Европейските тийнейджъри може да забележат промяна в препоръките си от YouTube, след като платформата заяви, че ще спре да ги насочва към някои видеоклипове за здраве и фитнес, особено тези, които „идеализират“ определена физика.

YouTube, който е сред най-популярните приложения за социални медии за тийнейджъри, вече въведе тези ограничения за пръв път в САЩ миналата година.

Сега ги разширява в Европа и по целия свят по указание на своя консултативен комитет за младежта и семейството, съобщава Euronews.

Новото правило е опит да се попречи на тийнейджърите да формират „негативни убеждения за себе си“, обясняват д-р Гарт Греъм, ръководител на YouTube Health, и Джеймс Бесер, директор на отдела за управление на продукти в YouTube Youth.

YouTube заяви, че ще ограничава повторно препоръчване на видеоклипове, които:

• идеализират определени нива на физическа подготовка

• сравняват и идеализират определени физически характеристики или са социално агресивни

Тези видове видосъдържание „могат да бъдат безобидни като единични клипове, но проблемни за тийнейджъри, ако се гледат многократно“, допълват Греъм и Бесер.

Как социалните медии влияят на физическото възприемане

Социалните медии могат да доведат до негативна представа за външния вид, хранителни разстройства и проблеми с психичното здраве, сочи мащабен преглед на 50 проучвания от 17 държави, публикуван миналата година.

Това е така, защото хората са склонни да се сравняват с други, които виждат онлайн, да възприемат стандарта за слаба или стегната фигура като идеален тип тяло и да се самообективизират.

Това не означава, че всички са засегнати еднакво.

Жените и момичетата, хората с наднормено тегло и тези, които вече имат негативна представа за тялото си, са най-засегнати от социалните медии, докато хората, които се чувстват добре в кожата си и имат висока грамотност в областта на социалните медии, са по-малко засегнати - динамика, която изследователи наричат „самоподдържащ се цикъл на риска“.

Междувременно, проучване от 2021 г. установява, че фитнес YouTube потребителите, които са наречени Fitspiration, насърчават нездравословно поведение, а зрителите засилват тези практики в коментарите.

Какви други стъпки предприема YouTube

YouTube вече ограничава достъпа на тийнейджъри до някои видео материали, свързани с хранителни разстройства и физическа агресия.

С новата политика платформата може да пренасочва потребителите към горещи линии за кризисни ситуации, ако те търсят съдържание, свързано със самоубийство, самонараняване и хранителни разстройства.

Компанията заяви, че е работила с организации в Германия и Франция, за да изготви актуализацията.

Какво правят регулаторните органи по проблема

YouTube и други сайтове за социални медии бяха подложени на критики заради въздействието им върху психичното здраве и благополучие на младите хора, а някои правителства заплашиха да предприемат мерки.

В Обединеното кралство още през май комуникационният регулатор Ofcom нареди на технологичните компании да предприемат мерки, за да спрат алгоритмите си да „препоръчват вредно съдържание на деца“, включително за самонараняване и хранителни разстройства.

Законът за дигиталните услуги на Европейския съюз, приет през 2022 г., също призовава технологичните гиганти да ограничат достъпа на децата до съдържание, което може да навреди на тяхното „здраве, физическо, умствено и морално развитие“.