Европейската програма за оценяване на нови автомобили (Euro NCAP) все още не е измерила, прокарала, претеглила или разбила Tesla Cybertruck, нито пък е проверила дали пешеходците биха могли да оцелеят при удар от това ъгловато чудовище. Въпреки това електрическият пикап на Илон Мъск може да получи слаб резултат на тестовете.

„Въз основа само на визуалния вид на автомобила има няколко аспекта, които изглеждат като заплаха за пешеходците“, твърди Матю Ейвъри, директор на отдела за стратегическо развитие на Euro NCAP. „Не можете да се провалите на Euro NCAP“, добавя той, „но можете да получите лоша оценка“.

Не е законово изискване автомобилите да преминават тест на Euro NCAP, но ниският резултат е не само позорна значка, но и отблъскващ фактор за потребителите, които са склонни да се въздържат от купуването на автомобили, които са скъпи по отношение на безопасността.

Euro NCAP е въведен през 1997 г. Той предоставя безпристрастни съвети за това кои автомобили са потенциални ковчези в сравнение с тези, които пазят пътниците. Защитата на пешеходците или липсата на такава също се оценява.

Доскоро в САЩ не се обръщаше особено внимание на подобна защита на пешеходците от автомобилите. В началото на този месец обаче Националната администрация за безопасност на движението по пътищата (NHTSA) представи първото правило, което ще ограничи риска от наранявания на главата на пешеходците при сблъсък.

По-строгите правила в Европа допринасят за по-безопасни автомобили, както за тези отвътре, така и за тези отвън. Създаден, за да проверява доколко даден автомобил е безопасен при сблъсък, Euro NCAP незабавно пресича твърденията на автомобилните производители за безопасност със строги тестове, твърди факти и лесна за разбиране петзвездна система за оценка, пише Wired.

Трудно е да се продаде автомобил в ЕС с оценка, по-ниска от четири или пет звезди. Въпреки това дори автомобили с нулева оценка могат да бъдат пуснати в продажба и да бъдат напълно законни.

Все пак е необходим особен вид клиент, за да си купи автомобил, знаейки, че той е с ниска степен на безопасност за пътниците и потенциална смърт в стил Mad-Max за тези извън автомобила.

На този фон Поне един Cybertruck е забелязан да се движи из градовете в Чешката република като група неправителствени организации в областта на транспорта предупреждават, че поляризиращият електромобил на Мъск с проблемна история на разработване е твърде обемист и остър, за да бъде допуснат по европейските пътища.

„Одобряването и регистрирането на Cybertruck в ЕС създава незаконни рискове за всички останали участници в движението“, се казва в отворено писмо на неправителствените организации до Европейската комисия и националните автомобилни власти в Европа.

„Малкият брой Cybertruck-ове, регистрирани до момента в ЕС, трябва да бъдат дерегистрирани, като съответните държави-членки потвърдят отстраняването им от обществените пътища“, продължава писмото, подписано от ръководителите на Европейския съвет за безопасност на транспорта, Международната федерация на пешеходците и Европейската федерация на велосипедистите.

„Много извънгабаритни пикапи се внасят все по-често и носят опасност по нашите улици“, предупреждава Джеймс Никс от организацията с нестопанска цел „Транспорт и околна среда“, една от другите, подписали отвореното писмо, сравнява потенциала на електромобила да навреди на пешеходците с „управляема ракета“.

Директивите на ЕС за автомобилите забраняват острите ръбове. Внесеният в Чешката република Cybertruck е оборудван с тревожно тънки гумени подложки в опит да се притъпят тези опасности.

Позовавайки се на тази модификация, в отвореното писмо се посочва, че: „По време на процеса на регистрация чешките власти са поискали на Cybertruck да бъдат допълнително монтирани ултратънки гумени лайсни. Подобен процес на дооборудване не би отговарял на правилата на ЕС, които на първо място забраняват острите ръбове.“

В скорошно ревю на Cybertruck в YouTube бившият водещ на Top Gear и Grand Tour Джеймс Мей открито критикува острите ръбове на Cybertruck, посочвайки предния ъгъл на електромобила и казвайки:

„Не бих искал да бъда ударен от него. Не бих искал да бъда ударен от който и да е автомобил, но най-вече не от този, защото, ето, това е ръб.“

Директивите на ЕС за моторните превозни средства също така изискват ограничители на скоростта за превозни средства, които тежат повече от 3,5 метрични тона, когато са пълни. В ръководството на Tesla стоманеният електромобил е посочен с брутно тегло 4 метрични тона.

„Тъй като не е предназначен за Европа, не бихме тествали Cybertruck“, казва пред Wired Ейвъри от Euro NCAP.

Внесените автомобили могат да бъдат регистрирани чрез „индивидуално одобрение“, което ги подлага на по-малко проверки.

Органите по одобряването на държавите членки, които отговарят за проверката на моторните превозни средства преди пускането им в продажба, имат възможност да се отклоняват от правилата на ЕС в отделни случаи, ако налагат алтернативни изисквания.

В отвореното си писмо обаче групата неправителствени организации заявява, че собственикът-вносител на Cybertruck се е опитал да класифицира този внос като лекотоварен автомобил съгласно законодателството на ЕС.

„За да бъде един автомобил „удобен за пешеходците“, той трябва да има структури, поглъщащи енергията, и хармонична предна част, която да е плоска и без изпъкналости като стъпала на бронята“, добавя Ейвъри.

Капакът на Cybertruck също ще трябва да се огъва и да няма издатини, за да получи добра оценка за безопасност на пешеходците по NCAP.

За да може да бъде управляван законно в Европа, клиентът на Cybertruck ще трябва да има лиценз за категория С. Това е лиценз за товарен автомобил и е предназначен за управление на превозни средства, които имат брутна маса на превозното средство над 3,5 метрични тона.

Нортън Словак, съосновател на Cybertruck.cz, компанията, която е собственик на внесения пикап на Tesla, казва пред The Guardian, че е наясно с несъответствието между теглото на превозното средство и регламента, но че „изчисленията може да не отразяват напълно начина, по който тези разпоредби се прилагат или тълкуват от чешките власти“.

Чешкото министерство на транспорта не вижда несъответствието като проблем, тъй като регистрацията е „индивидуално одобрение на превозно средство от националния обхват само на територията на Чешката република“, а не типово одобрение за целия ЕС.

Въпреки това пикапът, който собствениците отдават под наем за рекламни кампании, вече е бил каран в други от ЕС, включително в Словакия, където на публикация в Instagram може да се види как компанията тества „Wade Mode“ на Cybertruck в езеро близо до Братислава. Нещата не вървят по план и високопроходимият електромобил затъва във водата, което налага минувачите да му помогнат да го избута и да поставят дъски под гумите.

В отвореното си писмо неправителствените организации твърдят, че ако Европейската комисия не предприеме действия, вносът на този единствен Cybetruck с гумени краища може да доведе до „масов внос на модела в Европа“, което, според тях, ще се окаже опасност за пешеходците, велосипедистите и онези, които не са в подобни бронирани моторни превозни средства.