Какво да правите, ако шефът ви е абсолютно некадърен
Ако ясно виждате, че човекът над вас в корпоративната йерархия не е способен да си върши работата, напускането ви не бива да е първи вариант
Вероятно милиони служители по цял свят имат непрекъснато усещане или поне в определени периоди са чувствали, че човекът над тях в корпоративната йерархия съвсем не се справя с професионалните си задължения.
И така, има ли лесен отговор на въпроса какво да правите, ако смятате, че шефът ви е абсолютно некадърен?
Отговорът е, че не.
От една страна, добрите лидери имат общи черти: те помагат на служителите да израстват в кариерата си; предлагат конструктивна обратна връзка; защитават и ги предизвикват в положителен аспект.
Лошите шефове се срещат във всякакви разновидности: микромениджъри с големи амбиции и още по-големи комплекси, токсични ръководители, некомпетентни или неквалифицирани.
И преди да изясним какво да правите с некадърния си шеф, може би трябва да разберем как толкова много хора се оказват на ръководни позиции без да са квалифицирани.
Сътрудникът на Fast Company Томас Чаморо-Премузич има книга по този въпрос – Why Do So Many Incompetent Men Become Leaders.
Накратко, някои хора се „провалят нагоре“ и получават повишение, защото са уверени и харизматични – качества, които свързваме с лидерите, но всъщност могат да навредят на доброто управление.
Други некомпетентни шефове могат да стигнат дотам по силата на така наречения „принцип на Питър“. Това е идеята, разработена от Лорънс Дж. Питър, че хората са склонни да се издигат до „ниво на съответната некомпетентност“.
С други думи, някой е добър в работата си, така че продължава да бъде повишаван, но след това не е добър в ролята на ръководител.
Всъщност некомпетентните шефове са причината много хора да напуснат работа, допълва Fast Company.
Скорошно проучване на Gallup, проведено сред повече от 7000 души, установява, че 50% напускат с единствената цел да се махнат от управлението на некомпетентен ръководител.
Това обаче не бива да е първи вариант в такава проблемна ситуация. Ето какво може да направите:
1. Попитайте за цели или ги поставете сами
Всички служители трябва да имат цели и всеки шеф трябва да помага за тяхното определяне. Но има вероятност той да не знае върху какво работите. Ако случаят е такъв, управлявайте, като си поставите някои цели и споделяте процеса си при редовни проверки.
2. Документирайте и споделяйте
Водете подробен списък на всичко, по което работите, особено на големите проекти и успехите. Установете редовни контролни срещи и информирайте шефа си. Ако имате нова идея, споделете я публично (на среща или в груповия чат), или копирайте шефа на шефа си.
Внимавайте да не прескочите главата на шефа си, но включването на повече хора в имейл за споделяне на идеи е добро решение. По този начин работата ви ще бъде по-видима, а неквалифицираният ви шеф няма да ви пречи.
3. Поговорете с шефа на вашия шеф
Ако всичко дотук се провали, проведете деликатен разговор за разочарованието си с шефа на вашия мениджър.
Не забравяйте да го формулирате като пречки пред вашия или на компанията успех и да предложите идеи и решения. Избягвайте лична критика.
4. Потърсете други възможности във вашата компания
Да, понякога напускането и търсенето на друга работа е най-добрият начин.
Но ако единственото, което не е наред, е прекият ви ръководител, винаги можете да потърсите възможности за повишения или странични премествания в други отдели или екипи на компанията.