенията, които не ви служат, деактивиране на известията, както и носене на часовник, вместо да поглеждате телефона си, за да проверите колко е часът.

"Това, което е много по-важно и за което хората не говорят, са срещите, които не е необходимо да бъдат свиквани и имейлите, които не е било необходимо да бъдат изпращани", казва експертът. Ако станем по-взискателни и по-внимателни към начина си на работа, това може да ни помогне да предотвратим ненужното губене на време.

Сключете пакт

Пактът е вид предварителен ангажимент или решение, взето със самия себе си или с доверен приятел, с цел да обвържете бъдещото си Аз с това.

Съществуват различни видове лични пактове, които човек може да сключи, за да стане "неотстъпчив" и да предотврати отлагането.

Например, "пакт за усилия", който "предотвратява разсейването, като прави нежеланото поведение по-трудно за изпълнение", пише Еял в книгата си.

Съществуват онлайн инструменти, които помагат за това, като приложения, които блокират достъпа до разсейващи уебсайтове, или онлайн таймери, които насърчат хората да останат фокусирани върху една задача.