Актьорът Джоузеф Гордън-Левит се очертава като един от най-гласовите критици на изкуствения интелект от страна на Холивуд, заявявайки, че новата технология представлява заплаха за работата, която той и други актьори вършат.

Изпълненията на работещите в шоубизнеса се използват за обучение на новите AI технологии без тяхно разрешение или компенсация, казва той пред The Wall Street Journal. По думите му компаниите трябва да осъзнаят колко години труд стоят зад актьорската игра, която използват, за да обучават своите езикови модели, оценявани на милиарди долари.

Холивуд е „канарчето във въглищната мина“, казва актьорът относно смущенията, които AI предвещава за няколко индустрии и хората, които работят в тях.

Използването на AI се превърна в пречка при преговорите за договори с режисьори и сценаристи, а студията проучват сделки, които позволяват техните библиотеки от предавания и филми да се използват за обучение на големи езикови модели. Технологията, пусната от компании за изкуствен интелект, вече демонстрира как може да се използва за пресъздаване на анимация или изпълнения на живо.

„Те притежават интелектуалната собственост“, казва актьорът за студията, „а аз не притежавам нищо от нея.“

Прем Акараджу, главен изпълнителен директор на Stability AI, казва по този повод, че компанията му е взела мерки, за да избегне пресъздаването на изображения, които твърде много приличат на знаменитости и добре познати филми или предавания.

Ако е знаел някога, че филмите, в които се появява, в крайна сметка ще бъдат използвани в сделки за обучение на AI модели, които биха могли да заменят актьорите и екипите, с които е работил, той вероятно е нямало да подпише договорите си, споделя още Гордън-Левит.

„Всички тези сделки трябва да бъдат предоговорени в светлината на тази нова технология“, добавя актьорът, изгрял с ролята си в „На гости на третата планета“. В последните 15 години той участва в някои от най-обичаните филми, сред които „10 неща, които мразя у теб“ и „Генезис“.

Все пак AI не трябва да бъде напълно демонизиран, тъй като може да демократизира производствените разходи – утопична визия, която може да подкрепи свободното изразяване по света, посочва Гордън-Левит. Но ако инструментът, въвеждащ този идеал, се обучава чрез работата на актьорите, те трябва да бъдат компенсирани, добавя той.

Крайната заплаха е потоп от рециклирана утайка, обучена да работи с най-малкия общ знаменател, коментира още Гордън-Левит. AI има потенциала да наводни медийната екосистема с продукции и изображения, предназначени не да създават изкуство, а да правят пари чрез прости пресъздавания.

„Ако не изпреварим този потоп, ще се удавим в него“, казва актьорът.