4 съвета за по-голяма бизнес стойност от интеграцията на GenAI
От маркетинга до човешките ресурси – генеративният изкуствен интелект може да подобри представянето на компаниите по множество различни начини
ИТ директорите успяха да се възползват от цикъла на изкуствения интелект (AI), за да увеличат инвестициите в своите стратегии за трансформация, но меденият месец на технологията може скоро да приключи. Gartner наскоро постави AI на върха на завишените очаквания, а „дъното на разочарованието“ не е далеч зад него.
Това не означава, че инвестициите ще престанат за една нощ. Според доклад на AI at Warton 72% от предприятията предвиждат ръст на бюджета си за генеративен изкуствен интелект (GenAI) през следващите 12 месеца, но по-бавно увеличение през следващите две до пет години. Това дава възможност на ИТ директорите да си поемат въздух, но не и неограничена свобода на действие, за да докажат стойността на инвестициите си. А това може да се окаже трудна задача.
Затова CIO.com дава четири съвета за извличане на по-голяма бизнес стойност от GenAI.
Определете показатели, които са в съответствие с ключовите бизнес цели
Всеки отдел има оперативни показатели, които са ключови за увеличаване на приходите, подобряване на удовлетвореността на клиентите и постигане на други стратегически цели. ИТ директорите трябва да се върнат към основите, да се насочат към показателите, които ще се подобрят чрез инвестициите в GenAI, и да оценят целите и сроковете.
„Задайте ясни, измерими метрики около това, което искате да подобрите с помощта на технологията, включително болезнените точки и възможностите“, казва Шаун Нанди, технологичен директор в AWS. „Това, как изглежда успехът, може да варира в широки граници и да се простира от намаляване на процента на ескалация в кол център, времето за обработка на поръчките за продажба на дистрибутор на храни или времето за въвеждане на нови служители в компанията за професионални услуги.“
Богдан Радута, ръководител на отдела за изкуствен интелект във FlowX.AI, казва: „Gen AI притежава голям потенциал за ефективност, разбиране и иновации, но също така е много важно да се определят и измерят истинските му ползи.“
Радута препоръчва няколко показателя, които да бъдат взети предвид:
- спестяване на разходи и увеличаване на производството, когато GenAI е насочен към ефективност и автоматизация;
- по-бързо и по-точно вземане на решения, когато технологията се използва за анализ на големи масиви от данни;
- време за пускане на пазара и приходи, когато става дума за стимулиране на продуктови иновации чрез генериране на нови идеи и прототипи.
Работете с екипите по продажби за постигане на ефективност, свързана с приходите
ИТ директорите трябва да си сътрудничат с екипите си по продажби на първа линия, за да разберат къде GenAI може да помогне за увеличаване на приходите. Например търговските представители, които използват AI за увеличаване на обема на обажданията и насочване към идеалните потенциални клиенти, могат да подобрят процента на сключените сделки.
Абхи Махешвари, главен изпълнителен директор на доставчика на софтуер с изкуствен интелект Aisera, казва: „Gen AI предоставя много ползи за продажбите, а ключовите показатели за оценка на въздействието му включват коефициент на конверсия, продължителност на цикъла на продажбите, среден размер на сделката и процент на печалба.
ИТ директорите трябва да разговарят с ръководителите на екипите по продажбите, за да идентифицират областите, в които показателите не са достатъчно добри и в които подобренията, базирани на AI, могат да увеличат приходите.
„Успешните продажби винаги са били свързани с обема и качеството“, казва Джонатан Листър, главен оперативен директор на Vidyard. „А GenAI има потенциала да помогне“.
Отключете стойността на AI за маркетинговите инициативи
Използването на AI за подобряване на показателите за продажби е добра отправна точка за гарантиране, че подобренията на производителността имат бързо финансово въздействие. Втората област е подобряването на качеството на данните и интегрирането на системите за маркетинговите отдели, след което се проследява как тези промени влияят на показателите.
„Като се има предвид широтата на наличните днес технологии за маркетинг, данните са ключови за съвременната реклама“, казва Мишел Сузуки, CMO на Glassbox. „Партньорството между CIO и CMO трябва да осигури безпроблемна интеграция на системите и споделяне на данни, което да подобри прозренията и вземането на решения“.
За да се постигне въздействие върху приходите от GenAI, ИТ директорите трябва да преразгледат своите приоритети за управление на данните и да обмислят проактивни практики и процеси, които надхвърлят целите за контрол на риска. Подобряването на качеството на данните и интегрирането на нови източници с цел обогатяване на информацията за настоящите и потенциалните клиенти са жизненоважни за прилагането на AI в маркетинга и продажбите.
„AI и големите езикови модели могат да обработват милиони точки данни от различни канали като социални медии и ревюта, за да анализират обратната връзка“, казва Жаклин Уудс, главен оперативен директор на Teradata. „Освен за идентифициране на оплаквания, технологията може да помогне на маркетинговите екипи да класифицират настроенията на клиентите като положителни, отрицателни или неутрални и да разкрият тенденции, повтарящи се теми и сезонни модели. Тези прозрения могат да помогнат на компаниите да се справят с често срещани проблеми или да въведат нови решения за повишаване на лоялността на клиентите“.
Пол Бойнтън, съосновател и главен оперативен директор на Company Search Inc. казва, че AI може значително да подобри маркетинга чрез комбиниране на неструктурирани данни от различни източници, като например доклади за предпочитанията на клиентите, актуални новини и др.
Насочете AI към кол центровете, операциите по обслужване и човешките ресурси
Кол центровете, отделите за обслужване на клиенти и други услуги за поддръжка разполагат със значителни количества данни и информация за потребителски профили от CRM и други корпоративни платформи. Gen AI, приложен в тези области, може да окаже много голямо въздействие чрез подобряване на показателите за удовлетвореност на клиентите или служителите, намаляване на разходите и подобряване на удовлетвореността от работата на служителите в бюрата за обслужване.
„Във функциите за поддръжка GenAI ускорява работата на кол центровете, като генерира бързи, контекстуално съобразени отговори за интелигентно насочване на заявките, намаляване на средното време за обработка и подобряване на процента на разрешаване на проблемите“, казва Рам Рамамурти, директор на отдела за изследване на AI в ManageEngine. „При управлението на ИТ услуги графиките на знанието, управлявани от AI, осигуряват диагностика на проблеми и проактивното им разрешаване, като намаляват времето за престой.“
Ашвин Раджиева, съосновател и главен технически директор на Acceldata, препоръчва на ИТ директорите да си сътрудничат с ръководителите на отделите по отношение на случаите на използване на AI.
„В отдел „Човешки ресурси“ измервайте времето за наемане и качеството на кандидатите, за да гарантирате, че набирането на персонал с помощта на AI съответства на бизнес целите. Метриките за наблюдаемост, като например качество, актуалност и последователност на данните, осигуряват съществени прозрения, които повишават надеждността и точността на тези резултати, управлявани от AI“, казва той.