В доклада, озаглавен „Регулаторни рискове и предизвикателства при внедряването на изкуствен интелект (AI) в телекомуникационния сектор“, се посочват „критичните области“, върху които телекомите трябва да се съсредоточат по отношение на регулирането на AI.

„Макар че използването на AI създава много ползи, като например подобрено обслужване на клиентите, оптимизирани мрежови операции, откриване на нови бизнес възможности, спестяване на разходи и автоматизация на процесите, съществуват и множество рискове и предизвикателства, с които трябва да се съобразяваме“, коментира пред Telecoms Сара Макбрайд, главен анализатор по въпросите на регулирането в Omdia.

Тези рискове включват наличието на безпристрастни и надеждни данни, отговорност в случай на грешка, липса на доверие при вземането на решения, неприкосновеност на личния живот и сигурност.

В доклада се казва също така, че макар повечето системи за AI в телекомуникациите все още да са в процес на разработване, технологията е напът да играе „значителна роля в сектора в средносрочен план“ и затова е „от съществено значение“ телекомите да са напълно наясно с потенциалните регулаторни рискове и предизвикателства, които идват с приемането ѝ.

„Наблюдава се рязко нарастване на активността в областта на AI, особено по отношение на потенциалното регулиране, и тази тенденция вероятно ще се задълбочи“, казва Макбрайд. „В резултат на това би било разумно телекомуникационните компании да въведат проактивно рамка за управление на риска в своите системи преди внедряването на AI, като гарантират спазването на стандартите за качество на данните, точност, надеждност и липса на дискриминация. Също толкова важно е възприемането на етичен, ориентиран към човека и заслужаващ доверие подход към AI. В качеството си на ключови създатели на технологиите, за сектора на телекомуникациите е от решаващо значение да стимулира етични и отговорни AI модели.“

Телекомуникационните компании ще трябва да се придържат към различни насоки в зависимост от контекста и приложението на технолгията, се казва в доклада, като се посочват съществуващите регулаторни инструменти в ЕС, като Закона за данните, Закона за цифровите пазари и Закона за AI, както и разпоредби, които не са конкретно насочени към това поле, като Европейския кодекс за електронните съобщения, неутралността на мрежата, защитата на данните и разпоредбите за неприкосновеност на личния живот.

„Технологиите за AI, които създават рискове за здравето, безопасността или правата, особено тези, които включват биометрична информация, мрежова сигурност или критична инфраструктура, са обект на засилен контрол по отношение на спазването на защитата на данните, сигурността и неприкосновеността на личния живот на големите масиви от данни, които са в основата им“, посочват още авторите на доклада, а Макбрайд добавя:

„Телекомуникационните компании трябва да гарантират, че изпълняват регулаторните изисквания за тези високорискови ситуации, като например прозрачност, човешки надзор и управление на данните, като извършват оценки на риска и прилагат рамки за управление“.

Неотдавнашно проучване на Telecoms показва, че границите на комфорт на операторите по отношение на внедряването на AI са достигнати при чатботовете и „контролираната“ автоматизация в 5G мрежата.