Minecraft продължава да бъде изключително популярна около десетилетие след първото си пускане, благодарение на креативния геймплей и възможностите за изграждане на отворен свят.

Една имитация на франчайза, наречена Oasis, бе пусната миналия месец и улавя голяма част от вкуса на оригиналната игра със странен обрат. Цялата игра се генерира не от конвенционалния софтуер и ръчно кодирани правила, а от модел на изкуствен интелект, който измисля всеки кадър.

Oasis е създадена от израелски стартъп, наречен Decart, в сътрудничество с Etched, компания, която проектира персонализиран силиций, оптимизиран да захранва AI алгоритми, базирани на трансформатори.

Oasis използва трансформаторен модел на AI, подобен на този, който захранва голям езиков модел, само че очевидно обучен на безкрайни примери на хора, играещи Minecraft, за да генерира всеки нов видеокадър в отговор на предишния и на потребителски входни данни като кликвания или движения на мишката. Oasis е подобен на моделите за генериране на видео като Sora, с изключение на това, че потребителят може да контролира изхода му.

Можете да играете Oasis онлайн безплатно и преживяването е едновременно очарователно и сюрреалистично, пише Wired в ревю за играта. Освен че крие странни артефакти, като деформиран добитък и криви стълби, които не водят до никъде, играта има невероятни качества. Тъй като всеки кадър се генерира въз основа на това, което моделът на изкуствения интелект си представя, че трябва да се случи, светът в играта никога не е фиксиран и се променя и морфира с малко побутване.

Ако се вгледате прекалено внимателно в дадена текстура например, когато обърнете поглед в друга посока, светът на блоковете пред вас може да е напълно различен от този, който сте видели последно. Възможно е също така да качите свое собствено изображение, с което Oasis да работи.

Oasis се превръща в хит за хора, които изследват начини да накарат нейния AI механизъм да халюцинира нови светове. Понякога играта дори може да бъде подмамена да ви телепортира в тъмен лунен пейзаж, наподобяващ The End в Minecraft. Показателен е фактът, че този проект за генеративен AI не е напълно оригинален, а по-скоро изглежда като чудато копие на най-популярната игра в света (той е обучен върху набор от данни с отворен код за Minecraft от OpenAI).

„Хората се опитват да се телепортират в различни светове и да бягат на бързи обороти“, казва пред Wired Робърт Уахен, главен оперативен директор в Etched. „Това е една от основните причини, поради които тя стана известна.“

Подходът на изкуствения интелект, използван в Oasis, е твърде непоследователен и неконтролируем, за да бъде полезен за конвенционална игра, казва пред Wired Джулиан Тогелиус, професор по компютърни науки в Нюйоркския университет. Генеративният AI има потенциал за контролиране на героите в игрите и може би за генериране на сцени или светове, посочва Тогелиус, но все още е рано.

„Това е много интересна и впечатляваща технология, но в момента тя е отговор, който все още търси въпрос“, казва професорът.