Акциите на Tesla поскъпнаха в следборсовата търговия, тъй като най-големият производител на електромобили отчете по-висока от очакваната тримесечна печалба, прогнозирайки „лек ръст“ на доставките тази година и голям скок за 2025 г.

Резултатите бележат обрат за Tesla, която преживя няколко разочароващи тримесечия след опасения за забавяне на глобалното търсене на електроавтомобили, отбелязва Financial Times.

Освен това компанията беше въвлечена в политическата активност в подкрепа на Доналд Тръмп от страна на основателя и главен изпълнителен директор Илон Мъск, която предизвиква разногласия, както и в съдебната битка за възстановяване на неговия пакет заплата на стойност 56 млрд. долара, припомня изданието.

Самият Мъск прогнозира, че продажбите на автомобили могат да нараснат с 20-30% следващата година, след като съкращенията на разходиte намалят цените на произведените, което ще стимулира търсенето.

Той акцентира и на подобрения в технологията за самоуправление и нови продукти, включително автономния Cybercab, представен по-рано този месец.

Мъск също така заяви, че по-ниските лихвени проценти намаляват месечните финансови плащания, което оказва значимо въздействие върху търсенето.

Акциите на Tesla поскъпнаха с 12% в следборсовата търговия в сряда, което донесе известно облекчение на инвеститорите – те са наполовина от пика си през ноември 2021 г. Компанията все още е най-ценният световен автомобилен производител със стойност 669 млрд. долара. Преди обявяването на отчета обаче, акциите затвориха с близо 2% надолу.

Коригираната нетна печалба за третото тримесечие се е повишила с 8% спрямо предходната година до 2,5 млрд. долара, надхвърляйки очакванията за 2,1 млрд. долара, според подадената информация. Приходите са нараснали с 8% до 25,2 млрд. долара или малко под средната оценка на анализаторите за 25,4 млрд. долара.

Печалбата е генерирана от 2% увеличение на приходите от продажби на автомобили, които допринасят за 4/5 от приходите на групата, както и на 52% скок в бизнеса с производство и съхранение на енергия, и 29% увеличение на звеното за услуги, включващо мрежата от суперзарядни устройства.

Оперативните разходи са намалели с 6% до 2,3 млрд. долара, след като по-рано тази година компанията съкрати една десета от работната си сила – около 14 000 места.

„Въпреки продължаващите сложни макроикономически условия, очакваме да постигнем лек ръст в доставките на автомобили през 2024 г. Плановете за нови превозни средства, включително по-достъпни модели, остават в сила за започване на производство през първата половина на 2025 г.“, заявиха от Tesla.

Мъск обаче заяви, че Tesla не разработва дългоочаквания достъпен Model 2 на цена 25 000 долара.

„Не правим нероботизиран модел. Наличието на обикновен модел за 25 000 долара е безсмислено и напълно неуместно предвид това, в което вярваме“, подчерта той. Според него, „е абсолютно очевидно, че в този момент автономността е бъдещето.“

По тези причини Мъск обясни, че Tesla се е фокусирала върху намаляването на цената на съществуващите модели. Cybercab ще струва приблизително 25 000 долара, когато се приспаднат държавните стимули за електромобили.

Предприемачът направи стратегически завой към автономното шофиране, изкуствения интелект и роботиката, като прогнозира, че тези технологии скоро ще бъдат основните източници на приходи на Tesla и ще повишат нейната оценка.

Наскоро той представи прототип на нов парк от самоуправляващи се Cybercab, които се надява да бъдат пуснати в производство преди началото на 2027 г.

Липсата на инженерни или финансови подробности в грандиозното събитие We, Robot, проведено във филмово студио в Лос Анджелис в началото на месеца, където хуманоидните роботи на Tesla танцуваха и сервираха бира на присъстващите, обаче разочарова инвеститорите и след това акциите паднаха с 9%, припомня Financial Times.

Сега данните за третото тримесечие предоставиха повече оптимизъм.

Tesla съобщи, че производството на бронирания пикап Cybertruck е отчело положителен брутен марж за първи път след години на производствени забавяния и отзовавания, и той е третият най-продаван електромобил в САЩ след Model Y и Model 3.

Компанията добави, че до края на следващата година ще започне производството на завода ѝ за електрически камиони Semi.

По-рано този месец Tesla съобщи, че доставките са се увеличили с 6,4% през третото тримесечие до 462 890 автомобила в световен мащаб, подкрепени от продажбите в Китай, които компенсираха слабото търсене в Европа. Тя запазва позицията си на водещ световен производител на електромобили, изпреварвайки китайския BYD.

Анализаторите отбелязаха и подобрение на брутния марж, който се е увеличил до 19,8% през тримесечието от 17,9% през същия период на миналата година.

Внимателно наблюдаваният финансов показател беше подобрен от приходите в размер на 739 млн. долара от регулаторни кредити, които компанията продава на други производители, които не изпълняват целите за емисиите, свързани с производството на електромобили. Това е вторият по големина приход в историята след рекордните 890 млн. долара през второто тримесечие.

Tesla също така предостави актуална информация за броя на чиповете за графични процесори Nvidia H100, инсталирани в производствения ѝ завод в Тексас, използвани за обучение на AI системите, които са в основата на технологията за самоуправление FSD.

Компанията заяви, че 29 000 чипове са инсталирани в клъстер в завода Gigafactory и че броят им ще се увеличи до 50 000 до края на октомври.

Главният изпълнителен директор Илон Мъск обаче попадна в центъра на разгорещена полемика заради твърдата си подкрепа за републиканския кандидат за президент Доналд Тръмп.

Милиардерът обеща да раздава по 1 млн. долара на ден на регистрирани гласоподаватели в колебаещите се щати, които подпишат петиция в подкрепа на свободата на словото и правото да се носи оръжие.

Тръмп пък заяви, че ще го да направи ръководител на „отдел за правителствена ефективност“ в Белия дом, който да предлага стратегии за намаляване на разходите, бюрокрацията и регулациите – позиция, която може да бъде от полза за други негови компании като SpaceX и X, допълва Financial Times.

Преди да бъдат обявени резултатите за тримесечието, във форума на Tesla за въпроси към инвеститорите постъпиха десетки запитвания от акционери относно политиката на Мъск и усилията му да върне Тръмп в Белия дом, допълва CNBC.

„Илон Мъск има право да изразява политическите си възгледи, но публичният му активизъм е в противоречие с отговорността му като главен изпълнителен директор да защитава стойността на акционерите“, написа анонимен инвеститор и попита: „Как Tesla се справя и може ли да потвърди, че действията на Мъск не вредят на продажбите или растежа?“ Коментарът получи 168 гласа „за“.

Друг въпрос, който получи 527 гласа „за“, беше дали бордът на компанията прави нещо, за да гарантира, че „политическата ангажираност на Мъск не отклонява вниманието от основната мисия на Tesla и защитава стойността за акционерите и целостта на марката“.

Макар че Мъск неведнъж е привличал медийно внимание заради политическите си възгледи, досега те рядко са били обсъждани от акционерите или от анализаторите на Уолстрийт, допълва CNBC.