Круизната индустрия се възстанови последна от пандемията, но сега се радва на силна динамика в цените и резервациите.

Макар че поскъпването започва да се нормализира, то все още е доста по-високо от темпа на инфлация, коментира Патрик Шолс, анализатор на пътувания и отдих в Truist. „Круизните компании изживяват своя звезден момент“, обяснява той пред CNBC.

Въпреки увеличението на цените, круизите са по-евтини от настаняването на сушата. Това помага на отрасъла да се открои, тъй като в други области на туристическия сектор се наблюдава известна слабост.

Пример за това е изказването на главния изпълнителен директор на Hilton Кристофър Насета, който заяви по време на отчета за тримесечните резултати, че търсенето на туристически услуги в САЩ „е без промяна, може би дори малко по-ниско“.

„Продължаващото засилване на резервациите/търсенето в круизната индустрия, макар и да се формират пукнатини в голяма част от останалата част от туристическия пазар, се дължи главно на комбинацията от значителната отстъпка спрямо почивките на сушата, съчетана с относително повишените нива на обслужване“, смята анализаторът на Barclays Бранд Монтър.

Към второто тримесечие тримата големи круизни оператори отчитат по-високи нетни приходи със 17% от 2019 г. Нетният приход е на пътнически круизен ден.

За сравнение, цените на хотелите в Карибския басейн са с около 54% по-високи от тези през 2019 г., а в курортите в САЩ с 24%.

Главният изпълнителен директор на круизната компания Carnival Джош Уайнстийн е съгласен, че тези т.нар. пукнатини на други места могат да помогнат за развитието на бизнеса му.

„Ако е вярно, че потребителят се забавя в други сектори, това наистина е добър знак за нас, за да можем да ги вземем в нашия профил на търсене. Даваме по-добро преживяване на по-добра цена, отколкото могат да постигнат другаде“, коментира той за предаването CNBC, след като на 30 септември отчете по-добра печалба и приходи за третото тримесечие.

Royal Caribbean ще публикува тримесечните си резултати във вторник, последвани от отчета на Norwegian Cruise Line Holdingsв сряда.

Разликата в цените на хотелите и круизите не е новост. Това се дължи на факта, че голяма част от търсенето на хотели идва от бизнес пътувания, докато на круизи е изцяло от туристи, които са много по-чувствителни към цените, обяснява Робин Фарли, анализатор на UBS.

Въпреки това през последните години тази разлика е станала още по-голяма, показва проучване. Това означава, че круизните линии могат да имат повече възможности за растеж.

Друга от причините е и увеличението на директните резервации за круизи от 2019 г. насам, според Фарли. Това значи по-малко комисиони, изплащани на туристическите агенти, които се включват в брутните дневни, но се нетират от линията на нетните.

„Макар да не се оповестява от компаниите, смятаме, че от 2019 г. насам се наблюдава значимо увеличение на броя на пътниците, които правят директни резервации. Ако делът на круизите, резервирани директно, нарасне с 5% до 10%, това може да добави близо 200 базисни точки към нетните дневни, въпреки че не би означавало ръст на брутните дневни или действителната цена на билета.“, обяснява експертът.

Отделно от това и трите големи круизни линии са увеличили пакетните и предварително продадените приходи на борда от 2019 г. насам, които също са включени в техните дневни, допълва Фарли. Това може да предполага още 300 базисни пункта разлика между ръста на цените на круизите и хотелите, която не се вижда в показателите. Един базисен пункт се равнява на 0,01%.

Фарли вижда още една потенциална разлика от 350 базисни пункта за Royal Caribbean заради частния остров CocoCay, който разполага с воден парк, въжена линия и други атракции, за се плаща допълнително.

Освен това и трите круизни линии въвеждат високоскоростен достъп до интернет чрез Starlink на борда, което също може да увеличи приходите.

Собственото проучване на Truist's Scholes за реалните резервации за догодина показва, че цената се е повишила със средни и високи стойности. Уолстрийт очаква само около 3% ръст, но той лесно може да се повиши до над 5%. Това е от значение, тъй като индустрията има изключително високи постоянни разходи.

Анализаторите на Уолстрийт са оптимистично настроени към перспективите на круизните оператори.

„Ако си спомним преди 10 години, преди Covid-19, тези компании се конкурираха сами със себе си. Сега те се конкурират с увеселителните паркове в Орландо и почивките в Лас Вегас с повече атракции на разположение на пътниците.“, обясняват експертите.

Royal Caribbean е първата, която повиши цената с CocoCay.

„Този частен остров е наистина уникално предложение. Това не е просто хубав плаж. Той има всички удобства, за които могат да се събират такси“, каза Фарли от UBS, който има рейтинг „купувай“ за акциите.

Корабът Icon of the Seas на компанията, който официално дебютира през януари, получи много фанфари като най-големия круизен кораб в света. Най-новият. Utopia of the Seas, отплава това лято. Фактът, че той предлага три- и четиридневни уикенди, показва, че наистина се стреми да привлече пътници, които за първи път посещават круиз, отбелязва Фарли.

Анализаторите за акции на Royal Caribbean, дават средна оценка overweight, но средната целева цена е с около 1% по-ниска, според FactSet. От началото на годината досега акциите вече са поскъпнали с близо 56%.

Carnival също има среден рейтинг overweight и 12% ръст на средната ценова цел, показва FactSet. По време на отчета за третото тримесечие компанията съобщи за рекордни оперативни приходи и повиши прогнозата си за коригираната печалба за 2024 г. в резултат на силното търсене и възможностите за намаляване на разходите. Carnival също така заяви, че кумулативните напреднали резервирани позиции за цялата 2025 г. са над предишния рекорд за 2024 г., като цените са по-високи от 2023 г.

Почти половината от 2025 г, вече е резервирана - и това не включва новия остров Celebration Key. Той е подобие на CocoCay и ще бъде пуснат в експлоатация през юли.

Въпреки това, от трите основни круизни линии, Carnival е изправена пред най-голяма ценова конкуренция от страна на частния круизен оператор MSC. Акциите не се представят добре на пазара, като от началото на годината досега са нараснали с около 13%. За сравнение, индексът S&P 500 е нараснал с около 22%.

И накрая, Norwegian Cruise Line Holdings има средна оценка на анализаторите overweight и около 4% ръст на средната целева цена, според FactSet.

Една от компаниите, които имат положително отношение към Norwegian, е Citi, която на 9 октомври повиши рейтинга на акциите от неутрален на купува. Това повишение доведе до ръст на акциите с 11% в същия ден.

Въпреки че Norwegian не е обявила официално частен остров от типа на CocoCay, експертите залагат, че до 2026 г. ще има конкурентен продукт.