Главният изпълнителен директор на Tesla Илон Мъск обяви по време на разговора за тримесечните приходи, че компанията ще започне да предлага услуги за превоз на пътници без шофьори в Калифорния и Тексас през следващата година.

Той заяви, че в момента Tesla предлага услуга за платено пътуване на служителите в Сан Франциско.

Изявлението му удвои и разшири обещанието, което той даде при представянето на роботизираните таксита на Tesla преди две седмици, когато заяви, че очаква да въведе „неконтролирано“ самоуправление в някои модели Tesla през 2025 г.

Липсата на бизнес план за роботаксито по време на събитието доведе до рязък спад на акциите на компанията.

В сряда обаче Tesla си върна доверието на инвеститорите, като прогнозира скок в продажбите на автомобили през следващата година.

Специално в Калифорния компанията ще се изправи пред труден път при осигуряването на необходимите разрешителни за предлагане на напълно автономни пътувания.

Waymo на Alphabet, която предлага платени услуги с автономни превозни средства в Сан Франциско и Лос Анджелис, както и в Аризона, прекара години в тестове, преди да получи първото си разрешение от Калифорнийската комисия за обществени услуги (CPUC), която регулира услугите за превоз.

Калифорнийският отдел за моторни превозни средства, който регулира тестването и внедряването на автономни превозни средства в щата, казва пред Reuters, че Tesla за последен път е използвала разрешението си за тестване през 2019 г. Тези пробни обиколки изискват наличието на водач за безопасност. Компанията няма и не е кандидатствала за разрешително за тестване без шофьор, казва агенцията.

Що се отнася до услугата за превоз на служители в района на залива, CPUC твърди, че Tesla не се нуждае от разрешение, тъй като персоналът не се счита за пътници.

На събитието за роботаксита на Tesla на 10 октомври Мъск представи двуместен автомобил с две врати „Cybercab“ без волан и педали, който ще използва камери и изкуствен интелект, за да се движи по пътищата.

В сряда той призна потенциалните трудности в Калифорния, казвайки, че „това не е нещо, което контролираме напълно“, но добави: „Ще бъда шокиран, ако не получим одобрение през следващата година“.

Рос Гербер, акционер в Tesla и главен изпълнителен директор на Gerber Kawasaki Wealth and Investment Management, казва пред Reuters, че “борбата с регулаторите е много труден процес“ и че никой не трябва да го смята за лесна работа.

В Тексас има много по-малко регулаторни изисквания за автономните превозни средства, отколкото в Калифорния, но компаниите често правят тестове в продължение на месеци или години, преди да внедрят платени услуги.

Правилата за автономни превозни средства до голяма степен са оставени на отделните щати. По време на разговора Мъск заяви, че трябва да има „национален процес на одобрение за автономност“.

Усъвършенстваната система за подпомагане на водача на Tesla, наречена Full Self-Driving (FSD), която е в основата на амбициите за роботизирани таксита, се сблъска с въпроси от страна на регулаторните органи.

Миналата седмица Националната администрация за безопасност на движението по пътищата на САЩ (NHTSA) започна разследване на 2,4 милиона електромобила на Tesla, оборудвани с FSD, след четири докладвани сблъсъка, включително катастрофа с фатален край през 2023 г.