С наближаването на края на годината, мислите ни постепенно се насочват към плановеза следващото лято и опознаване на нови дестинациии.

Пътуването с ферибот е популярна възможност за това, като европейският сектор превозва около 794 милиона пътници годишно.

Сайтът за фериботни маршрути FerryGoGo изчислява колко ще плащаме за пътуванията с ферибот през 2025 г. Средно за преминаване на двама души с автомобил през високия сезон ще трябва да се плати 1 017 евро, което е малко по-евтино от 1 097 евро през 2024 г., отбелязва Euronews.

Отчасти това се дължи на включването на осем нови маршрута в проучването, някои от които са по-кратки и следователно по-евтини.

Съоснователят на FerryGoGo Ян Вилем ван Тилбург коментира, че макар общата средна цена да е намаляла, съотношението цена-качество се влошава.

„Цената на километър се е увеличила със 7 цента, вероятно поради инфлацията и включването на по-кратки маршрути. Подобен модел се наблюдава при маршрути от Барселона до Балеарските острови, например.“, допълва експертът.

Най-скъпият фериботен преход в Европа

Според проучването най-скъпият фериботен преход в Европа през 2025 г. ще бъде от Дания до Исландия. Той ще струва 2 222 евро за двама души, каюта и автомобил при двупосочен маршрут в разгара на сезона.

Отплавайки само веднъж седмично, Smyril line пуска M/S Norrona от датския рибарски град Хиртхалс, минавайки през Шетландските острови и акостирайки за кратко в Торсхавьон на Фарьорските острови. В последния етап корабът пристига в малкия исландски град Сейдисфьордур цели 66 часа след напускането на Дания.

На борда има обичайните удобства на фериботите, като киносалони, детска стая за игра и фитнес зала. Освен това Norrona предлага закрит басейн, джакузита на открита палуба и футболно игрище, както и много ресторанти.

Въпреки че цената на този маршрут е най-високата в Европа, на база километър тя е много изгодна. FerryGoGo посочва, че на час този мини круиз струва под 17 евро на човек или 0,73 евро на километър. В сравнение с 2024 г. цената на прехода Хиртсхалс-Сейдисфьордур е намаляла с 19,7% - с 546 евро спрямо тазгодишната цена от 2768 евро.

Фериботни преходи с най-добра и най-лоша цена през 2025 г.

От гледна точка на съотношението между цена и качество, най-изгоден за изминато разстояние е 854-километровият маршрут от Барселона до Рим. Цената му е 755 евро в двете посоки за двама души и автомобил, което прави 0,44 евро на километър.

Сред другите преходи, които са на много изгодна цена и са под 0,70 евро на километър, са 40-часовото пътуване от Сете в Южна Франция до Надор в Мароко, от германския Травемунде до Хелзинки и от Билбао до Рослар в Ирландия. И трите пътувания са с дължина над 1000 км и изискват една, а може би и две нощувки на борда.

„Забелязахме, че колкото по-дълъг е преходът, толкова по-евтино е на километър. Например преходите от Ирландия и Обединеното кралство до Испания са сравнително евтини, когато се вземат предвид разходите на миля. По подобен начин пресичането от Барселона до Чивитавекия-Рим е едно от най-рентабилните пресичания на миля.“, обяснява Ян Вилем ван Тилбург.

Що се отнася до най-неизгодните преходи, най-скъп е популярният маршрут от Барселона до Палма де Майорка. Той покрива само 270 км и струва над 1000 евро, което прави 1,89 евро на човек на километър. Сред най-скъпите пътувания са също Барселона-Ибиса и най-краткият маршрут в списъка, 6-часовото пътуване от Рощок в Германия до Трелеборг в Швеция.

Най-поскъпналият фериботен маршрут

По всички изследвани маршрути някои услуги до голяма степен са останали на сходна цена до 2024 г., но много от тях не.

От маршрутите, по които се наблюдава повишение на цените, най-драстично е това на услугата Харуич-Хоек ван Холанд, където цените са се повишили с почти 60%. От цена от под 400 евро миналата година, сега цената на билета е 620 евро.

Фериботът от Ливърпул до Белфаст също е поскъпнал значително - от 500 евро на 768 евро. По други маршрути увеличението е умерено - около 20%, въпреки че според ван Тилбург, използването на динамично ценообразуване означава, че цените все още могат да се повишат.

Динамичното ценообразуване се използва широко в транспорта и работи чрез увеличаване на цените на определени услуги, когато се продават повече места.

Януари е ключов месец за резервации на фериботи, поради което цените, посочени в доклада, могат да се променят през новата година, допълва още ван Тилбург.

„Ако пътувате с автомобил, най-добре е да резервирате по-рано. Паркоместата на фериботите обикновено се запълват бързо с наближаването на сезона, което води до бързо повишаване на цените. Резервацията преди януари също може да помогне да спестите повече“, съветва експертът.