Тази седмица Forrester Research представи редица прогнози за 2025 г. Отбелязвайки, че през 2024 г. компаниите са провеждали смели експерименти, задвижвани от генеративния AI и други нововъзникващи технологии, анализаторската компания прогнозира завой към реализиране на стойност през следващата година.

„2025 г. ще бъде свързана със стремеж към краткосрочни печалби, като същевременно се конкурираме за намаляващата лоялност на потребителите и за бизнес клиенти, които са ориентирани към цифровите технологии“, пише Шарин Ливър, главен изследовател на Forrester, в блог публикация във вторник, цитирана от CIO. „Някои лидери ще преследват тази цел стратегически - по начин, който подготвя организациите им за дългосрочен успех. Други няма да го направят - и ще се сблъскат с ограниченията на бързите решения.“

Според Forrester повечето технологични ръководители очакват ИТ бюджетите им да се увеличат през 2025 г. Съобразителните ИТ лидери, казва Лийвър, ще използват този стимул, за да укрепят основите чрез подсилване на инфраструктурата, рационализиране на операциите и повишаване на квалификацията на служителите.

„Тъй като се стремят да приложат наученото чрез експериментиране, те ще постигнат краткосрочни победи и успешно ще играят дългосрочна игра в областта на изкуствения интелект и други нововъзникващи технологии“, добавя тя. „Укрепването на основите ще послужи на компаниите, докато се ориентират в предстоящите неизвестни - от изхода на президентските избори в САЩ до ранното прилагане на Закона на ЕС за изкуствения интелект (AI Act).“

Рестарт за изкуствения интелект

На полето на AI Forrester прогнозира, че технологиите ще продължат да се развиват с безпрецедентни темпове, но бизнесът ще бъде обзет от скептицизъм по отношение на бизнес ползата, която те осигуряват.

Джейеш Чаурасия, анализатор, и Судха Махешвари, вицепрезидент и директор на изследванията, пишат в публикация в блога на компанията, че предприятията са привлечени от внедряването на AI чрез съблазънта на бързите печалби и незабавната възвръщаемост на инвестициите. Това обаче кара много от тях да пренебрегнат необходимостта от цялостна, дългосрочна бизнес стратегия и ефективни практики за управление на данните.

Според Forrester през 2025 г. лидерите в областта на AI ще трябва да се сблъскат с реалността, че няма преки пътища към успеха. Основните им прогнози включват:

  • Повечето предприятия, които се фокусират върху възвръщаемостта на инвестициите в AI, ще намалят усилията си преждевременно. Въпреки ентусиазма по отношение на трансформациите, базирани на AI, предстои рестартиране.

„Очакването за незабавна възвръщаемост на инвестициите ще накара много предприятия да намалят усилията си по-рано, отколкото трябва“, казват Чаурасия и Махешвари. „Това отстъпление рискува да задуши дългосрочния растеж и иновациите, тъй като лидерите осъзнават, че възвръщаемостта ще се разгърне за по-продължителен период от време, отколкото се очакваше първоначално.“

Според тях, за да се избегне този проблем, лидерите в областта на AI се нуждаят от диференцирани случаи на употреба и от стратегия за съгласуване с бизнес стремежите, която да балансира между незабавните печалби и устойчивата възвръщаемост на инвестициите.

  • 40% от силно регулираните предприятия ще комбинират управлението на данни и AI. Управлението на AI вече е сложен въпрос заради бързите иновации и липсата на универсални шаблони, стандарти или сертификати. Forrester прогнозира, че сложността ще се увеличи през 2025 г. с появата на нови строги регулации през 2025 г., особено със Закона на ЕС за изкуствения интелект (AI Act) през февруари. Tози натиск ще накара силно регулираните предприятия да унифицират своите рамки за управление на данните и AI.

„Тази промяна и конвергенция са необходими не само за спазване на изискванията - тя представлява фундаментален ход към по-интегриран, прозрачен и етично отговорен подход към AI“, казват Чаурасия и Махешвари.

  • 75% от компаниите, които сами изграждат амбициозни архитектури на AI агенти, ще се провалят. В момента тази подкатегория е една от най-нашумелите, но според Чаурасия и Махешвари през 2025 г. предприятията ще се сблъскат със значителни пречки пред амбициите си.

„Предизвикателството се състои в това, че тези архитектури са сложни, изискват разнообразни и многобройни модели, сложни стекове, усъвършенствани архитектури за данни и нишови експертни познания“, казват те, прогнозирайки, че по-зрелите компании ще търсят помощ от доставчици на услуги и системни интегратори на AI.

AI променя инфраструктурата и обслужващите звена

Въпреки това вероятно пренастройване по отношение на AI, Forrester прогнозира, че 2025 г. ще бъде годината, в която компаниите ще започнат да демонстрират възвръщаемост на инвестициите и конкретна стойност от инициативите си. Това, от своя страна, ще окаже натиск върху специалистите по технологична инфраструктура и оперативни услуги.

