Nirvana и Marc Jacobs най-после уредиха съдебния спор за логото
След 6 години съдебни битки легендарната гръндж група и луксозната модна къща постигнаха споразумение
Култовата банда Nirvana, модната марка Marc Jacobs, собственост на LVMH и художественият директор Робърт Фишър са постигнали споразумение по съдебен спор относно използването от модната марка на изображение, което поразително прилича на емблематичното лого на групата.
Това слага край на 6-годишен спор между засегнатите страни, пише Euronews.
Според документите, подадени в калифорнийския окръжен съд тази седмица, страните са се съгласили с предложенията на медиаторите, представени от магистратския съдия Стив Ким.
Условията на споразумението не бяха оповестени в съдебните документи, а страните разполагат с 21 дни, за да изготвят подробностите.
През 2018 г. Nirvana заведе дело срещу Marc Jacobs International, след като компанията пусна колекция "Redux Grunge", в която беше изобразено усмихнато личице, което твърде много приличаше на емблематичното лого на групата, лицензирано за първи път през 1992 г.
Вместо "Х" за очите, на въпросната тениска бяха изписани буквите "М" и "J" - с колеблива усмивка с изплезен език и думата "Heaven" с шрифт, подобен на този на Nirvana.
Логото е вдъхновено от вокалиста Кърт Кобейн през 1991 г., въпреки че и Дейв Грол, и Крист Новоселич са свидетелствали, че не знаят кой е създал усмихнатото лице – нещо, което адвокатите на Marc Jacobs повдигнаха в насрещен иск.
В иска от 2019 г. дизайнерите заявяват: "Очевидното отсъствие на жив човек, който да е запознат от първа ръка със създаването на въпросното произведение, за което се твърди, че е обект на авторско право, в съчетание с множество други недостатъци в регистрацията 166, която е в основата на иска за нарушение на Nirvana, са в основата на предявения насрещен иск."
Адвокатите на групата твърдят, че "използването от страна на модната марка на защитеното с авторско право изображение на Nirvana върху и за популяризиране на нейните продукти е умишлено и е неразделна част от по-широка кампания за асоцииране на цялата колекция "Bootleg Redux Grunge" с Nirvana, един от основателите на музикалния жанр "Grunge", за да се направи асоциацията "Grunge" с колекцията по-автентична".
За да се усложнят още повече нещата, през 2020 г. Робърт Фишър, бивш художествен директор на звукозаписната компания на Nirvana Geffen Records, заяви, че той е проектирал логото, когато е работил с групата през 90-те години.
През 2023 г. окръжният съдия на САЩ Джон Кронщадт постанови, че Geffen, а не Фишър, ще притежава логото, ако Фишър го е създал. Той обаче не отсъди дали логото е създадено от Кобейн или от Фишър.