Миналата седмица Amazon обяви плановете си да пусне документален филм за Мелания Тръмп, продуциран от самата бъдеща първа дама на САЩ.

Съобщава се, че технологичният гигант е платил 40 млн. долара за ексклузивната сделка само няколко седмици след като дари 1 млн. долара на комитета по встъпването в длъжност на съпруга ѝ Доналд Тръмп и се ангажира да предава на живо церемонията в услугата си Prime.

Преди изборите през ноември основателят на Amazon Джеф Безос отмени плановете на притежавания от него вестник The Washington Post да подкрепи съперника на Тръмп от Демократическата партия Камала Харис.

Малко след вота той се изказа положително за „енергията на Тръмп за намаляване на регулациите“ и вечеря лично с бъдещия президент в имението му Мар-а-Лаго, Флорида.

Стремежът на Безос за близки отношения с републиканеца беше последван от корпоративни лидери в цяла Америка. Технологични милиардери, финансисти и ръководители на някои от най-големите компании бързат да се приспособят към по-консервативния дух след победата на Тръмп и завземането на контрола от републиканците в двете камари на Конгреса, пише в анализ Financial Times.

В огледален образ на корпоративния порив за подкрепа на каузи за социална справедливост през 2020 г. след убийството на тъмнокожия Джордж Флойд от полицай, днес компаниите променят начина на взаимодействие със своите клиенти, служители и обществото като цяло.

Някои от тези ходове, като парада от изпълнителни директори, които посетиха Тръмп във Флорида, даренията за встъпването му в длъжност и усилията за бизнес с хора от вътрешния му кръг, изглежда целят да си спечелят благоволението на човек, известен с това, че напада компании и ръководители, които не харесва, допълва FT.

Изборите дадоха възможност на някои ръководители да се изказват в подкрепа на консервативните политики - от намаляването на данъците до традиционните роли на половете. „В този политически климат има консервативен натиск и хората очакват промяна в администрацията, като съобразяват стратегиите си с тези промени в политиката“, коментира Триър Брайънт, бивш изпълнителен директор на DEI в Goldman Sachs и Twitter.

Миналата седмица Meta даде пример за всички събития едновременно. Тя се отказа от политиките за модериране на съдържанието, добави в борда си дългогодишния приятел на Тръмп и изпълнителен директор на Ultimate Fighting Championship Дейна Уайт, премести главния си директор по разнообразието на нова длъжност и се отказа от целите си за увеличаване на расовото и половото разнообразие сред своите мениджъри и доставчици.

По-късно основателят на платгормата Марк Зъкърбърг се присъедини към подкаст, воден от Джо Роуган, който подкрепи Тръмп на изборите, и изрази съжаление за възхода на „културно кастрираните“ компании.

Либералните политици и активистите на инвеститорите са ужасени.

„Корпоративното отстъпление пред Тръмп е дълбоко обезпокоително“, смята Брад Ландър, защитник на устойчивото инвестиране. „Виждали сме твърде много примери в историята. Това е начинът, по който с течение на времето демокрацията и основните права отслабват.“

Но компаниите, ръководителите и анализаторите твърдят, че мотивите за промените са комплексни и отразяват много повече от желанието да се угоди на Тръмп.

Компаниите твърдят, че настроенията сред клиентите им са се променили, а съдебните решения и щатските и федералните регулаторни проверки са подкопали основите на програмите за разнообразие и климат.

За много от тях новата администрация предлага желаната възможност да отменят някои от по-строгите правила, въведени по време на Джо Байдън, и да променят данъчната и регулаторната политика в своя полза.

Лидерите в областта на технологиите направиха някои от най-значимите жестове към Тръмп и консервативните ценности, като се опитаха предварително да поправят проблемите от миналото.

Тим Кук от Apple, Сундар Пичай от Google и Сам Алтман от OpenAI се присъединиха към Зъкърбърг от Meta и Безос от Amazon, като обещаха 1 млн. долара за фонда за встъпване в длъжност на Тръмп, а Пичай също отлетя за среща в Мар-а-Лаго. По-рано Тръмп твърдеше, че Google е „подправена“, за да скрие положителните материали за него.

„Това е доказателство за липсата на увереност и гръбнак у ръководителите на технологични компании“, коментира Джефри Зоненфелд, старши заместник-декан по лидерски изследвания в Йейлското училище по мениджмънт. Той определя приноса им за встъпването в длъжност на Тръмп като „схема за даване на десятък“ на новия президент.

