Определението за ефективно ръководство се променя под влияние на неумолимия марш на технологиите и продължаващото преминаване към хибридна работна среда. Тъй като изкуственият интелект и цифровите инструменти стават неразделна част от ежедневните дейности на работното място, очакванията към лидерите се развиват също толкова бързо, а въпросът “Какво е необходимо, за да бъде един шеф добър?” става все по-популярен.

Служителите търсят ръководители, които общуват ясно, ръководят с разбиране и поставят реалистични очаквания, категорични са от Fast Company и описват трите основни черти на добрите шефове.

Ясна комуникация

Във времена на несигурност ясната комуникация е от съществено значение. Служителите желаят от своите шефове ясни и прозрачни послания, които надхвърлят рамките на директивите и плановете. Става въпрос за формулиране на визията, посоката и приоритетите на екипа и присъствие на обяснение "защо" зад решенията.

Умението на лидера да дефинира ролите, задачите и очакванията поставя основите на успеха. Служителите трябва да знаят как изглежда "добре свършената работа", за да съгласуват усилията си и да постигнат отлични резултати. Тази яснота се отнася и за обратната връзка, която трябва да се споделя навреме, често и конструктивно. Като предоставят редовна, приложима обратна връзка, добрите шефове създават среда, в която служителите са подкрепяни да се учат, подобряват и развиват непрекъснато.

Поддържането на комуникацията в "разбираем вид" също е важно за изграждането на доверие. Служителите искат техните ръководители да общуват по прост, автентичен и прозрачен начин, като прозрачността не се отнася само до честността, а обхваща и проактивно споделяне на необходимите истини. Дори посланието да е негативно, ако е предадено ясно и съпричастно, е по-вероятно служителите да го разберат и приемат.

Фокус на разбиране, ориентиран към човека

Служителите днес се сблъскват с безпрецедентни нива на стрес и неангажираност. Според State of the Global Workplace 2023 Report на Gallup 59% от служителите в света не се чувстват емоционално ангажирани с компанията си. Те тихомълком напускат, като показват минимална продуктивност и усилия и се чувстват откъснати от работата си.

В доклада се подчертава също така, че нивата на стрес на служителите остават рекордно високи - 44% от тях съобщават, че ежедневно изпитват значителен дискомфорт. Затова не е изненадващо, че повече от половината от заетите в момента работници (51%) активно търсят нови професионални възможности.

За да се противопоставят на тази тенденция, добрите шефове трябва да демонстрират истинска загриженост за благосъстоянието на своя екип. Това включва отделяне на време за редовни контролни прегледи и наблюдение на това как се чувстват служителите. Това е съпричастност към техните предизвикателства и подкрепа за преодоляването им, задаване на смислени въпроси и проявяване на искрен интерес към отговорите.

Лидерството, ориентирано към човека, дава приоритет на хората пред задачите и признава, че те са двигател на ефективността. Този подход изгражда доверие и показва, че лидерите насърчават среда, в която служителите се чувстват ценени, признати и чути. Той включва признаване на приноса, отбелязване на успехите и изразяване на благодарност.

В крайна сметка този тип лидерство изисква от ръководителите да приемат собствената си човечност и да се свържат с хората около себе си.

Реалистични очаквания

В условията на чувство на претоварване, когато много неща изглеждат извън контрол, реалистичните и ясни очаквания от страна на лидера са от съществено значение. Това включва изискванията за работа, стандартите за поведение, устойчивостта на работното натоварване и гъвкавостта. Добрите шефове трябва да установят ясна рамка за това, което се очаква от техните екипи, като балансират между амбиция и постижимост. Служителите трябва да имат цялостно разбиране за своите роли и стандартите на поведение, които се очакват от тях. Тази яснота помага за намаляване на объркването и подготвя служителя за успех.

Управлението на устойчивостта на работното натоварване също е от решаващо значение. Ръководителите трябва да гарантират, че то е реалистично, за да се предотврати прегарянето и да се насърчи здравословният баланс между професионалния и личния живот. В противен случай рискуват служителите им да напуснат или постоянно да отсъстват заради здравословни проблеми.

Гъвкавостта и дизайнът на работата се превръщат в задължителни условия на съвременното работно място. Добрите шефове трябва, когато е възможно, да се съобразяват с различните стилове на работа и лични обстоятелства, като предлагат гъвкавост, която позволява на служителите да работят по най-добрия начин.

Изграждане на готов за бъдещето лидерски подход

С навлизането във втората половина на 2024 г. качествата, които служителите ценят в един шеф, се развиват, но основните елементи на ефективното лидерство - ясна комуникация, ръководство, ориентирано към човека, и реалистични очаквания - остават постоянни величини. Добрите шефове се отличават в тези области. Те не просто ще се справят с предизвикателствата, пред които са изправени, но и ще вдъхновяват и задържат екипите си, ще изграждат доверие, ще насърчават стабилността и ще вдъхват надежда. Тези черти създават работно място, където служителите се чувстват ценени и овластени, и определят стандарта за успех.