Спортният гигант Adidas се извини на топ модела Бела Хадид, след като изтегли от медиите и социалните мрежи рекламната кампания с нейно участие.

Миналата седмица Adidas потвърди, че „преразглежда“ участието на Хадид като рекламно лице на емблематичен модел маратонки, използвани на Олимпийските игри през 1972 г. в Мюнхен, след като моделът от палестински произход беше критикувана заради трагичните събития от т. нар. Мюнхенското клане.

По време на Летните олимпийски игри в Мюнхен осем палестински бойци влизат в Олимпийското село, убиват двама израелски спортисти и вземат девет заложници, които по-късно също са убити, припомня Euronews.

Именно във връзка с тези събития, Adidas прекрати кампанията за промотиране на обувките SL72, които нарече „вечна класика“ и които Бела Хадид трябваше да рекламира.

Бащата на американския модел обаче е палестински имотен магнат и от 7 октомври насам красавицата непрекъснато се обявява на страната на палестинците в Ивицата Газа.

След нападението над Израел, когато бойци на Хамас убиха 1175 израелци и взеха около 250 души за заложници, и последвалата бомбардировка на Израел над Газа, Хадид сподели в Instagram, че осъжда както на нападението на Хамас, така и жестокия отговор на Израел.

„Виждайки последствията от въздушните удари в Газа, скърбя заедно с всички майки, които са загубили децата си, и с децата, които плачат сами, с всички загубени бащи, братя, сестри, чичовци, лели, приятели, които никога повече няма да ходят по тази земя“, написа тя на 26 октомври, след което добави: „Скърбя за израелските семейства, които се справят с болката и последиците от 7 октомври. Независимо от историята на земята, осъждам терористичните атаки срещу всякакви цивилни граждани, където и да е“.

Поради осъждането на нападението на Израел над Газа обаче, поддръжниците на Израел разкритикуваха включването на модела в кампанията на Adidas.

Официалният акаунт на посолството на Израел в Германия публикува гневна реакция в X: „Познайте кой е лицето на кампанията? Бела Хадид, модел от палестински произход, който в миналото е разпространявал антисемитизъм и е призовавал към насилие срещу израелци и евреи.“

„Да я накараш да рекламира на пазара обувки, посветени на Олимпийските игри, когато е пролята толкова много еврейска кръв, е просто отвратително“, добави главният изпълнителен директор на Движението за борба с антисемитизма.

Малко след това Adidas поднесе извинения за кампанията.

„Осъзнаваме, че са направени връзки с трагични исторически събития - макар че те са напълно непреднамерени, и се извиняваме за всяко причинено огорчение или притеснение. В резултат, преразглеждаме останалата част от кампанията.“

Съобщава се, че Хадид е обмисляла да предприеме правни действия срещу Adidas за изтеглянето на кампанията. В отговор, компанията публикува актуализация, включваща извинение към нея.

„Извиняваме се и на нашите партньори Бела Хадид, ASAP Nast, Жул Кунде и други за всяко негативно въздействие върху тях и преразглеждаме кампанията“, гласи сега съобщението.

Ситуацията беше обсъдена и в подкаст на WNK със сестрата на Хадид - Алана, и британско-американския телевизионен водещ Мехди Хасан.

Докато Алана предпочете да не говори по темата, Хасан се намеси като заяви, че според него решението на Adidas да отстрани Бела Хадид от кампанията е „антипалестински фанатизъм“.

„Каква е идеята да кажеш на палестински модел, който не е роден през 1972 г., че не може да рекламира маратонки, свързани с Олимпийските игри през 1972 г., защото палестинците са извършвали терористични актове на тази Олимпиада?! Единственото общо е, че те са палестинци, което е определението за фанатизъм, за расизъм“, допълни Хасан.