Късно тази вечер българско време се очаква Tesla да представи отчета за приходите си за второто тримесечие.

Докладът на компанията за доставките на автомобили на 2 юли беше по-добър, отколкото се опасяваха анализаторите, но все пак представляваше спад спрямо предходната година, припомня CNBC.

Разговорът за приходите днес ще даде на инвеститорите по-добра представа за това какво правят главният изпълнителен директор Елон Мъск и компанията, за да се върнат към растеж, след като през първото тримесечие отчетоха най-големия спад от 2012 г.

Някои институционални инвеститори ще се съсредоточат върху състоянието на брутните маржове на автомобилите на Tesla и оперативните разходи на компанията, след като тя извърши мащабни съкращения и предложи намаляване на цените, за да стимулира продажбите на електромобили.

По данни на LSEG към понеделник анализаторите са очаквали Tesla да отчете 62 цента на акция коригирана печалба при приходи от 24,77 млрд. долара за периода, приключил на 30 юни.

Инвеститорите на дребно, които предварително са подали въпроси чрез платформата Say Technologies, се надяват да получат отговори за забавения план на компанията за CyberCab, „специализирано роботакси“, и за напредъка ѝ по отношение на технологията за самоуправление.

Те търсят и подробности за краткосрочните приоритети на Tesla, перспективите за бързо развиващия се бизнес със съхранение на енергия от батерии, състоянието на новия завод, който компанията обеща да построи в Монтерей, Мексико, както и други въпроси.

В светлината на оповестената публично подкрепа на Мъск за кандидата за президент Доналд Тръмп и на факта, че главният изпълнителен директор стана републикански мегадонор, акционерите на Tesla представиха и своите политически въпроси преди отчета за тримесечието, допълва CNBC.

Един от тях е:

Вярвате ли, че администрацията на Тръмп/Ванс ще подкрепи Tesla и електромобилите? Доколко сте сигурни в това въз основа на вашите разговори?

А друг попита:

Как може Мъск да подкрепи/финансира партия, която отрича изменението на климата, но в същото време мисията на Tesla е изведена директно за борба с изменението на климата?

Кандидатът за президент на републиканците Тръмп посочи, че ще премахне субсидиите и другите федерални програми, които подпомагат конкретно купувачите и производителите на изцяло електрически превозни средства, но не и тези за традиционните производители на автомобили.

Миналата седмица Reuters съобщи, че политическите и поляризиращи изказвания на Мъск са „предизвикали опасения за Tesla, особено в либерални щати като Калифорния, на която се падат 10% от глобалните доставки на компанията“.

По данни на Калифорнийската асоциация на търговците на нови автомобили, регистрациите на Tesla в щата са намалели до 52 211 автомобила през второто тримесечие.

Инвеститорите също така отправиха въпроси чрез Say Technologies относно напредъка на Tesla в разработването на хуманоидни роботи, които компанията възнамерява да използва в своите заводи.

По време на годишната среща на акционерите през юни Мъск заяви, че роботите Optimus ще бъдат катализаторът, който един ден ще повиши пазарната капитализация на компанията до астрономическите 25 трилиона долара. На тази среща Мъск се нарече „патологичен оптимист“.

В понеделник той написа в X, че хуманоидните роботи Optimus ще бъдат „наистина полезни“ и в „ниско производство“ за вътрешна употреба в Tesla през следващата година. Добави, че те биха могли да бъдат „надявам се,“ в по-голямо серийно производство и на разположение за използване от „други компании през 2026 г.“.

През април Мъск заяви пред акционерите на Tesla по време на разговора за приходите за първото тримесечие, че Optimus ще бъде в „ограничено производство в самата естествена фабрика, изпълнявайки полезни задачи преди края на тази година“, а Tesla „може да бъде в състояние да го продава навън до края на следващата година“.

Tesla обаче е закъсняла компания сред технологичните гиганти, разработващи хуманоидни роботи, отчита CNBC. Нейните конкуренти включват Boston Dynamics, Agility Robotics, Unitree и други. Компании в областта на роботиката като Sanctuary, Apptronik, 1X и Fourier също работят върху хардуер за манипулации, имитиращи човешките ръце.

Илон Мъск има дълга история на обещания пред инвеститорите, че футуристичните продукти или услуги на Tesla ще бъдат готови скоро, дори и да не съществуват отвъд концепцията за дизайн.

Например милиардерът популяризира концепцията за следващото поколение Roadster на събитие през ноември 2017 г. и отново през юни 2018 г. в серия от туитове.

Тогава той заяви: „Пакетът от опции на SpaceX за новия Tesla Roadster ще включва „10 малки ракетни двигатели, разположени безпроблемно около автомобила“. Двигателите ще подобрят скоростта и „дори ще позволят на Tesla да лети“, написа той тогава.

Шест години по-късно обновеният Roadster все още не е в производство, въпреки че автомобилният производител е приел депозити на стойност 250 000 долара от клиенти.

В друг пример, през 2015 г. Мъск каза на акционерите, че автомобилите Tesla ще постигнат „пълна автономност“ до три години. През 2019 г., по време на разговор с институционални инвеститори, който щеше да му помогне да набере над 2 млрд. долара, той заяви, че през 2020 г. Tesla ще има 1 милион готови за роботизация автомобили на пътя.

Нито едно от тези обещания на инвеститорите все още не е изпълнено.

Наскоро Tesla направи големи промени в софтуера си за подпомагане на водача, продаван в САЩ като Autopilot и FSD-S (Full Self Driving Supervised), които предизвикаха вълнение и благоприятни отзиви сред многобройните фенове и собственици на автомобилния производител.

Очаква се Илон Мъск и други изпълнителни директори в във вторник да обсъдят предизвикателствата, пред които е изправена компанията, преди да може да изпълни тези дългогодишни планове за автономно управление.