Tesla най-накрая има финансови резултати в подкрепа на твърдението, че е нещо повече от автомобилна компания.

Данните за второто тримесечие на пионера в областта на електрическите превозни средства, отчетени късно във вторник, не оправдаха очакванията на анализаторите на повечето нива.

Маржът на брутната печалба на автомобилната дейност без регулаторните кредити - внимателно наблюдаван показател за основната рентабилност в основния бизнес с автомобили - достига 14,6% в сравнение с консенсусните очаквания за 16%, според изчисленията на RBC.

През тримесечието Tesla предложи сделки за финансиране, за да направи моделите си по-достъпни. В резултат на това доставките са се увеличили, но за сметка на брутния марж, както се оказва сега. По-нататък в отчета за приходите и разходите ударът по маржовете е утежнен от високите оперативни разходи, но част от тях ще отшумят. Компанията отчете разходи за преструктуриране в размер на 622 млн. долара за тримесечието, които отразяват масовите съкращения след ужасното първо тримесечие, пише The Wall Street Journal.

Светъл лъч е енергийният бизнес на компанията, който продава устройства за съхранение на батерии и соларни панели, където приходите са се удвоили в сравнение с второто тримесечие на миналата година. Бизнесът "услуги и други", който включва продажби на употребявани електромобили, части, застраховки и мрежата за зареждане, също отбелязва силен ръст, като приходите му са се увеличили с 21%. Заедно тези звена носят 5,6 млрд. долара, което представлява 22% от общите приходи на компанията и е достатъчно, за да ѝ помогне неочаквано да отчете ръст на горната линия.

Макар че дейността по предоставяне на услуги е тясно свързана с основната автомобилна дейност, съхранението на енергия е бизнес със самостоятелен потенциал. Най-накрая твърденията, че Tesla не е просто автомобилна компания, имат някаква основа в цифрите, а не само в експанзивната визия на главния изпълнителен директор Илон Мъск.

Актуализираната информация за доставките през второто тримесечие на Tesla ясно показва силата на енергийния бизнес, така че това може да е една от причините, поради които инвеститорите напоследък се отнасят с по-голямо внимание към акциите. Но ръстът им от 35% след годишното общо събрание миналия месец изглежда е свързан и с надеждите за инвестиции в изкуствен интелект и автономност. Това беше рязко спряно по-рано този месец, когато Bloomberg съобщи, че Tesla отлага дългоочакваното събитие през август, посветено на роботизираните таксита. Във вторник компанията потвърди, че новата дата е 10 октомври.

Как да се включат в една оценка на акциите предприятия, които се намират на коренно различни етапи на технологично развитие, е може би основният проблем за инвеститорите в Tesla, посочва WSJ.

Дори и Tesla да показва признаци на превръщане в поредната неактуална автомобилна компания, Мъск убеждава инвеститорите, че има възможности за растеж, като например роботизирани таксита и хуманоидни роботи. За разлика от основния бизнес, тези опции са почти невъзможни за определяне на твърда стойност. Това помага да се обясни защо Tesla е толкова противоречива и волатилна акция.

В анализ на UBS от началото на този месец се твърди, че през последните четири години пазарът оценява автомобилния бизнес на компанията сравнително на 200-300 млрд. долара, а другите инициативи представляват останалата част от диво вариращата ѝ пазарна стойност, която сега възлиза на около 790 млрд. долара.

Основното схващане изглежда, че е добра идея е да се разтоварят акциите на Tesla, когато надеждите за недоказани бизнеси напълно засенчват осезаемите фундаментални показатели. В крайна сметка всяко тримесечие компанията е принудена да отчита реални цифри, които връщат на земята побърканите от изкуствения интелект инвеститори.