Tesla наема работници за $48 на час, за да обучават роботите Optimus
Кандидатите трябва да могат да ходят повече от седем часа на ден и да са високи между 1,70 и 1,80 м
Tesla предприема следващите стъпки в разработването на своите хуманоидни роботи Optimus - или поне наема работници, които буквално да предприемат тези стъпки.
Срещу до 48 долара на час те ще подпомагат събирането на данни за обучение на работещите с AI роботи на Tesla, предназначени да автоматизират работата във фабриките на компанията.
Според обявите за работа в LinkedIn, Indeed и уебсайта на Tesla, компанията за електрически превозни средства на Илон Мъск наема „оператори за събиране на данни“, за да трупат информация за движението и да предоставят обратна информация за оборудването на роботите Optimus. От работниците се изисква да носят костюми за улавяне на движение и слушалки за виртуална реалност, за да симулират действията на ботовете. Според обявите кандидатите трябва да могат да ходят повече от седем часа на ден и трябва да са високи между 1,70 и 1,80 м, за да работят с костюмите за улавяне на движение. Заплащането варира между $25,25 и $48 на час.
Trying to be useful lately! pic.twitter.com/TlPF9YB61W
— Tesla Optimus (@Tesla_Optimus) May 5, 2024
Във видео, споделено в каналите на Tesla в социалните мрежи през май, десетки служители носят оборудване за улавяне на движение и VR и стоят до ботовете Optimus. Стоейки върху черна постелка в голяма бяла стая, работниците имитират повдигане и поставяне на предмети бавно и механично, докато роботите изпълняват същото движение, но с истински предмети пред тях. В същото пространство роботите се упражняват да ходят и да изпълняват други задачи като сгъване на пране, без да са придружени от хора.
Tesla обяви своя проект Optimus през 2021 г. с цел да го използва за изпълнение на фабрични задачи, които са „небезопасни, повтарящи се или скучни“. Инициативата е в съответствие с по-големи инвестиции в автоматизацията в цялата индустрия, стимулирани от недостига на работна ръка в ерата на пандемията. Към 2016 г. 10% от складовете са използвали значима технология за автоматизация, според Westernacher Consulting, като доставките на роботи се очаква да се увеличават с до 50% всяка година до 2030 г., според данни на McKinsey.
Усилията на Tesla за автоматизация обаче все още не са се увенчали с успех. През 2022 г. Мъск предположи, че производството на Optimus може да започне още през 2023 г. Роботът първоначално беше посрещнат с разочарование от специалистите, които, след като видяха прототипа на машината Bumble C от 2022 г., го намериха за не толкова впечатляващ, коментира Fortune.
„Въпреки че няма абсолютно нищо лошо в хуманоидния робот, който Мъск демонстрира за кратко на сцената, в него също така няма нищо уникално“, пише Евън Акерман, редактор в ресор роботика за технологичното списание IEEE Spectrum. „Ние се надявахме (ако не непременно очаквахме) повече от Tesla.“
Оттогава проектът отбеляза крачки напред, като наскоро роботът изпълни първата си автономна задача при работа с батерии в едно от съоръженията на Tesla. Мъск каза през юли, че роботите ще бъдат в производство за вътрешна употреба още през следващата година и ще бъдат продавани на други компании през 2026 г.
Оптимизъм и конкуренция
Главният изпълнителен директор на Tesla вече изрази увереност, че роботите могат да доведат компанията за електромобили до оценка от 25 трилиона долара. Това е над 36 пъти над сегашните 692,94 милиарда долара и над седем пъти повече от пазарната капитализация на Apple от 3,41 трилиона долара. Мъск прогнозира производство на над 20 милиарда единици, твърдейки, че 8 милиарда души на планетата ще искат продукта, наред с нарастващото индустриално търсене.
Конкуренцията в разработката на роботи за автоматизиране на задачи обаче се разгаря. В началото на годината Figure, компания за роботика, базирана на изкуствен интелект, която е подкрепяна от стартъп фонда на OpenAI, Microsoft, Nvidia и Bezos Expeditions, сключи търговско споразумение с BMW. След идентифициране на най-добрите употреби на технологията, Figure и BMW ще внедрят ботовете във фабриката на автомобилната компания в Спартанбърг, Южна Каролина.
Ако Tesla иска да се бори срещу конкурентни компании в областта на AI роботиката, тя има доста работа. Optimus ще изискват постоянни актуализации и нови прототипи, твърди пред Business Insider Анимеш Гарг, професор по роботика в Технологичния институт на Джорджия и старши изследовател в Nvidia Research. Според него е изключително трудно да се произвеждат роботи в мащаб, тъй като събирането на количеството необходими данни е много скъпо.