Основните прогнози на Forrester за инфраструктурата включват:

  • Голям доставчик на високи технологии ще намали инвестициите си в инфраструктура за изкуствен интелект с 25%. Forrester прогнозира, че голям доставчик като Microsoft, Oracle, Amazon или IBM ще намали инвестициите си в инфраструктура за изкуствен интелект през 2025 г., тъй като ще бъде изправен пред недостиг на поръчки, неудовлетворени очаквания и натиск от страна на инвеститорите.

„Търсенето на чипове и сървъри - подхранвано от генеративния изкуствен интелект - изпреварва възможностите на доставчиците да ги предоставят“, пишат в блог публикация Микеле Пелино и Навин Чабра, главни анализатори. „Освен това, въпреки милиардите долари, инвестирани в инфраструктура за AI и GenAI през 2023 г., само 20% от предприятията отчитат ползи за приходите си от технологията през 2024 г.“

Те прогнозират, че това изоставане ще доведе до намаляване на инвестициите от страна на един от основните доставчици през 2025 г., което ще окуражи и други да направят същото. ИТ лидерите трябва да очакват тази каскада да доведе до допълнително натоварване на услугите и наличността на AI инфраструктурата през следващата година.

  • Самообслужването ще измести хората като предпочитан първи контакт при екипите за обслужване. Forrester прогнозира, че през 2025 г. 50% от предприятията ще активират самообслужването в помощните си центрове като първа точка за контакт. Анализаторите отбелязват, че подобрения като автоматизираното отстраняване на проблеми в крайни точки и управлението на корпоративните услуги, което формализира работните процеси, разширяват възможностите за самообслужване.

Разработване на софтуер с помощта на AI се сблъсква с трудности

GenAI се превръща в широко разпространена сила във всички фази на доставката на софтуер. Forrester отбелязва, че почти всеки доставчик на софтуерни инструменти е включил в тях AI или GenAI възможности през 2024 г. или е обявил планове за това. Компанията смята, че през следващите 10 години технологията и асистентите за кодиране с AI ще променят изцяло разработката на софтуер.

В краткосрочен план обаче Forrester прогнозира, че през 2025 г:

  • Поне една организация ще се опита да замени 50% от разработчиците си с AI и ще се провали. Проучване показва, че разработчиците прекарват около 24% от времето си в кодиране. Останалата част те изразходват за създаване на проекти, писане на тестове, отстраняване на грешки и срещи със заинтересованите страни.

„Така че, въпреки че очакваме производителността на разработчиците да се подобри с използването на асистенти за кодиране с AI, лесно е да се види, че те правят много повече от това да пишат код“, смята Кристофър Кондо, главен анализатор. „Ето защо лидерите трябва да направят крачка назад от шумотевицата и да разгледат какво наистина се случва на бюрото на разработчика, за да видят колко реалистична е тя.“

Смесено въздействие на AI върху операциите на предприятията

Когато става въпрос за AI в автоматизацията, Forrester прогнозира, че ключът към успеха ще бъде балансирането на иновациите с мащаба и надеждността на традиционните инструменти и методи.

Най-важните прогнози на компанията за автоматизацията за 2025 г. включват:

  • Gen AI ще организира по-малко от 1% от основните бизнес процеси. Той ще повлияе на проектирането, разработването и интегрирането на данни в процесите, като по този начин ще намали времето за проектиране и разработване и необходимостта от настолни и мобилни интерфейси. Но настоящите цифрови и роботизирани платформи за автоматизация на процеси (RPA) все още ще оркестрират основните инициативи.

„За 2025 г. лицата, вземащи решения, могат да балансират иновациите в областта на AI с мащаба и надеждността на традиционните инструменти и методи за автоматизация, като признаят, че те ще продължат да контролира основния, дълготраен процес, докато моделите на AI ще поддържат изблици на проницателност и ефективност“, смята Крейг Ле Клер, вицепрезидент и главен анализатор.

  • 1/4 от проектите в областта на роботиката ще работят за комбиниране на когнитивна и физическа автоматизация. Разработчиците на физическа роботика гледат по нов начин на AI в резултат на иновациите в областта и напредващите комуникационни услуги.

„Това ще даде възможност на роботите да усещат и реагират на заобикалящата ги среда, вместо да следват предварително програмирани правила и работни процеси, излагайки ги на по-сложни и непредсказуеми ситуации“, казва Ле Клер. „Лицата, вземащи решения в индустриите с интензивно използване на активи, ще започнат да виждат стойност в тази комбинация и ще инвестират в проекти за физическа автоматизация, за да повишат оперативната си ефективност.“

  • Външните разработчици ще доставят 30% от приложенията за автоматизация с изкуствен интелект. Forrester вярва, че те ще бъдат най-практичният път за увеличаване на мащаба на създаването на приложения за AI автоматизация.

„Външните разработчици разполагат с необходимото вдъхновение и опит в областта, за да си представят как може да изглежда едно GenAI решение, ефективно да изграждат големи езикови модели (LLM) и да внедряват резултатите в полезни приложения“, смята Ле Клер.