„Аз печеля от омразата към мен“.

Думите са Винта Зесу. Млада, красива и известна създателка на съдържание в социалните мрежи. Тя определено знае какво говори. Само за миналата година е спечелила около 150 хил. долара от постове в профилите си.

Без стеснение 24-годишна Зесу разказва какво я отличава от всички останали. Хората, които реагират или коментират публикациите ѝ, често го правят не заради симпатия, а от гняв.

„Всеки мой клип, натрупал милиони гледания, е станал популярен заради омраза“, казва Зесу.

В своите видеа тя разказва за живота си на модел в Ню Йорк. Държи се така сякаш единственият ѝ проблем е как да бъде по-красива, разказва BBC. Често пъти хората не осъзнават, че това е образ.

„Пишат много неприятни коментари. Казват ми, че не съм най-красивото момиче, че трябва да съм по-скромна, че самочувствието ми е прекалено високо“, казва тя.

Зесу е представител на една все по-голяма общност от създатели на онлайн съдържание, които привличат вниманието на потребителите предимно с негатгивни емоции. Схемата е проста – правиш клипове, правиш мемета и пишеш статуси, за които знаеш, че ще ядосат другите. Те реагират емоционално, започват да коментират и споделят, а ти просто се наслаждаваш на успеха си. За тази тактика си има и термин – „rage bait” или буквално – примамка от гняв.

Това е различно от типичния „кликбейт“, т.е. заглавия или съдържание, които могат да накарат потребителя да кликне. Или както отбелязва авторката на подкаст Андреа Джоунс:

„Кликбейтът работи, защото у потребителя има определена доза доверие към съдържанието. А при гневната реакция се разчита изцяло на манипулацията“.

Човек е така устроен, че да реагира на негативното и това е част от неговата психология, казва Уилям Брейди, социален психолог, университетски преподавател, учен и изследовател на влиянието на технологиите върху човешкия мозък.

„Ние имаме своите пристрастия и затова обръщаме внимание на такова съдържание. Това се корени и в нашето образование, и във възпитанието ни“, казва Брейди.

Защо негативното съдържание става все повече?

Една от причините е, че големите социални мрежи отдавна плащат повече за популярно съдържание. Т.е. колкото повече коментари и реакции има един пост, толкова повече се увеличават шансовете на автора му да спечели. Тук говорим само за това да ти обърнат внимание, не за качеството на съдържанието.

„Ако видим котка във фийда си, си казваме, че е сладка и продължаваме да скролваме. Но ако видим нещо неприлично или смущаващо, шансът да го коментираме е много по-голям. Алгоритмите възприемат това като потребителска ангажираност“, обяснява Джоунс.

Ето защо някои хора са готови на почти всичко само и само да печелят. В този смисъл те нямат никакъв проблем да дразнят или ядосват останалите. Ако няма гняв, няма коментари, следователно няма и пари.

Темите, по които може да се поства такова съдържание, са безкрайни. Може да става дума за странна рецепта, за критика към някой известен, за самоизтъкване. Такива постове и видеа са особено ефикасни по време на избори.

„Тогава това съдържание много успешно се ползва за мобилизация на определени политически групи“, казва Брейди.

Според него последните президентски избори в САЩ са били съсредоточени не толкова върху политиката, колкото върху скандала.

„Всички бяхме фокусирани върху това колко е ужасен Тръмп или колко е ужасна Камала Харис“, казва Брейди.

Естествено, тези инструменти за въздействие върху публиката се използват активно. В миналото журналистически разследвания са показвали, че потребители на X например са получавали сериозни суми, за да споделят определено съдържание като например дезинформация, конспиративни теории или видеа и снимки, генерирани с изкуствени интелект.

До какво може да доведе всичко това?

Според някои изследователи резултатът от повечето негативно съдържание може да е „изключване“ на обикновения потребител. Рискът е, че влиянието върху психиката на обикновените хора може да е такова, че те сами да поискат да се отдръпнат от информационния поток.

„Много е изтощително да изпитваш силни емоции непрекъснато“, казва преподавателката по медийна комуникация в Университета в Мичиган Ариел Хейзъл.

„Хората започват да избягват новини и това е тенеденция по целия свят“, казва тя.

Друга опасност е негативното, заплашително и скандално съдържание просто да се превърне в новото нормално. От там обаче това поведение ще се пренесе и в реалния живот.

„Засилвайки възмущението и гнева, в един момент алгоритмите могат да накарат хората да си мислят, че това е нормалното им състояние. Знаем, че в някои платформи като X например екстремното съдържание се произвежда от малка група хора. Но алгоритъмът е този, който го разпространява. И накрая изглежда така сякаш е много популярно“, казва Брейди.

Това е тема, по която засега социалните мрежи предпочитат да говорят малко, макар да са наясно с проблема. През октомври изпълнителният директор на Meta Алън Мърсъри написа в Threads, че работят, за да поставят ситуацията под контрол.

X наскоро обявиха промени в начина, по който плащат на създателите на съдържание. Тази платформа обаче все още не е въвела правила блокиране на профили, които разпростаняват дезинформация. Такива действат YouTube и TikTok, т.е. потребителите могат да печелят от профилите си, но не могат да публикуват всичко безнаказано. Или поне на теория е така.