Adidas няма право да претендира за притежание на емблематичните ивици в логото си.

Това постанови британски съд, а решението е в полза на дизайнера Том Браун, срещу когото гигантът за спортни стоки заведе дело. Мотив за това беше именно моделът и разположението на четири ленти, дело на Браун, за които Adidas твърдеше, че нарушават нейната търговска марка с три ленти.

„Средностатистическият, разумно наблюдателен потребител, който обръща умерено внимание, обикновено ще забележи разликата между три и четири ивици“, пише съда в окончателното си решение, съобщава FastComany.

Това е само пореден етап от кампанията на Adidas срещу дизайна на Браун, а правната битка продължава от няколко години както във Великобритания, така и в САЩ.

През май Апелативният съд на САЩ за втори окръг потвърди решението на състав от 2023 г., че дизайнът с четири ивици не нарушава правата на Adidas. Решението на Смит в Обединеното кралство ще гарантира, че продуктите на Том Браун с този мотив няма да бъдат изтеглени от пазара.

Решението може да отбележи и стъпка напред за дизайнерите като цяло - особено за тези, които се сблъскват с „тормоз върху търговските марки“ - явление, което обикновено включва по-голяма компания, която многократно завежда съдебни дела срещу по-малка, за която твърди, че нарушава нейни дизайни, защитени с търговски марки.

Макар че подобни случаи със сигурност не са лишени от нюанси, същността на проблема е дисбалансът на ресурсите и властта между двете страни, като по-малката понася по-голяма тежест, за да издържи многогодишна съдебна битка.

Apple е един от примерите за технологичен гигант, който често е обвиняван в тормоз над търговските марки заради многократните си, понякога прекалено ревностни опозиции срещу по-малки компании с лога, базирани на ябълки (или дори круши и портокали).

В областта на активното облекло друг нарушител е Nike, която наскоро загуби осемгодишна битка срещу малкта компания Lontex.

Тя беше принудена да заведе дело срещу Nike, след като по-голямата марка многократно (и очевидно съзнателно) нарушаваше търговската ѝ марка Cool Compression.

Nike обжалва многократно, преди да загуби делото през октомври, принуждавайки противника си да натрупа милиони за съдебни такси в процеса. На спортния гигант беше наредено да плати 5 милиона долара за адвокатски хонорари, за да помогне на Lontex да възстанови част от разходите си.

Присъдата на Nike, макар и трудно постигната, показа, че тормозът над търговските марки в областта на облеклото може да има реални последици за доминиращите компании.

Сега загубата на Adidas срещу Том Браун потвърждава този пример.

„Гордея се, че създаваме прецедент, който защитава способността на дизайнерите да развиват собствен почерк и да разказват собствените си творчески истории по начин, който е верен на тяхната визия“, заяви Том Браун пред Yahoo Finance и допълни: „Давид надделя над Голиат.“