Френският издател на видеоигри Ubisoft се сблъсква с въпросителни относно бъдещето си, тъй като се бори с липса на игри и натиск от страна на инвеститорите да търси продажба.

Компанията, която произвежда франчайза Assassin's Creed, съобщи в актуализираните си насоки миналата седмица, че е отложила пускането на следващото заглавие от популярната серия игри - Assassin's Creed Shadows - с три месеца до 14 февруари 2025 г.

Ubisoft също така намали прогнозата си за фискалната 2024-2025 г., като заяви, че сега очаква нетните приходи от продажби да спаднат до около 1,95 млрд. евро. Нетните приходи на разработчика от продажби за второто фискално тримесечие ще са в диапазона 350-370 млн. евро, което е по-малко от очакваните преди това 500 млн. евро.

„Преразгледаните цели са отражение главно на решенията, взети за Assassin's Creed Shadows, и на по-слабия от очакваното старт на Star Wars Outlaws“, посочват от Ubisoft, цитирани от CNBC.

Това се случва, след като Star Wars Outlaws - екшън-приключенско заглавие, базирано на култовата научнофантастична филмова поредица, пуснато това лято - беше посрещнато с разочароващи резултати от продажбите и смесени чувства от геймърите. Ubisoft заяви, че поуките от случилото се са я накарали да отдели повече време за полиране на Assassin's Creed Shadows.

Компанията се отказва и от плановете си да пусне новата си игра Assassin's Creed със Season Pass - платена добавка, осигуряваща достъп до бонус нива и допълнително съдържание за изтегляне при пускането ѝ на пазара. Ubisoft планира да пусне Assassin's Creed Shadows в онлайн магазина за игри Steam на Valve Corporation, с което ще сложи край на досегашното си ексклузивно разпространение на компютърни версии на своите игри в дигиталния магазин на Epic Games.

„В светлината на неотдавнашните предизвикателства признаваме необходимостта от по-голяма ефективност, като в същото време доставяме удоволствие на играчите“, коментира главният изпълнителен директор на Ubisoft Ив Гийемо в изявлението си от миналата седмица.

Акциите на Ubisoft се сринаха до десетилетни дъна на фона на мрачните очаквания на инвеститорите за нейната гама от игри и финансови перспективи. За да се задълбочат още повече проблемите на компанията, тя е изправена пред възможни стачни действия във Франция, след като профсъюзът на работещите в сферата на видеоигрите STJV призова за тридневни протести заради желанието на ръководството да върне работниците в офиса три дни в седмицата.

Натиск от страна на инвеститор активист

След решението за отлагане на предстоящата игра Assassin's Creed, AJ Investments, инвеститор активист с по-малко от 1% дял, обяви, че работи с други акционери, за да притиснат Ubisoft да се продаде на частни инвестиционни дружества или на китайския гигант в областта на игрите Tencent. Той притежава приблизително 10% дял.

В отворено писмо от миналата седмица AJ Investments заявява, че е събрала подкрепата на 10% от акционерите си за кампанията за оказване на натиск, добавяйки, че възнамерява да си сътрудничи с консултантски компании в подготовката за гласуване на следващото общо събрание.

„Разговаряхме с експерти от бранша като потенциални членове на управителни съвети и изпълнителни директори, които да заменят сегашното ръководство и да реализират целите на нашата стратегия. Ще предложим нашите кандидати своевременно“, разкриват пред CNBC от AJ Investments, добавяйки, че при необходимост ще демонстрира пред централата на Ubisoft в Монтрьой, Париж.

Няколко банкови анализатори намалиха целевите си цени за Ubisoft след новината за забавянето на предстоящата игра, въпреки че много от тях запазиха рейтингите си непроменени. Deutsche Bank, която понижи оценката на акциите от „купува“ на „задържа“, посочва, че намалението на прогнозите за Ubisoft е „по-голямо, отколкото очаквахме“ и че отлагането на Assassin's Creed Shadows „изтласква значителна част от приходите“ към следващата фискална година.

Джордж Браун от Deutsche Bank също така заявява, че очаква Assassin's Creed Shadows да се представи по-зле, отколкото се очакваше първоначално, като прогнозира продажби от 7 млн. единици за 12-месечния период след излизането на играта. Това е по-малко от предишната прогноза за 8 млн.

Междувременно от JPMorgan очакват по-ниски единични продажби на Ubisoft и по-бавен темп на издаване занапред. Банката запази „неутралния“ си рейтинг за акциите на Ubisoft, но намали целевата си цена от 21 евро на 11 евро.

Противодействие

Все пак някои анализатори са по-благосклонни към проблемите на Ubisoft. Тези на Wedbush Securities например предполагат, че компанията е станала жертва на координиран „тролинг“ от хора, които се опитват да намалят средните потребителски оценки за играта Star Wars Outlaws в сайтовете за ревюта.

„Смятаме, че Star Wars Outlaws е била засегната от координирано усилие, което се е стремяло да тролва конкретно игрите на Ubisoft и съдържанието на Star Wars като цяло“, обясняват анализаторите на Wedbush Майкъл Пахтър, Алиша Рийз и Кейд Бар. „Играта получи необичаен брой потребителски отзиви с ясна негативна насоченост, въпреки че беше оценена добре от реномирани сайтове“.

Анализаторите на Wedbush смятат, че въпреки забавянето на предстоящото заглавие от серията Assassin's Creed, играта ще успее да достигне 7 млн. продадени бройки през стартовото си тримесечие. По думите им тя има „потенциал да бъде един от най-продаваните продукти на Ubisoft“.

Спад в индустрията

Неволите на Ubisoft идват в момент, когато по-широката индустрия за видеоигри също е изправена пред криза. Според изследователската компания Newzoo през 2024 г. световният пазар ще нарасне с едва 2,1% на годишна база. Това е ръст от 0,5% спрямо 2023 г., но е далеч от скока, регистриран по време на пандемията през 2020 и 2021 г.

Джеймс Локиър, анализатор на технологични изследвания в британската инвестиционна банка Peel Hunt, казва, че част от проблема за издателите на игри днес е, че геймърите отделят повече време на по-стари заглавия, отколкото на нови.

„В годините, последвали пандемията, броят на игрите, издавани годишно, нарасна значително“, казва Локиър пред CNBC. „Следователно потребителите имат по-голям избор. По-големият избор плюс притиснатият от разходите за живот портфейл обаче означава, че парите на потребителите се разпределят по-обмислено. Затова приходите и ROI (възвръщаемостта на инвестициите) от тези игри често са под очакванията“.