Случвало ли ви се е да се огледате и да видите как колеги, които сякаш полагат половината от вашите усилия, получават цялото признание и внимание само защото говорят много? Може би сте си помислили: Тези хора нямат никаква представа за какво говорят, но продължават да говорят, сякаш знаят!

Истината е, че на много корпоративни работни места обикновено се набляга на това кой говори най-много. Нарича се хипотеза на бъбривостта. Изследванията установяват, че тези, които говорят много, са по-склонни да бъдат смятани за лидери, независимо от качеството на техните идеи.

За хората, които се смятат за по-внимателни и интровертни, тази реалност може да бъде разочароваща.

Затова Джесика Чен, експерт по глобални комуникации, лектор и бивш телевизионен журналист, носител на награда „Еми“, пише книгата „Умен, а не шумен: Как да ви забележат на работното място по правилните причини“. С нея тя иска да научи интелигентните професионалисти как да успяват в работата, да общуват уверено и да подчертават своя интелект, без да е необходимо да са най-шумните в стаята.

Най-успешните хора знаят, че изграждането на кариера, която обичат, не е свързано само с това колко упорито работят. Става дума за това да могат да съсредоточат енергията си върху нещата, които им носят възвръщаемост на усилията.

На база на книгата на Чен, CNBC извежда трите най-важни неща, които умните хора винаги правят, за да бъдат забелязани и да успеят в работата:

1. Спрете да чакате и започнете да споделяте

Понякога може да се въздържате да кажете това, което ви е на ума, защото искате да сте сигурни, че допринасяте с нещо ценно. Това може да се дължи на високите очаквания, които поставяте към себе си, на необходимостта да бъдете перфектни или на желанието да разполагате с цялата информация, преди да се изкажете. Но това, което е общоизвестно за вас, всъщност може да е гениално за някой друг.

С други думи, разбирането кое нещо е ценно е субективно. Не отхвърляйте и не омаловажавайте мислите си, преди дори да се опитате да ги внесете в дискусия.

Добавянето на стойност невинаги означава да предложите нова информация. Можете да зададете задълбочен въпрос, да потвърдите дадена идея, да изтъкнете предположения или да обърнете внимание на рисковете. Предоставяйте тази информация ясно, кратко и директно и хората ще ви възприемат като умен и ангажиран човек.

2. Поискайте това, което искате

Лесно е да се чувствате така, сякаш невероятната ви работа трябва да говори сама за себе си. Но ако искате да получите голямото повишение, да се включите в желания проект или да реализирате иновативна идея, трябва да го поискате. Не предполагайте, че вашият ръководител ще знае от какво се интересувате.

Умните хора питат за това, което искат, и винаги го правят с такт. Съсредоточете се върху аудиторията си и върху това, което я интересува.

Например, ако вашият мениджър се ръководи от определени показатели, не забравяйте да съобразите това, за което питате, с тези показатели, за да може той да види как то ще му помогне за това, което той иска.

Ако знаете, че ръководителят на отдела ви се интересува от бюджета, разходите и ресурсите - а те винаги се интересуват от това - уверете се, че сте се подготвили и имате план, преди да повдигнете въпроса.

Умните хора предвиждат нуждите и опасенията на другите, когато искат, така че е по-вероятно да получат като отговор „да“.

3. Отбелязвайте победите си

За много от нас празнуването на победите на хората, за които ни е грижа - като приятелите и семейството - е нещо естествено. Но когато става въпрос за отбелязване на невероятната работа, която вършим самите ние, понякога това остава на заден план, защото не искаме да ни възприемат като егоцентрични или шумни. Умните хора обаче знаят, че подчертаването на техния принос може да отключи по-големи възможности в работата.

За да направите това по начин, който не изглежда като самохвалство, говорете не само за постиженията си, но и за уроците, които сте научили по пътя.

Например, можете да кажете: „Развълнуван съм, че завърших проекта AБВ с успеваемост Х. Ето и основните изводи от този проект, които намерих за полезни...“.

По този начин предлагате прозрения, за да помогнете на други хора да се поучат от вашите успехи - и да успеят сами. Това е умно, а не шумно.