Procreate обяви, че няма да включи генеративен изкуствен интелект в популярното си приложение за илюстрации за iPad. Решението идва в отговор на продължаващата реакция на арт общността, която изразява загриженост относно етичните последици от използването на AI в творческите индустрии.

„Генеративният AI изтръгва човечността от нещата“, пише Procreate на своя уебсайт. „Изградена върху основата на кражбата, технологията ни насочва към безплодно бъдеще.“

Във видеоклип, публикуван в X, главният изпълнителен директор Джеймс Куда излага позицията на компанията си, заявявайки: „Няма да въвеждаме никакъв генеративен AI в нашите продукти. Не ми харесва това, което се случва с индустрията, и не ми харесва какво прави с художниците“.

Настроенията на Куда повтарят страховете на някои дигитални артисти, които смятат, че моделите за обработка на изображения с изкуствен интелект, често обучавани върху съдържание без съгласие или компенсация, застрашават препитанието им и автентичността на творчеството. Това не е универсално мнение сред художниците, но технологията често е тема, която предизвиква дълбоки разногласия в социалните мрежи, като някои заемат рязко поляризирани позиции по темата, пише Wired.

Видеоклипът на Куда се възползва от тази полемика с ясни послания срещу генеративния изкуствен интелект. Изявлението му гласи следното:

“Питате ни за AI. Знаете, че обикновено не обичам да заставам пред камера. Предпочитам продуктите ни да говорят сами за себе си. Наистина мразя генеративния изкуствен интелект. Не ми харесва това, което се случва в индустрията, и не ми харесва какво прави с артистите. Няма да въвеждаме генеративен изкуствен интелект в нашите продукти. Нашите продукти винаги са проектирани и разработвани с идеята, че човек ще създава нещо. Не знаем точно докъде ще стигне тази история и как ще завърши, но вярваме, че сме на прав път, подкрепяйки човешкото творчество.”

Дебатът относно AI се засилва сред някои творци, тъй като все повече компании интегрират тези инструменти. Доминиращият доставчик на софтуер за илюстрации Adobe се опитва да избегне етичните проблеми, като обучава своите модели на изкуствен интелект Firefly върху лицензирано съдържание или шьндуь, което е публично достояние, но някои художници остават скептични.

Понастоящем Adobe Photoshop включва функцията Generative Fill, която се захранва от синтез на изображения, а компанията експериментира и с модели за обработка на видео.

Противопоставянето на новата технология не е насочено единствено към разработчиците на творчески приложения. Производителят на хардуер Wacom и издателят на игри Wizards of the Coast се сблъскаха с критики и поднесоха извинения, след като използваха съдържание, генерирано от изкуствен интелект, в своите маркетингови материали. Toys „R“ Us също се сблъска с негативна реакция, след като дебютира с AI реклама, посочва Wired. Компаниите все още се опитват да балансират между потенциалните ползи от изкуствения интелект и етичните проблеми, които той поражда.

Досега съобщението на Procreate е посрещнато до голяма степен положително в отговорите на публикацията в социалните медии. В един широко харесван коментар художничката Фрея Холмер пише: „Това е много ценно, благодаря ви“.