В един ярък слънчев ден, последния от лятото на Антарктида, круизният кораб Seabourn Pursuit се блъсва в огромно ледено поле близо до остров Ханусе. Плавателният съд продължава през леда, изминавайки няколкостотин метра преди да спре.

Хората на борда не са уплашени от това странно развитие на пътуването. Напротив, 250-те души излизат на палубите, за да гледат с любопитство. Малко по-късно слизат на леда и започват да се разхождат. Това е част от екскурзията им – туристите са посрещнати с чаша шампанско по случай пристигането им, разказва CNN.

Грег и Сузана Маккърди са пенсионирани полицаи от Лас Вегас. След като се разделя със службата, тя започва работа в туристическия бранш. Двамата със съпруга ѝ стават пътешественици, обкаляйки различни екзотични места.

На първата си снимка от Антарктида те са с чаши в ръка и държат надпис „Седмият континент 2024 г.“. Така семейството става част от немного голяма група хора, които могат да се похвалят, че са стъпвали на всички континенти. Но тази група все повече се увеличава. Както отбелязва и самата Сузана:

„След ковид хората търсят по-автентични преживявания. А Антарктида е на челните места за всички“.

Всъщност леденият континент е желана дестинация още от преди пандемията. Броят на посетителите се следи от Международната асоциация на туроператорите в Антарктида от началото на 90-те години. Тогава туристите са около 7 хил. годишно. От началото на века броят им буквално експлоадира. Към 2017 г. са отчетени 44 хил. души. А през тази година туристите вече са 122 хил. Основната причина за това е, че пътуването е по-лесно от всякога.

Преди десетителия да достигнеш до Антарктида означаваше да се качиш на специален кораб, „ледоразбивач“. от Русия или Канада например. И пътуването е всичко друго, но не и лесно или луксозно.

Компанията Seabourn Pursuit започва своите круизи през 2002 г., спомня си вицепрезидентът Робин Уест. Тогава корабите им са оборудвани с двуетажни легла и общи бани, а пътниците пишат имената си на дъсчици, за да получават храна. Повечето плавателни съдове нямат дори прозорци.

Днес е друго. Отварянето на пътя към Антарктида може да се припише на круизната компания Lindblad, която работи в тясно сътрудничество с National Geographic, казва Колин Макданиел, главен редактор на Cruise Critic. Според него това се случва преди около 10 години.

„Те наистина бяха пионерите в това да предоставят преживяване на Антарктида и на традиционните туристи. Но пътуванията в началото не бяха луксозни, колкото са днес“, казва Макданиел.

По думите му напоследък няколко няколко компании – Ponant, Silversea Seabourn и Scenic са направили „скок с първокласно луксозно изживяване, предлагайки невероятни апартаменти на борда, изключителни ресторанти и дори СПА-центрове“. Компанията Quark пък предлага ски бягане и къмпинг.

Нарастващият брой посещения в Антарктида имат и своята негативна страна. Някои експерти вече алармираха, че това влияе на околната среда. През 2022 г. прочуване, публикувано в сп. Nature, установява, че скоростта на топене на снега се ускорява като една от причините са повечето туристи. Саждите, които изхвърлят комините на круизните кораби, полепват по снега и леда като привличат слънчевата светлина и това води до преждевременно топене. Освен това се увеличават и нивата на въглероден двуокис при това в район, за който това не е характерно.

Операторите на круизните кораби казват, че са наясно с въздействието. Те твърдят, че винаги инструктират клиентите си да не носят храна или други замърсители, да не лягат в снега и да стоят далече от животните, за да не стигне до предаване на човешки вирус.

Туризмът в Антакртида се прави от няколко държави, но по силата на международното споразумение „Антарктически договор“. В него е указано, че никой няма право да строи „постоянни“ постройки за туристически цели. Иначе казано – на ледения контитент хотели няма. Отскоро туроператорската асоциация започна да следи за разходите на гориво, което пък принуди компаниите да преминат към задвижване с електричество, когато е възможно.

Очевидно е обаче, че този вид туризъм ще продължи да се развива. През последните години круизните компании са инвестирали милиарди за построяването на луксозни кораби. Машините на Seabourn имат по девет ресторанта, СПА-центрове и капацитет от 250 пътници. Каютите са 132 като във всяка има стъклени врати и балкон, за да могат клиентите да гледат асйбергите, покрай които минават. Срещу допълнително заплащане може да се резервира място на малка подводница. На клиентите се дават специално оборудване и облекло заради студа.

Напоследък се появява и нов круиз. Компании като Celebrity, Norwegian и Princess предлагат пътуване, но без да се слиза на леда, за да се намали въздействието върху природата. Тези посещения са на по-големи кораби и са по-евтини. През 2017 г. около 7 хил. души са пътували до Антарктида без да слизат на брега. През тази година броят им е скочил до 43 хил. т.е. увеличението е с 500%.

„Тези пътувания предлагат бюджетен вариант за посещение. И въпреки че няма да видите пингвини или тюлени отблизо, все пак ще ги зърнете“, казва Макданиел.

Така че независимо дали туристите ще изберат луксозния круиз или пък само пътуването с кораб, те имат шанс да видят друг свят – на айсберги, ледници, пингвини и тюлени, достъпът до които никога не е бил толкова лесен.