Пазарите твърдо очакват намаляване на лихвените проценти в САЩ през септември, но Федералният резерв има сериозна причина да се въздържи от такъв ход.

Това коментира пред CNBC Карл Уайнбърг, главен икономист в High Frequency Economics.

По данни на LSEG след по-мекия от очакваното индекс на потребителските цени залозите за намаляване на лихвите на есенното заседание на Фед се повишиха от 70% до над 90% миналата седмица.

Председателят на Фед Джером Пауъл засили очакванията, когато заяви, че съществуват рискове от твърде дългото задържане на лихвените проценти на твърде високи нива - коментари, тълкувани от анализаторите като "умерено миролюбиви".

Съществуват обаче и рискове за облекчаване на паричната политика, които хвърлят облак върху перспективите за намаляване на лихвите, смята Уайнбърг.

"Председателят на Фед беше ясен в коментарите си тази седмица, че показателите за инфлацията и икономиката се движат по начин, който ни харесва", обяснява той.

Това включва безработица от около 4%, инфлация от 2% и "приблизително" потенциален растеж на икономиката.

"Но Пауъл намекна към въпроса защо е нужно да променяме каквото и да било, ако заетостта покрива икономиката, а инфлацията е там, където искаме да бъде? Защо бихме искали да променяме това, което имаме в момента? Защо бихме искали да намаляваме лихвите при тези обстоятелства?", пита Уайнбърг.

"Със сигурност има информационен шум и данни, които подкрепят намаляването на лихвите на срещата през септември. Но също така, над това решение виси облак."

Макар че сега намаляването на лихвите през есента може да изглежда вероятно, много неща могат да се променят до срещата на Фед на 18 септември, допълва икономистът.

До тази дата трябва да бъдат публикувани още два индекса на потребителските цени. Следващата среща на Фед е в края на този месец, когато пазарите са оценили вероятността за намаляване на лихвите само на 5%.

Въпреки че през последните три години инфлацията в САЩ достигна по-ниски върхове в сравнение с други големи икономики, тя се понижаваше по-бавно, оставяйки Фед назад по пътя на паричното облекчаване.

Централните банки на еврозоната, Швейцария, Швеция и Канада вече намалиха лихвените проценти, а решението на Английската централна банка през август е на ръба, допълва CNBC.

На този фон, в икономиката на САЩ дори започва да се наблюдава намаляване на някои цени, показват нови данни за дефлацията през юни, цитирани от CNBC. Според икономисти, през последната година дефлацията се дължи основно на физическите стоки, тъй като динамиката на търсенето и предлагането, която беше нарушена по време на пандемията, се нормализира.

Според индекса на потребителските цени – основен измерител на инфлацията, цените на т. нар. основни стоки (без тези на храните и енергията) са намалели средно с 1,8% от юни 2023 г.

"Наблюдаваме дефлация на основните стоки в доста категории", смята Оливия Крос, икономист за Северна Америка в Capital Economics. "Това е широкообхватно. Мисля, че е нещо, което очакваме да се запази за известно време.", допълва тя.

Цените на бензина и на много хранителни стоки също се понижиха.

Въпреки това потребителите не бива да очакват широко и трайно понижение на цените в цялата икономика на САЩ. Това обикновено не се случва, освен ако не настъпи рецесия, предупреждават икономистите.

Търсенето на стоки нарасна в първите дни на пандемията, тъй като потребителите бяха затворени в домовете си и не можеха да харчат за преживявания като концерти, пътувания или вечери навън. Covid-19 затрудни и глобалните вериги за доставки, така че стоките не се появяваха по рафтовете толкова бързо, колкото искаха потребителите.

Тази динамика на търсенето и предлагането доведе до повишаване на цените.

Обстановката обаче се промени: Първоначалната мания на потребителите в пандемията да ремонтират домовете си и да модернизират домашните си офиси намаля, което доведе до понижаване на цените. Проблемите с веригите за доставки също до голяма степен са отшумели, смятат икономистите.

От юни 2023 г. се наблюдава спад на цените на стоки като домашно обзавеждане за хол, кухня или трапезария (с 4,9%), уреди (-3,6%), играчки (-6%), съдове и прибори (-10,2%) и оборудване за открито като скари и градински принадлежности (-4,3%).

През изминалата година цените на новите автомобили са спаднали с 1%, а на употребяваните - с около 10%. Цените на автомобилите бяха сред първите, които се повишиха, когато икономиката се възстанови в широки граници в началото на 2021 г., на фона на недостига на полупроводникови чипове от съществено значение за производството.

"Цените на превозните средства остават под натиск от подобрените запаси и повишените разходи за финансиране", пишат Сара Хаус и Обри Джордж, икономисти в Wells Fargo Economics. По-високите разходи за финансиране са резултат от повишаването на лихвените проценти от Федералния резерв, допълват те.

Извън динамиката на търсенето и предлагането силният американски долар спрямо другите световни валути също спомогна за ограничаване на цените на стоките, смятат икономистите. Това прави вноса на стоки от чужбина по-евтин за американските компании, тъй като доларът може да купи повече.

Дългосрочни сили като глобализацията също са помогнали, като вносът на повече стоки на по-ниски цени от Китай. Въпреки това преминаването към по-високи мита и по-малко свободна търговия може да доведе до "доста значително" повишаване на цените на стоките, предупреждават икономистите.

Цените на хранителните продукти, пътуванията и електрониката също са намалели. Всеки хранителен продукт има своя собствена динамика на търсенето и предлагането, която може да повлияе на цените, обясняват икономистите.

Цените на бензина са се понижили с 2,5% през последната година, което е резултат от "хладното търсене, растящото предлагане и намаляващите разходи за петрол".

Дефлация се отбелязва при цените на самолетните билети, които са намалели с 5,1% на годишна база на фона на фактори като увеличения обем на наличните места. Цените на хотелите също са се понижили - с 2,8%, а цените на автомобилите под наем - с 6,3% от юни 2023 г.

Изглежда, че потребителите са и по-чувствителни към цените, което кара търговците на дребно да бъдат малко по-предпазливи, смятат икономистите.

Например напоследък се наблюдават повече промоции в магазините за хранителни стоки, като "големи търговци на дребно обявиха намаления на цените, които вероятно ще окажат натиск върху ценообразуването на конкурентите", допълват Хаус и Джордж от Wells Fargo.