Как регулаторите се справят с нарастващия риск от сенчестите банки
Този термин описва небанкови финансови институции като частни фондове и организации, обслужващи ипотечни кредити
Федералният резерв предложи нови правила, които ще му позволят да събира подробна информация за експозицията на нормалните банки към техните сенчести колеги - ход, който показва как регулаторите се опитват да разберат рисковете там и границите на този подход.
Сенчестите банки - събирателен термин за небанкови финансови институции като частни фондове и организации, обслужващи ипотечни кредити - са слабо регулирани и непрозрачни. Затова регулаторите и експертите от финансовия сектор изразяват нарастваща загриженост за системните рискове, които може да се крият там, особено в области като частното кредитиране и отпускането на заеми на частни фондове, тъй като лихвените проценти останаха по-високи за по-дълго време, отколкото пазарът очакваше. Сенчестите банки нараснаха, тъй като регулациите направиха по-скъпо за обикновените кредитори да отпускат кредити в някои области.
Reuters интервюира юристи, банкери и други участници на пазара какво правят американските регулатори, за да се справят с тези рискове. Един от попитаните банкери казва, че регулаторите са поискали от неговата компания, голяма банка на Уолстрийт, подробности за цялостната ѝ експозиция към отделни организации, които имат разрастващи се операции в сенчестото банкиране, като големите доставчици на услуги за дялово инвестиране. Те дори искат да знаят дали банката отпуска заеми на компании от портфейла на такива фондове.
На 21 юни Фед публикува предложение за промяна на правилата, което по същество ще му позволи да събира този вид информация от най-големите банки по по-разширен и структуриран начин. Регулаторът иска банките редовно да му докладват подробна информация за отпусканите от тях заеми на сенчести кредитори, включително неща като вида на субекта, обезпечението, използвано за отпускането на заемите, и начина, по който то се оценява. Регулаторът иска също така да знае дали дадено дружество, на което банката е отпуснала заем, е собственост на финансови спонсори.
Въпреки тези усилия обаче регулаторите ще останат слепи за големи части от сектора. Фед например оценява общата експозиция на американските банки към недепозитарни финансови институции на 2 трлн. долара в края на 2022 г. Според доставчика на данни Preqin само частните кредити вече представляват пазар за 1,5 трлн. долара.
Чип Макдоналд, адвокат по финансови услуги от Атланта, коментира пред информационната агенция, че регулаторите се опитват да наваксат с по-новите дейности, които са сходни с банковите.
"Много се говори за това, но не съм сигурен, че новото предложение на Фед ще даде отговор на въпросите", казва Макдоналд.
Въпросът е във фокуса и за други регулатори. Миналата седмица председателят на европейския банков надзор заяви, че регулаторите са изправени пред информационни "черни дупки", които могат да бъдат отстранени само чрез въвеждане на изисквания за задължително оповестяване, като посочи, че този процес може да отнеме години.
Съветът за финансова стабилност към Г-20 също събира данни за сенчестите банки и техните връзки с кредиторите. През декември Reuters съобщи, че и Английската централна банка е поискала от класическите банкови институции да докладват за частни кредитни експозиции.
Не е ясно обаче доколко тези усилия са обединени между отделните юрисдикции и регулатори. Събирането на данни от Фед например се ръководи от годишните стрес тестове, които проверяват способността на големите банки да издържат на икономически сътресения.
Детайлна информация
В новото си предложение Фед посочва, че нарастването на сенчестите банки създава рискове за целия сектор, но липсата на данни възпрепятства "способността за последователно измерване, наблюдение и моделиране на риска, произтичащ от тези експозиции при стрес".
Предложението има за цел да поправи това, като търси „по-детайлна информация" за кредитирането на банки в сянка във форма, която събира подробни данни на ниво кредит за стрес тестовете.
Вероятно данните ще започнат да постъпват в края на годината или през първото тримесечие на 2025 г., тъй като Фед трябва да премине през период на обсъждания и да финализира правилото. След това трябва да реши как да включи информацията в годишните си стрес тестове в бъдеще.
Липса на алтернатива
Междувременно рисковете само се увеличават, тъй като икономиката на САЩ се забавя, а бизнес моделите, които разчитаха на ултраниски лихвени проценти, се приспособяват към по-нормална среда. Но някои от тях няма да се справят.
Доставчика на частни капиталови инвестиции Vista Equity например води преговори за прехвърляне на контрола върху дъщерната си организация Pluralsight на частни кредитори, което е първото голямо преструктуриране на дълга на компания, взела заем от сенчести банки.
Андрю Метрик, професор по финанси в Yale и директор на университетската програма за финансова стабилност, е категоричен, че не вижда по-добра алтернатива.
"Разглеждането на банките може да ви помогне. Това е основната ос в системата", казва Метрик, но добавя, че регулаторите "трябва да се тревожат за начините, по които частният кредит взаимодейства с много неща, а не само с банките".