Във финансовия сектор най-видимата промяна след избирането на Тръмп е свързана с изменението на климата. Всички големи банки на Уолстрийт и няколко водещи финансови мениджъри напуснаха индустриалните групи, които се стремят да използват финансовото си влияние за намаляване на въглеродните емисии.

BlackRock, мишена на консервативни щатски проверки и съдебни дела заради предишната си подкрепа за устойчиво инвестиране, изрично посочи правни и регулаторни проблеми за напускането си от инициативата Net Zero Asset Managers миналата седмица.

Променя се дори начинът, по който хората на Уолстрийт говорят и взаимодействат.

Банкери и финансисти казват, че победата на Тръмп е окуражила онези, които са се притеснявали от „доктрината на будителите“ и са смятали, че трябва да се самоцензурират или да променят езика си, за да не обидят по-млади колеги, жените, малцинствата или хората с увреждания.

„Чувствам се освободен. Можем да казваме „дебил“ и „чичко“, без да се страхуваме“, казва топ банкер от Уолстрийт. „Повечето от нас не трябва да се подмазват на някакви хора, защото, подобно на Тръмп, ние обичаме Америка и капитализма“, допълва друг.

Промяната вдясно беше толкова бърза, че някои останаха изненадани.

След скорошното терористично нападение в Ню Орлиънс, главният изпълнителен директор на застрахователната група Allstate Том Уилсън си навлече буря от критики заради думите, че „трябва да бъдем по-силни заедно, като преодолеем пристрастеността към разделението и негативността“.

Консервативните активисти обвиниха Уилсън, чиято компания спонсорираше престижен мач по американски футбол в града, че омаловажава атаката, като прокарва прогресивни каузи. Allstate се опита да обясни, че изявлението „отразява по-широк ангажимент за насърчаване на доверието и позитивността в общностите в цялата страна“.

Другата голяма корпоративна промяна беше във връзка с решението на Върховния съд срещу използването на прием в колежи на расова основа през юни 2023 г. Компании като Harley-Davidson, Ford и Molson Coors, започнаха да свиват корпоративното си разнообразие в месеците след решението, а тънката струйка се превърна в поток след изборната победа на Тръмп, допълва FT.

Walmart престана да взема предвид расата и пола при предоставяне на договори с доставчици, прекрати обучението за расово равенство за персонала и спря финансирането на Центъра за расово равенство, който създаде с обещание за 100 млн. долара след протестите по случая с Джордж Флойд.

Миналата седмица McDonald’s се отказа от процентните цели за жени и мениджъри, които не са от бялата раса, спря да иска от доставчиците да подпишат декларация за равенство в расите и заяви, че вече ще нарича своя екип по многообразието „Екип за глобално приобщаване“.

И двете компании изтъкнаха правни проблеми, но и променящи се обстоятелства.

McDonald’s се позова на „променящия се пейзаж“, като същевременно заяви, че е ангажирана с приобщаването. Walmart заяви, че променящият се подход показва, че „сме готови да се променим с нашите сътрудници и клиенти, които представляват цяла Америка. Извървяхме заедно това пътуване и знаем, че не сме съвършени, но всяко решение идва от мястото, където искаме да насърчим чувството за принадлежност“, допълниха от компанията.

Консултанти и други корпоративни съветници заявиха, че променящата се обстановка също така е дала възможност на бизнеса да преосмисли или да се откаже от целите за опазване на околната среда и разнообразието, които така или иначе не са постигнати.

„Те не искат да бъдат хванати, че обещават и не изпълняват“, казва Ричард Еделман, който съветва корпоративни лидери като главен изпълнителен директор на Edelman, група за връзки с обществеността. „Компаниите все още са ангажирани с многообразието и с приобщаването, но не искат да гарантират резултати.“

Не е ясно дали консервативният завой ще продължи по-дълго от прогресивните позиции, които компаниите представиха през 2020 г.

Брайънт, бившият изпълнителен директор на DEI, който сега е главен изпълнителен директор на консултантската компания Pathfinder, допълва, че обратите в политиката са насочени по-скоро към облекчаване на политическия контрол, отколкото към съществени промени.

„Мая Анджелоу (афроамериканска писателка, поетеса и една от най-ярките женски фигури на движението за граждански права в САЩ - б.р.) е казала: „Когато хората ти покажат кои са, вярвай им. Когато компаниите ви покажат кои са, също им вярвайте“, допълва експертът.